Dragon Age 2: רשמים מהדמו

עופר שוורץ| ביקורת הוספת תגובה

אתמול נגמרה תקופת המבחנים, בשעה טובה. בתזמון מושלם, אתמול אחה”צ יצא הדמו של Dragon Age 2. בתזמון קצת פחות טוב, אתמול בערב התשתית של בזק בינלאומי הפסיקה לעבוד, אחרי שהורדתי בערך רבע מקובץ ההתקנה. אז היום ארזתי תיק ונסעתי לתל אביב, העיר הגדולה שבה החיים פרועים והאינטרנט הוא 15Mbps של אינטרנט זהב.

הפעם הדמו ירד במלואו תוך 20 דקות (לעומת ה-17 שעות שכרום העריך אתמול בחיפה), ואחרי קצת התעסקות מיותרת עם DirectX (הערת שוליים: DirectX קיים כבר יותר מ-15 שנה, איך זה עדיין מצליח שוב ושוב לעשות בעיות בהתקנות של משחקים?) התחלתי לשחק. לפני שאני מתחיל לברבר על המשחק, אני רוצה להדגיש שאלה רק רשמים ראשונים מהדמו, ולא ביקורת אמיתית. כי, אתם יודעים, המשחק עוד לא יצא (המשחק המלא יוצא ב-8 במרץ).

אני ממש אהבתי את Dragon Age: Origins, אבל הדמו גורם לו להיראות כמו משחק מלפני 10+ שנים. Granted, דרגונאז’ הראשון די גרם לעצמו להיראות כמו משחק מלפני 10+ שנים – עם הגרפיקה המזעזעת שנראית כמו משהו שיצא קצת לפני דיאבלו 2, ותנועות הגוף של הדמויות שלא מסונכרנות עם הדיאלוגים – אבל המשחק החדש רק מקצין את התחושה הזו. הדבר הראשון שמאוד בולט הוא שהגרפיקה, בעוד שלא הייתי מגדיר אותה כ”מדהימה” או משהו כזה, לפחות נראית כמו משהו שנוצר בשנת 2010. העולם גם הרבה פחות מונוטוני והדמויות נראות הרבה הרבה יותר טוב.

הדבר השני שמאוד בולט הוא שבזמן cutscenes ודיאלוגים המשחק עושה loading כל כמה שניות. זה מאוד מעצבן, כי זה שובר את הזרימה של הדיאלוגים, וגורם למשחק להיראות כמו סרטון באינטרנט שצריך לעצור ל-buffering כל הזמן. מצד שני, הדיאלוגים עצמם הם בערך, בחישוב גס, פי מיליון יותר מוצלחים מאשר במשחק הראשון. אלה שבדמו, לפחות, היו מעניינים, תמציתיים, והרבה פחות מתישים. Bioware הכניסו לדרגונאז’ את מערכת הדיבור של Mass Effect, שבה מופיע תמצות בסיסי ולא המשפט המלא שהדמות הולכת להגיד, ועם תוספת נחמדה של אייקון שמסמל את הטון הכללי (למשל, מלאך בשביל ילד-טוב-ירושלים, מסכת ליצן בשביל טון מתבדח, וכו’). גם הבחירות עצמן הרבה יותר הגיוניות, ולא האפשרויות המקובלות של סופר-טוב, סופר-רע או סופר-ניטרלי.

עוד דבר שעבר שדרוג מסיבי הוא מערכת הקרבות: Dragon Age 2 מרגיש הרבה יותר כמו Action RPG, ומאוד מעודד גישה של לקפוץ לתוך הקרב ולהתחיל להרביץ. מצד שני, הוא מאפשר גם לעצור ולנסות התקפות יותר טקטיות ומאורגנות. ניסיתי את שתי הגישות, ושתיהן עובדות טוב, אם כי התחושה היא שגישת ה”הסתערות” מיועדת יותר לקונסולות בעוד שהגישה הטקטית היא בעיקר בשביל ה-PC. לא שזה רע – אם הם הצליחו ליצור שני ממשקים שונים שעובדים טוב, כל הכבוד, וטוב לדעת שזה יהיה שחיק גם על קונסולות (בניגוד ל-Origins, לפי הביקורות).

בכל מקרה, השדרוג האמיתי לדעתי הוא בצד של ה-rogue, שבמשחק הראשון היה כמו לוחם חלש ומעצבן, ובמשחק הזה מקבל חיים חדשים וסגנון קרב שהוא לדעתי אחד הכיפיים שיצא לי לראות ב-RPG: רץ, קופץ, מתחמק, משתגר מאחורי אויבים בשביל backstab, זורק פצצות, ובאופן כללי מהתל בשדה הקרב עם אקרובטיקה מרשימה ומאוד כיפית. גם הקלאסים האחרים קיבלו overhaul, אבל השינויים הרבה פחות משמעותיים.

יש עוד הרבה דברים שהדמו לא מראה, וכמובן שהוא מכיל רק שבריר מהעלילה; למעשה, אני לא ממליץ לשחק בדמו, כי אני אישית קיבלתי ממנו תחושה מאוד חזקה שהוא קצת selling the game short. אבל בינתיים נראה ש-Dragon Age 2 עושה את כל ההחלטות הנכונות: משפר את מה שחסר, מוריד את מה שמיותר ושומר על מה שטוב, והוא לחלוטין בדרך הנכונה להיות משחק השנה שלי ל-2011. לפחות עד שייצא Portal 2.

21 תגובות ל “Dragon Age 2: רשמים מהדמו”

  1. meg מאת meg:

    הדמו באמת מרשים מאוד ומתקרב לאיכות ההפקה של Mass Effect 2. אני לעומתך דווקא מאוד לא אהבתי את שיטת הקרב של ה-rogue. היא נראית טוב, האנימציה מרשימה (בדומה לאנימציה המרשימה של שאר הדמויות), אבל לוקח לו יותר מדי לטפל באויבים לעומת הדמויות האחרות ואחרי שבקרב אחד מצאתי את עצמי רחוק במיוחד מהדמויות האחרות בקבוצה שלי בכלל כל התזזיתיות של הדמות הזאת, אני יכול לראות איך לשחק אותו יהיה כאב ראש.

    הלוחם וה-mage, לעומת זאת, קיבלו את מירב השיפורים, לדעתי. ה-mage עדיין מפוצץ דברים כמו שהוא ידע לעשות היטב במשחק הראשון, אבל הפעם הוא גם יכול להתמודד לא רע בקרב פנים אל פנים ומסוגל לשחוט אויבים בסיסיים מולו מבלי להיות חייב להשתמש בקסמים שלו.

    הלוחם סוף סוף מסוגל להתמודד עם קהל, לשם שינוי. אם במשחק הראשון ה-mages היו הדמויות העיקריות שטיפלו בכמות גדלה של אויבים בזמן שהלוחמים שמשו בעיקר כמלכודות בשר מדברות, הפעם הלוחמים מסוגלים לקצץ, פשוטו כמשמעו, במטר של איברים פנימיים ודם קבוצות גדולות של אויבים. זה מרשים וקטלני כמעט כמו הפיצוצים של ה-mage.

    מומלץ לשחק את הדמו, ולו רק בגלל העובדה שאם מסיימים אותו מקבלים חפץ מיוחד בשביל המשחק המלא, אבל הוא מהנה למדי גם בזכות עצמו. אני כבר לא יכול לחכות..

    נ.ב: הייתי בטוח שה"לאגים" האלה שאתה מציין בפסקה הרביעית הם כתוצאה מהמחשב שלי. אגב, אני לא בטוח שזה בגלל טעינות ברקע, כי בשלב האחרון של הדמו אין זכר לטעינות והקרטועים האלה בין השיחות, אז נותר רק לקוות שזו בעיה כללית שתפתר במשחק המלא.

  2. דני מור מאת דני מור:

    הקדמת אותי, אני רק עכשיו מתחיל לשחק בו.

  3. zipdrive מאת zipdrive:

    טרם שיחקתי בגרסת ההדגמה, אבל אני מוחה על כמה מההתבטאויות שלך לגבי "עידן הדרקון" הראשון:
    1) הגרפיקה לא הייתה מהבולטות בתקופה, אבל להגיד שהוא נראה כמו משחק טרום-דיאבלו 2 זוהי סתם הגזמה פרועה וחסרת שחר. באותה מידה יכולת לכתוב שהיא מזכירה לך את Ultima 1.
    2) אצלי הדמויות היו מסונכרנות עם הדיאלוגים.
    3) בתוך מישהו ששיחק 100 שעות במשחק הראשון כנוכל (rogue), אני כלל לא מסכים עם ההערכה שלך לגבי יכולותיו.
    4) "האפשרויות המקובלות של סופר-טוב, סופר-רע או סופר-ניטרלי" – לפי המשפט הזה אני לא בטוח ששיחקנו באותו משחק. אני זוכר החלטות עדינות ושנוית במחלוקת. לעזאזל, כל החלטה האם לצרף אליך לצבא את X או Y (קוסמים לעומת טמפלירם, אנשי זאב לעומת אלפים) הייתה די שקולה והיו המון החלטות ללא "טוב-מול-רע" בקווסטים קטנים.

  4. meg מאת meg:

    מה שנכון נכון, zipdrive. המשחקים של Bioware כבר מזמן הפסיקו להיות סופר-טוב לעומת סופר-רע, אלא לכל היותר סופר-'צדיק'-מתנשא-מבחיל לעומת סופר-מניאק-עם-פה-מלוכלך.

    קצת חסרה לי האפשרות לגרום למישהו לקפוץ אל מותו כמו ב-Knights of the Old Republic הראשון והשני.

  5. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    קודם כל, כפי שדאגתי לציין, מאוד אהבתי את Origins. הוא היה משחק מצוין, אבל עדיין, אני חושב שהיו בו כמה בעיות. בפרט, לגבי הדברים שהפריעו לך:
    1) כן, ברור שלהגיד שהוא נראה כמו דיאבלו 2 זו הגזמה. הגזמה היא אמצעי רטורי מוכר ובשימוש נרחב, אני חושב שגם לי מותר. אגב, side note: כשכתבתי לפני שנה שהגרפיקה של Origins לא יותר מוצלחת מזו של Planescape: Torment (שיצא לפני דיאבלו 2, שים לב) זה לא הפריע לך…
    2) אולי ניסוח יותר טוב היה "רואים מקילומטר שהטקסטים ותנועות הגוף הוקלטו בנפרד, וחוץ מזה תנועות הגוף עשויות בצורה מכפירה ולא מקצועית".
    3) בתור מישהו ששיחק 30 שעות במשחק הראשון כ-rogue ואז נמאס לו כי זה היה משעמם, אני חושב שאני די מוסמך להביע את הדעה הזו. אם אתה לא מסכים איתי זה כבר עניין של טעם, אבל כנראה ש-Bioware כן מסכימים איתי כי הם שינו את הסגנון שלו לגמרי.
    4) לא אמרתי שכל הבחירות היו כאלה. אבל רובן כן. ואני זוכר שזה מאוד עיצבן אותי בהרבה מקרים, ולכל אורך המשחק.

  6. InterAl מאת InterAl:

    לא מסכים, DA:O הוא אחד מה-RPG *התלת מימדיים* הכי יפים שיצאו עד היום (אבל כן, גם אני מעדיף את PST או את BG2, פשוט כי ה-art שלהם היה יוצא דופן באיכותו). הדיאלוגים ותנועות הגוף בדיאלוגים הם מהטובים שנעשו אי פעם בז'אנר, ואולי רק ME2 מתעלה עליו מהבחינה הזאת. אנימציות הקרב במשחק היו בכלל הטובות ביותר אי פעם שיצא לי לראות במשחק תפקידים.

    בנוגע ל-rogues, הם היו מצוינים במשחק הראשון והיו אחראיים על רוב הנזק בקרבות (רק אם ממקמים אותם מאחורי האויב בשביל backstabs, כמובן. אחרת הם שווים לתחת).

  7. zipdrive מאת zipdrive:

    משהו לא בסדר בעולם- InterAl ואני מסכימים על משהו…
    בכל מקרה, עופר:
    1) הגזמה היא ברורה כשהיא, טוב, מוגזמת. אני בהחלט יכול לראות איך אנשים יקראו את מה שכתבת ויקחו את זה כפשוטו. לגבי PST- אני לא בטוח שקראתי את הפוסט הזה.
    2) אממ…אתה מכיר משחקים שלא מקליטים בנפרד מעבודת האנימציה?
    3) אוקי, עניין של טעם.
    4) מוזר, אני מצאתי את זה הרבה פחות נפוץ ומציק ב- DA מאשר במשחקים קודמים. שוב, עניין אישי.

    אגב, שלחתי סדרת שאלות בנושא המשחק ל bioware, נקווה שהתשובות יגיעו בקרוב ונוכל ל

  8. zipdrive מאת zipdrive:

    [נחתך]…לדעת עוד על המשחק.

    המשחק ייצא ב- 14 למרץ, מה שנותן לי שבועיים וחצי לסיים את mass effect 2

  9. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    קודם כל, המשחק יוצא ב-8.3 באמריקה וב-11.3 באירופה, לא ברור לי איך הגעת ל-14…

    1) אני בטוח שקראת את הפוסט המדובר, כי הגבת עליו…
    2) אני לא באמת יודע איך כל משחק מקליט את הדיאלוגים שלו, אבל אני בוודאות לא מכיר אף משחק שבו ההפרדה הזו כל כך בולטת.

    @InterAl: אני רגיל לסטנדרטים של Final Fantasy, ואפילו ל-FFX (שהיה על ה-PS2 לפני 10 שנים) הייתה גרפיקה יותר טובה מאשר ל-DA:O. וזה בלי הגזמה.
    ואם ה-rogues היו אחראיים אצלך על רוב הנזק בקרבות, זה כנראה אומר שלא ניצלת את הקוסמים שלך כראוי. הקוסמים ב-Origins היו overpowered בצורה קיצונית. אבל גם אם נניח את זה בצד, העובדה שה-rogue עושה הרבה נזק לא משנה את הטענה שלי שסגנון הקרב שלו דומה ברמה מטרידה לזה של הלוחם.

  10. InterAl מאת InterAl:

    אבל FF הוא לא RPG. ו-FFX ממש ממש לא נראה טוב יותר.

    המייג'ים ב-origins באמת די OP, וזה בעיקר בגלל קסמי ה-AOE (אפשר להשיג פאקינג אינפרנו ברמה 5 או 6, שזה מטורף/טיפשי לגמרי). אבל מצד שני הם גם משכו המון aggro ונטו למות מהר (לפחות ברמות הגבוהות), אז במשחקים שלי הם אמנם עשו הרבה נזק בתחילת כל קרב, אבל זה היה לזמן מוגבל (עד המוות המהיר, או עד שהתחלת עם ה-kiting). אבל rogues, לעומת זאת, יכלו להיכנס ל-stealth אפילו בזמן שתוקפים אותם 3 אויבים במקביל ולהימנע לחלוטין מנזק, שזאת יכולת מטורפת לגמרי (ועוד עם רק 10 שניות cooldown). תוסיף לזה גם את היכולת לזרוק bombs בזמן ה-stealth בלי לשבור אותו, וקיבלת את הקלאס הכי טוב במשחק.

    אם אתה חושב שסגנון הקרב שלהם דומה ללוחמים, אז יכול להיות שלא ניצלת את מלוא הפוטנציאל שלהם, או שאולי שכחת איך זה היה במשחקים הישנים יותר, מבוססי ה-D&D.

  11. zipdrive מאת zipdrive:

    עופר, אי כנראה יותר סנילי ממה שאני חושב…
    לגבי FFX, לא שיחקתי במשחק אבל ממה שיוטיוב מראה לי נראה לי שאתה מסטול מנוסטלגיה.

  12. zipdrive מאת zipdrive:

    טוב, עכשיו שיחקתי בדמו והוא נראה לא רע. ברוב המקרים נראה שרמת הפירוט נשארה ולמי שמעוניין (אני!) המורכבת הטקטית לא נעלמה.
    עם זאת, גם אצלי במחשב יש גמגום קל מאוד כשעוברים בין "שוטים" בסצנות דיבור ובין אלה למשחק עצמו, לפעמים אפילו עם כיתוב "Loading" – מצאתי את זה מאוד מסיח את הדעת. הדיאלוגים טובים, אבל לא חושב שהם משמעותית יותר טובים מאלה של המשחק הקודם (שנכתבו על ידי אותו צוות).

  13. Peter מאת Peter:

    גם אצלי עם מחשב חזק מאוד מהחצי שנה האחרונה, נראו כתוביות LOADING בזמן דיאלוגים.
    בקטנה.

  14. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    זה ממש לא בקטנה, כי זה שובר לגמרי את הזרימה של הדיאלוגים ורוצח את ה-immersion. (מצאנו מילה עברית לזה?)
    זה גם נראה כמו משהו שממש יעלה לי על העצבים אחרי כמה שעות משחק. ואם אתה אומר שזה קורה גם על מחשבים חזקים, אז זה אפילו יותר מטריד…

    אני לא מבין למה הם לא יכולים לעשות את כל ה-loading בפעם אחת. אני אישית מעדיף בהרבה לחכות חצי דקה לפני כל דיאלוג מאשר שניה אחת לפני כל שורה.

  15. InterAl מאת InterAl:

    הם הפכו אותו למשחק אקשן. קצב הקרבות (וה-cooldowns בפרט) הוא כ"כ מהיר, שאין ממש טעם לנסות לשלוט בכל החבורה שלך בו זמנית. כלומר, אלא אם אתם ממש אוהבים לעצור את הגיימפליי כל חצי שנייה בשביל לחלק פקודות. אם זה היה קשה ב-DA1 בגלל הריל טיים, עכשיו זה קשה אפילו יותר. ביטול המצלמה הטקטית גם לא ממש עוזר לכל העניין.

  16. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אני לא מבין, זה לא כאילו ב-Origins היית יכול לשלוט בכל החבורה שלך בו זמנית בלי לעצור את המשחק…
    לצורך העניין, באיזה משחק כן אפשר לחלק פקודות ל-4 אנשים בלי לעצור את המשחק? איך בדיוק מממשים דבר כזה? הדבר הכי קרוב שאני יכול לחשוב עליו הוא FFXIII, וגם שם לא באמת מחלקים פקודות, רק קובעים טון כללי לקרב.

  17. InterAl מאת InterAl:

    במשחקי ה-D&D מבוססי התורות (BG,IWD וכו'), יכולת לשלוט בחבורה בו זמנית, כי כל תור ארך כמה שניות, מה שנתן לך מספיק זמן לנהל את הקרבות בלי לעצור אותם כל רגע.
    ב-DA, שכבר עבר למודל ריל טיים, היית צריך לעצור את הקרב בתכיפות גדולה בהרבה כדי לחלק פקודות, אם רצית לנהל את הקרב בצורה יעילה. אבל ב-DA2 אתה צריך לעצור את הקרב כל שנייה בערך, כי ה-cooldowns נגמרים כ"כ מהר וכי קצב הקרבות עצמו מהיר מדי. בקיצור, זה לא ממש משחק שתוכנן לקרבות טקטיים אלא יותר לסגנון אקשני שבו אתה יותר מתרווח לאחור ומתלהב מההריגות והפעלולים.

  18. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    או. אז לגמרי במקרה, אני משחק עכשיו ב-KOTOR, שהוא מבוסס תורות כמו שאתה אוהב, ובנוסף בניגוד לדרגונאז' יש איתך רק 3 דמויות סה"כ ולא 4, ועוד אפשר לתת לדמויות תור של פקודות מראש – כלומר כל ההקלות האפשריות בערך – ועדיין קשה לשלוט על כל הדמויות בו זמנית בלי לעצור את המשחק כל הזמן.

    מעבר לזה, החיסרון של שיטת הקרב מבוססת התורות היא ששם, לא משנה איזה סגנון קרב אתה מעדיף, אתה חייב להילחם בתורות. אתה לא יכול לבקש מהמשחק שיעצור פחות אם אתה רוצה שהקרבות יזרמו מהר יותר…

  19. InterAl מאת InterAl:

    דווקא ב-KOTOR הקרבות כ"כ קלים שאין שום בעיה כזאת. וברור שעדיין צריך לעצור את הקרבות, אבל השאלה היא באיזו תדירות. ב-DA זה הגיע לרמה מוגזמת של עצירה כל שלוש-ארבע שניות בממוצע, וזה פוגע מאוד בגיימפליי לדעתי.
    ב-DA2, כדי לשלוט בכל הדמויות שלך בצורה אפקטיבית (=בלי להסתמך על ה-AI), אתה צריך לעצור כל שנייה בממוצע, גם כי ה-cooldowns ליכולות של כל קלאס הוא ממש נמוך, וגם כי קצב הקרבות עצמו מהיר מאוד. אי אפשר לנהל קרב טקטי בצורה כזאת.

  20. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אני בהחלט מסכים שהקרבות ב-KOTOR קלים, אבל מצד שני לדעתי גם הקרבות ב-DA היו קלים, אז זה לא טיעון לכאן או לכאן.
    וב-DA אתה לא באמת "מסתמך על ה-AI". אתה מסתמך על ה-tactics שאתה בעצמך הגדרת. זה שונה מהותית.

  21. InterAl מאת InterAl:

    הקרבות ב-DA קלים רק אם שיחקת על easy או normal. ב-hard ומעלה זה אחד ה-RPG הקשים ביותר שיצאו עד היום. ואתה לא יכול להשוות tactics לשליטה מלאה של בן אדם. ברמות הקושי הגבוהות של המשחק אתה חייב לעשות מיקרומנג'מנט ליחידות בעצמך, אחרת אין לך סיכוי.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS