ביקורות קצרות על משחקים קצרים

עופר שוורץ| ביקורת הוספת תגובה

קצת אחרי מבצעי סטים והחום הכבד של יולי-אוגוסט, הגיעו אלינו, יחד עם המחאות והאוהלים, שני פסטיבלים של משחקים – בגיזרת ה-PC חוגגים את ה-Humble Bundle השלישי, ובארץ ה-Xbox מברכים את בוא הקיץ עם Summer of Arcade. בשניהם יש סוג דומה של משחקים – פשוטים וקצרים יחסית, אבל מקוריים ומעניינים, רחוקים מ-AAA אבל עם production values מאוד רציניים (הערה צדדית: הייתם מאמינים שכתבתי את השורה הזו יום לפני שראיתי את Super8?). שיחקתי בשבועיים האחרונים בשני משחקים מה- Grumble Mumble ובשלושה דמואים מה-XBLA, כל אלה שיצאו עד עכשיו. רגע לפני שנתחיל עם צרור הביקורות, תלונה אחת ושבח אחד (מה ההיפך מתלונה?):

בצד הטוב, כל חמשת המשחקים האלה מקוריים ומעניינים. בכולם יש רעיונות מאוד נחמדים, ולכל אחד מהם יש סגנון אמנותי מיוחד ומגניב ועיצוב כללי מאוד מרשים.

בצד השני – למה $15? די, נמאס כבר מהקטע הזה. כל פעם יוצא משחק חדש ל-XBLA, אני משחק בדמו, מתלהב מאוד, ואז מבין שזה לא מספיק מוצלח בשביל להצדיק את המחיר. שלושת המשחקים של ה- Summer of Arcade עולים $15, וכל אחד ואחד מהם הייתי קונה בשמחה אם הוא היה עולה 10 דולר, או אפילו 12. וזו לחלוטין לא פעם ראשונה שזה קורה. Super Meat Boy, Castle Crashers, Limbo, Braid – אלה רק חלק מהדוגמאות למשחקים שהרבה אנשים פיספסו כי הם היו חמדנים ודרשו 5 דולר יותר מדי. זה באמת שווה את זה? העם דורש משחקים במחיר הגיוני!

בכל מקרה, הנה לכם ביקורות, in no particular order.

Cogs (האמבל באנדל, או $10 בסטים) – משחק פאזלים חמוד שמבוסס בצורה מאוד חזקה על Sliding puzzles. יש שם המון הרחבות של הקונספט, כמו פאזלים תלת-מימדיים, דו-צדדיים, דברים שדורשים תזמון מסוים ועוד. הפאזלים מאוד מתוחכמים וקשים, והעיצוב הסטימפאנקי מתחבר אליהם מצוין. מה שכן, המשחק די קצר – אני סיימתי אותו תוך משהו כמו 4-5 שעות.

And Yet It Moves (האמבל באנדל או $10 בסטים) – puzzle platformer שבנוי על “סיבוב” של העולם, שמשפיע כמובן על כוח המשיכה. זה משחק ממש טוב, ולדעתי היחיד מכל החמישה שמצדיק לשלם $15 (ואחד היחידים שעולה פחות מזה). הקונספט נשמע נורא פשוט, אבל קשה להתרגל לזה, והפאזלים נהיים הזויים וממש מגניבים לקראת הסוף. חוץ מזה, העיצוב שלו מעולה – הגרפיקה כולה מעוצבת כמו גזרי נייר, מין קולאז’ים כאלה, וכל האפקטים הם קולות שמישהו עשה (למשל, כשמתים יש משהו כמו “צְחְש"). גם אם לא קניתם את הבאנדל, זה משחק חובה לדעתי.

Bastion (ב-XBLA, עולה 1200 נקודות) – משחק hack&slash פשוט למדי, אבל פה העיצוב והתחושה הכללית הם מה שבאמת חשוב – המשחק מאוד צבעוני ומגוון, ויש לו קריינות גאונית ע”י מישהו עם קול עמוק ומחוספס שממש מספר בזמן אמת מה הולך במשחק (למשל, אם תיפלו מקצה של פלטפורמה הוא יכול להגיד משהו בסגנון “The Kid should watch where he’s going”). בקיצור, ההרגשה הכללית היא מאוד כיפית ומרעננת – אבל לדעתי המשחקיות עצמה לא משהו, והאווירה לבד לא שווה $15.

From Dust (גם XBLA, גם 1200 נקודות. מגיע גם ל-PC ב-17/8 ול-PSN בספטמבר, וגם שם יעלה $15) – סוג של God Game, שבו אתם משחקים סוג של אל שיכול לשלוט על כל מיני חומרים טבעיים (חול, מים, לבה וכו’) וצריכים לעזור לנתינים שלכם ע”י עיצוב הטופוגרפיה של העולם – למשל, להסיט את הזרם של נהר כדי שלא ימנע מהם להגיע לאנשהו. התיאור נשמע יחסית יבש (חוץ מהקטע עם הנהר), אבל המנוע שעומד מאחוריו הוא מדהים. הסביבה מתנהגת בצורה מאוד טבעית ומרשימה, וכל דבר שתעשו עלול להשפיע לא רק על האיזור המיידי, וזה פותח פתח לחידות מאוד מעניינות. הגרפיקה המרשימה משלימה את המנוע האקלימי/סביבתי/ווטאבר החזק, וביחד זה יוצא מאוד יפה ומעניין. אבל גם פה, אני לא בטוח שיש מספיק משחקיות בשביל להצדיק את תג המחיר.

Insanely Twisted Shadow Planet (אותו XBLA, אותו מחיר גבוה מדי) – אם שיחקתם ב-Aquaria, דמיינו גירסה אפלה שלו, בלי עלילה אבל עם מוזיקה הרבה יותר מוצלחת. אם לא שיחקתם ב-Aquaria, קראו את מה שכתבתי עליו ואז דמיינו גירסה אפלה שלו וכו’. אם אתם מתעקשים שאגיד משהו אינפורמטיבי בכל זאת, זה משחק פאזלים-חקר-הרפתקאות שכזה, שבו אתם משחקים חללית שחוקרת את המעמקים של כוכב מעוות והזוי, ואתם צריכים להשתמש בכל מיני כלים ונשקים (שאותם תמצאו במהלך המשחק כמובן) כדי להתקדם ולהרוג בוסים למיניהם. הוא מאוד יפה, והעיצוב הקריפי יחד עם המוזיקה המעולה של דימו בורגר (כן, אני יודע שלא ככה הוגים את זה) יוצרים אווירה מאוד מפחידה וכיפית. אם בכל זאת הייתי מחליט לקנות אחד מהמשחקים של ה-XBLA, זה היה האחד, אבל העלילה הלא קיימת והאורך הקצר (בסביבות 4 שעות, לפי השמועות) זורקים אותו חזרה למגירת ה”לא שווה $15”. אה, יש לו גם מצב מולטיפלייר, אבל לא ניסיתי אותו.

ה- Humble Bundle עדיין עומד למכירה (עוד יומיים!), אז אם מישהו מכם עוד לא קנה אני מציע לרוץ ולקנות ברגע זה. גם ה- Summer of Arcade עדיין בעיצומו, ויש עוד שני משחקים שלא יצאו עדיין. Stay Tuned.

16 תגובות ל “ביקורות קצרות על משחקים קצרים”

  1. תומר מאת תומר:

    רק מחזק את ההמלצה על And Yet It Moves.
    קניתי אותו לפני איזה שנתיים והוא פשוט משחק כיפי, עם משחקיות מקורית ועיצוב חמוד.
    אחרי שסיימתי אותו מאוד נהנתי לנסות ולשפר את השיאים שלי ברמות (יש כל מני טריקים שפתאום מגלים).

  2. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    להגיד שהרבה אנשים היו מנסים את Castle Crashers ו- Braid אם הם רק לא היו עולים 15$ זה אולי נכון עובדתית, אבל בפועל, הם בכל מקרה מכרו כמויות מסיביות של עותקים. 🙂

  3. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    תראה, אני לא יודע כמה הם מכרו ובטח ובטח שלא יודע כמה הם היו מוכרים אם המחיר היה קצת יותר נמוך, אבל באופן היפוטתי לחלוטין, לדעתי עדיף בהרבה למכור, למשל, 15 אלף עותקים ב-10 דולר מאשר עשרת אלפים עותקים ב-15 דולר.

  4. Alon מאת Alon:

    קרייון פיזיקס דלוקס גם הפתיעה אותי, משחק ממש נחמד.

  5. רד פיש מאת רד פיש:

    העם מפונק, אוכלי סושי ושותי טרופית. או משהו.

    במקרה הזה, ברצינות: על 15$ אתה מתלונן?! ברור שכל מחיר הוא מחיר גבוה מדי עבור משחק גרוע, אבל Braid, Limbo, Super Meat Boy? לא שווים 50 שקל?! סליחה, אבל זאת קמצנות. לא ברור לי למה 10 דולר הוא מחיר הגיוני יותר בעיניך. בשביל משחק טוב, מושקע, ובמקרים מסוימים אפילו ארוך, 50 ש"ח הם מחיר הרבה יותר מהוגן. זה שמשחקי AAA עולים 60 דולר, כשגם האורך שלהם לא עולה בהרבה מקרים על 6 שעות – זה כבר עניין למחות עליו.

  6. zipdrive מאת zipdrive:

    מ- Cogs לא התלהבתי, אבל זה בגלל שאני לא אוהב משחקי הזזת אריחים. גם אני חושב ש- crayon Physics הוא מצוין. אני בהחלט חושב שהוא שווה 15$, כמו גם לימבו וברייד (למרות שאני אישית לא התלהבתי ממנו), בייחוד בשער החליפין המגוחך שיש היום.

  7. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    עופר: סמוך על מיקרוסופט שהם משקיעים המון אנרגיה בשיקולי הרווח וההפסד הזה. כנראה שהם לא יבחרו בנתיב שמכניס להם *פחות* כסף (וביחד עם המבצעים שיש להם מדי פעם, אני חושב שהם בחרו בנתיב די מוצלח).

    מאז אתמול, אגב, הספקתי לשחק ב- From Dust ו- Bastion. אני אדבר על זה קצת יותר בפודקאסט של השבוע הקרוב (ואולי בפוסט עתידי על אחד מהם, אם באמת יהיה לי זמן לשחק בהם), אבל כשאני חושב על זה, נראה לי ששניהם שווים 15$. התלונה היחידה שלי היא שהדמו של From Dust הוא קצר מדי, ומסתיים בדיוק כשנראה שהדברים מתחילים להיות מעניינים, אבל זה שהוא השאיר בי דחף עז להמשיך לשחק בו אומר עליו יותר דברים טובים מאשר רעים, לדעתי.

    כמו שאתה אמרת, Bastion מעוצב בצורה נפלאה. בניגוד אליך אני חושב שהמכניקה, בתור משחק Hack & Slash עם גיימפאד, היא מצויינת. פחות כוס התה שלי, אבל אני בהחלט יכול להעריך אותה. 🙂

    רד – אני מוכרח להודות שיש משהו הגיוני בטיעון שלך, אם באמת שופטים משחק שעולה 15$ בצורה אובייקטיבית ומנותקת מדברים אחרים. כשעושים את זה ככה, ברור, 15$ זה לא סיפור גדול בכלל עבור משחקים עשויים היטב. אבל כשמדובר במשחקים ב- XBLA, יש שתי השוואות ישירות מתבקשות – הראשונה היא המשחקים שהיו *פעם* ב- XBLA (כן, אני עדיין משווה כל משחק ל- Geometry Wars 2, ייתכן שהבעיה היא בי), והשנייה היא המשחקים הקטנים שיש ב- Steam (שם מבצעים של חיתוך מחירים הם נפוצים יותר ומקיפים יותר ממה שיש ב- XBLA).

    עוד עניין הוא ש- 15$ נמצא מעבר לטווח הרכישה האינסטינקטיבית. כשאני משחק בדמו שאני נהנה ממנו והוא עולה 5$, אני אלחץ על כפתור הרכישה לפני שאני בכלל אשים לב מה קורה והמוח שלי יספיק להגיד לי "רגע, יש לך יותר מדי משחקים לשחק בהם בכל מקרה, לא?". אם הוא עולה 10$, כנראה אני אהסס ל- 2.3 שניות לפני שאני אקנה אותו. 15$ נמצא מעבר לגבול הדמיוני שבו אני אעצור לרגע, אקרא ביקורת או שתיים ברחבי האינטרנט, אולי אפילו אטיל מטבע או אקרא בעלי תה לפני שאני אקנה אותו. אני לא יכול להסביר, מבחינה הגיונית, למה הקו עובר שם. אבל בפועל, לדעתי הוא גורם לי לפספס כל מיני משחקים שהיו יכולים להיות כיפיים ממש.

    That said, כמו שאמרתי קודם, גם From Dust וגם Bastion נראים לי כמשחקים ששווים 15$ (אני קצת יותר מסתייג לגבי From Dust, אבל הוא מעניין אותי יותר, אז זה מתקזז). הייתי קונה את שניהם, אם היה סיכוי קל שבקלים שאני אספיק לשחק בהם מתישהו. אבל אין לי זמן, כי אני עסוק בלכתוב בבלוג שלי תגובות על למה אני לא קונה משחקים ב- 15$.

  8. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    @רדפיש: את Braid דוקא קניתי, ואפילו ממש כשהוא יצא, אבל כן, אני אישית חשבתי ש-50 שקל הם יותר מדי בשביל לימבו או סופר מיט בוי. שני אלה וגם חלק מהמשחקים האחרים שדיברתי עליהם הם משחקי קונספט קצרים יחסית ופשוטים יחסית, שנראו לי מעניינים בתור ניסוי או סוג של ניקוי ראש שכזה, אבל לא מספיק מעניינים בתור משחק full-fledged.

    ויש הבדל מאוד משמעותי בין 10 דולר ל-15, גם מבחינה פרקטית וגם מבחינה מחשבתית. וגם בין 30 ל-50 שקל, אם אתה רוצה להסתכל על זה בעין מקומית. בתור מישהו שמתלונן כל הזמן (ובצדק, זה לא שאני לא מסכים) על המחירים היותר-גבוהים של סרטי 3D, הייתי מצפה שתבין.

    אגב, אנקדוטה קטנה: לימבו עולה כרגע בסטים 10 דולר. ב-XBLA המחיר הוא עדיין 15.

    @זיירמן: From Dust נראה לי מאוד מעניין מבחינה אקדמית או משהו כזה, אבל מבחינת משחקיות הוא נחמד ולא יותר (לדעתי, כמובן).

    לגבי Bastion – אולי המכניקה היא מוצלחת ביחס לגיימפאד, אבל ביחס ל-Hack&Slash באופן כללי היא גרועה לגמרי. הז'אנר הזה פשוט לא נועד לגיימפאד, מה לעשות. כי כל הכיף זה שיש לך מלא קסמים וחפצים וכו'. אני מניח שבגלל זה משחקי Hack&Slash על קונסולות נוטים בדרך כלל לבנות את המכניקה שלהם סביב קומבואים ומהלכים מיוחדים – שני דברים שאין ב-Bastion.

  9. eric מאת eric:

    לא הבנתי מה בדיוק עשיתם פה, לפי המלל שלכם(אני מדבר על המשחקי SUMMER OF ARCADE) לא שיחקתם כלל במשחקים המלאים אלא סתם בדמואים וממש לא הייתי אומר שאפשר לבצע המלצה לגבי משחק רק על פי הדמו שלהם.

    אם מישהו אומר שהגיימפליי של BASTION הוא פשטני אז זה יהיה מוזר למדי אם אותו אדם נהנה מלשחק בדיאבלו לדוגמא.

  10. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    כן, שיחקתי רק בדמואים, וזו אכן לא ביקורת מקצועית, ואם מישהו פה מוכן לתרום לי 15 דולר אני אשמח לעשות ביקורת מלאה ורצינית על משחק לבחירתו. אבל אם לא, אני צריך לשלם על המשחקים לפני שאני יכול לשחק בהם כמו שצריך, ולכן אני כותב על מה שיש לי. וזה יותר דעה אישית מאשר המלצה. למקרה שלא שמת לב, האתר הזה הוא בלוג ולא עיתון/מגזין.
    אבל אם זה לא מספיק לך – ביססתי את הדעה שלי לא רק על הדמו אלא גם על ביקורות שקראתי ברחבי האינטרנט.

    לגבי Bastion: למה זה מוזר? הגיימפליי שלו הוא אכן יותר פשטני מדיאבלו, בכמה סדרי גודל. בדיאבלו יש לך עשרות קסמים, שיקויים וחפצים שאתה יכול להשתמש בהם בכל רגע נתון, וב-Bastion יש לך שני נשקים וקסם אחד, וזהו. אני יודע שיש אנשים שמבחינתם כל מה שצריך זה כפתורים של תזוזה וכפתור אחד של ירייה, אבל לדעתי משחק שמבוסס על קרבות צריך הרבה אופציות לטקטיקות שונות וגיוון של הלחימה, אחרת הוא לא מעניין.

  11. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    eric – אנחנו עושים מדי פעם סקירות רק על סמך דמואים. אולי היה כדאי יותר לקרוא לזה "רשמים ראשונים" במקום "ביקורת", אבל זה קורה. וכשזה קורה, אנחנו לא מסתירים את זה. 🙂

    לגבי Bastion, אני מקבל את הרושם שרוב המשקל במשחק הוא על הכנת הדמות לפני שאתה יוצא לקרבות, ב"חנויות" שאתה בונה ב- Bastion עצמו.

  12. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    שתי הערות קצרות :

    1.SMB דווקא הוצע בעשר דולר בחודש הראשון שלו ב – XBLA , ומבחינת אורך החיים שלו, הוא יכול להביס הרבה משחקי Retail

    כנ"ל לגבי ברייד – המשחק הראשי הוא רק חלק קטן מכל מה שיש לו להציע…

    2. ב- ITSP יש לא מעט אזורי משנה לגלות שהם כמו Side Quest, לא מאמין שמישהו יכול לגלות את כולם וגם להגיע לסוף רק בארבע שעות, אלא אם כן הוא פותר את כל החידות על אוטומט.

    נראה לי שגוי לחשוב שכל "המשחקים הקטנים" יכולים להימכר ב 10$ רק בגלל שהם עצמאיים או בגלל שאין בהם קטעי מעבר מושקעים ופסקול מלא (שני דברים שלדעת דווקא כן מוסיפים למשחקיןת במינון הנכון).

  13. רד פיש מאת רד פיש:

    אפשר להגיד הרבה דברים על "לימבו" – זה לא משחק שכל אחד יאהב – אבל "משחק קונספט" זה לא. איזה קונספט כבר יש שם? זה משחק פלטפורמה. זה יותר יצירה שבה העיקר הוא העיצוב והאווירה.

    בסופר מיט בוי לא שיחקתי בעצמי, אבל כל הביקורות טוענות שהוא א. מעולה, ו-ב. ארוך. מאוד מאוד ארוך. קונספט או לא קונספט, אנשים הוציאו עליו הרבה מאוד שעות, ונהנו מזה.

    אני לא רואה מה הקשר של סרטי תלת-מימד לכאן (ואם אני מתלונן על יוקר המחיה אסור לי לחשוב שמשחקים הם זולים? איך אחד קשור לשני?) אבל אם כבר הזכרת את זה, תחשוב על זה ככה: המחיר של המשחקים האלה כמעט זהה למחיר של כרטיס *בודד* לסרט בתלת-מימד. ואני חושב שזה מובן מאליו שכל אחד ואחד מהם מציע לך תמורה טובה פי כמה לכסף שלך.

  14. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    @איתי: את Braid כאמור גם קניתי, אבל אני אישית מכיר לפחות שני אנשים שאמרו לי במפורש שהם לא קונים אותו כי $15 זה יותר מדי. לגבי ITSP – אני לא יודע, זה רק מה שקראתי. הביקורות שקראתי דיברו גם על sidequests.

    ברמה הכללית יותר – אני לא אומר שכל המשחקים האלה יכולים או צריכים לעלות 10 דולר. אבל הרבה מהם כן, והם תמיד עולים יותר מזה (ב-XBLA לפחות).

    @רדפיש: כן, זה בדיוק הקונספט של לימבו. האווירה והעיצוב. וב-SMB שיחקתי רק בדמו, והוא היה לא משהו לדעתי.
    לגבי התלת-מימד, הסיבה שהזכרתי את זה היא כדי להבהיר את הנקודה של ההבדל המשמעותי בין 10 דולר ל-15 דולר, שבדיוק כמו ההבדל בין כרטיס לסרט רגיל וכרטיס תלת-מימדי, גם אם מישהו מנסה לטעון שפרקטית זה לא הבדל משמעותי, מבחינה תפיסתית זה כן בעייתי. וכפי שזיירמן אמר, כשיש כל כך הרבה משחקים טובים באותה רמה ואותו סגנון שנמכרים ב-10 דולר, אז כן, 15 דולר זה המון.

  15. גיימפאד » Infinity Blade: ביקורת מאת גיימפאד » Infinity Blade: ביקורת:

    […] הגיע הזמן שתהיה פה ביקורת למשחק הכי “רציני” שנעשה לאייפון עד היום. למי שלא מכיר, Infinity Blade הוא Action RPG שפותח ע”י Chair, החברה שעשתה את Shadow Complex האהוב על חברי הבלוג. האמת שהסיבה שלא כתבתי עליו עד עכשיו היא שהוא נראה לי יקר מדי למשחק אייפון ($6 ב-App Store), אבל לא מזמן גיליתי במקרה שהייתה עליו 50% הנחה ליום אחד, אז אמרתי “נו טוב, נראה על מה כולם מדברים”. המסקנה: אני לא בטוח שהייתי קונה אותו ב-$6, אבל ממש לא בטוח שלא. וזו התקדמות רצינית. […]

  16. גיימפאד » הפתעה: האתר של מיקרוסופט עובד מאת גיימפאד » הפתעה: האתר של מיקרוסופט עובד:

    […] את Insanely Twisted Shadow Planet. אלה חדשות מפתיעות בפני עצמן, אחרי שהתלוננתי ש-$15 זה יותר מדי, אבל הדבר המרגש באמת הוא שעשיתי את זה […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS