אז, פייסבוק קנתה את Oculus

עופר שוורץ| חדשות הוספת תגובה

המציאות המדומה קיבלה היום מנת יתר של מציאות. Oculus VR נרכשה ע"י פייסבוק תמורת 2 מיליארד דולר.

פייסבוק. הפלטפורמה שתרמה לעולם הגיימינג דברים נפלאים כמו Farmville או אינטגרציה של משחקים עם רשתות חברתיות. חברה שהוכיחה שוב ושוב בעבר שהיא גרועה בשמירה על פרטיות, אם לא מחבלת בה אקטיבית. שבאופן די מוצהר מעוניינת במשתמשים שלה בעיקר כדי למכור אותם למפרסמים.

התגובות, באופן צפוי, נעות בין "WTF" לזעם אינטרנטי טיפוסי ("רק 2 מיליארד דולר, אחרי שאת WhatsApp הם קנו בפי 10 מזה? לא רק שאתם selling out, אתם גם גרועים בזה!"), אבל ביניהן יש גם כמה שמעלות דאגות אמיתיות, בעיקר בהקשרים של פרטיות ושל השמירה על החזון המקורי. Notch כבר הכריז שהוא מבטל את גירסת ה-Oculus המתוכננת של Minecraft (שהייתה, כמובן, יכולה להיות fuckin' awesome), כי "Facebook creeps me out".

אבל זה מגיע אפילו יותר עמוק מזה: מה יהיה עם כל 10000 האנשים שתרמו לקיקסטארטר של Oculus לפני שנה וחצי? כש-Double Fine הוציאו את Broken Age ל-early access זה קצת הרגיש כמו בגידה; אני רק יכול לדמיין מה מרגישים האנשים שתמכו בפרוייקט הזה רק כדי לראות אותו נחטף ע"י אחת החברות הפחות אהודות בסביבה. ומה לגבי Valve, שממש לא מזמן פירקו את צוות ה-VR שלהם ותרמו את כל הטכנולוגיה שלהם ל-Oculus?

תראו. יכול להיות שהכל יהיה בסדר. אבל כשמדובר בפייסבוק, אנשים התרגלו להיות פסימיים. ובינתיים כל מה שיש לנו להסתמך עליו הוא פוסט גנרי למדי של צוקי, ופוסט ברדיט של פאלמר לאקי (המייסד של Oculus) שמכיל הרבה corporate speak ואף תשובה לאף אחת מהשאלות החשובות.

נו טוב. כדי לא לסיים בדיכאון מוחלט, הנה התגובה הכי משעשעת שראיתי לסיפור הזה:

תגיות: ,

10 תגובות ל “אז, פייסבוק קנתה את Oculus”

  1. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    דיסקליימר: כותב הפוסט עובד בגוגל.

    לא, סתם, זה בצחוק. מה שלא בצחוק זה שאני, כרגיל, לא מבין מה הקטע. Facebook bashing הפך להיות ספורט אינטרנטי חביב, ובעוד שאני האחרון שאטען שהם מושלמים, אני חושב שקריאות ה- doom and gloom הן, איך נגיד, קצת מופרזות. כן, אני יודע, הפתעה הפתעה, אנשים באינטרנט מתלוננים – אבל כשזה מגיע גם ל- notch, שמתנהג כמו בנאדם אינטליגנטי רוב הזמן, זה כבר קצת מוגזם בעיני. כי מיקרוסופט בסדר לחלוטין בעיניו ולא עשו שום דבר לא כשר?

    התלונות הפעם נראות לי אפילו יותר מופרכות בגלל שאין שום קשר בין התלונות הנפוצות כנגד פייסבוק (שמירה על פרטיות/מכירת מידע למפרסמים – אני לא רוצה להכנס לדיון על עד כמה זה נכון) לבין העובדה שהם רכשו, ובכן, חומרה. קצת קשה לי לראות עד כמה סוג מתוחכם של מוניטור יכול להרוס את הפרטיות שלך ולמכור את המידע שלך למפרסמים. והעובדה שאין קשר בין ההתנהלות של פייסבוק (בין אם זו ההתנהלות האמיתית שלה הוא רק הצורה שבה היא נתפסת בציבור) לתפקיד בחיים של ה- Oculus היא בדיוק מה שהופך את הרכישה הזאת ל- WTF עצום בעיני. אבל לטעון שהרכישה הזאת רעה? dude, קודם כל ש- Oculus יוציאו איזושהי גרסה לצרכנים שאפשר יהיה לטעון שפייסבוק הרסו.

    עוד שתי הערות:
    1. עם כמה שהרכישה הזאת היא WTF, כמו שצויין בפוסט – גם Valve מתעסקים עם חומרה במשך שנים למרות שהם לא הוציאו אף מוצר חומרתי אמיתי אי פעם, ולאף אחד זה לא מזיז. מהמעט שאני יודע/ראיתי, יש בפייסבוק תרבות תאגידית שמאוד מזכירה את Valve בכמה מובנים מאוד ספציפיים, שהופכים את ההתנהלות של שתי החברות בתחום הזה להגיונית בעיני.
    2. לא חושב שהחבר'ה של ה- Kickstarter רלוונטיים פה, או שההשוואה ל- Broken Age במקום. אף אחד לא ציפה שחברת חומרה תמשיך לפעול במשך שנים על השקעה של 2 מיליון דולר. המשקיעים קיבלו את התמורה שלהם. פה אמור להסתיים הסיפור. זה, אגב, בניגוד למשקיעים של Broken Age, שעדיין לא קיבלו את כל המשחק. באמת שלא ברור לי על מה הם אמורים להתלונן. אם אתה רוצה שתהיה לך השפעה על איך חברה בסדר גודל ש- Oculus צמחה אליו עובדת, אתה צריך להשקיע כנראה קצת יותר מ- 400 דולר.

  2. Icel מאת Icel:

    הייתה לי הרגשה שאפליקציות מפגרות זה דבר אחד (אינסטגראם, וואטסאפ. יש להן מליון תחליפים) וחברת חומרה פורצת דרך כמו אוקולוס זה משהו אחר.

    באיזשהו מקום גם מעצבן אותי שאוקולוס נקנו אחרי שקבלו תמיכה כל כך גדולה דרך קיקסטרטר.
    אבל טוב, אני לא תמכתי, אז מה אכפת לי?

    אני לא באמת הולך לגבות את התגובה הלא-רציונאלית "הו לא". כי אין סיבה. זאת סתם התגובה הראשונית.

    אני כולי בעד שפייסבוק יהפכו לחממה של סטארטאפים מוכשרים וינצלו את הכסף שלהם לשם כך. גוגל עשתה את זה בצורות שונות לאורך השנים (בין עם קנייה מלאה של חברות ושילובן במערכת, לתחרויות שונות, מענקים, פרויקטים פיתוח חוצי-תחומים וכו').

    חברות ענק שמפזרות את הכסף שלהן זה דבר טוב.

  3. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    בינתיים, באינטרנט: אנשים מבטלים את ההזמנה המוקדמת שלהם לגרסה שיוצאת ביולי כי אוקיולוס נרכשו ע"י פייסבוק.

    אין שולחן שיעמוד בכמות הפעמים שאני רוצה לדפוק בו את הראש עכשיו.

  4. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אוקיי, כן, זה כבר מפגר. כאמור, רוב התלונות הן זעם אינטרנטי טיפוסי.

    מה שמדאיג אותי זה בעיקר שאף אחד לא מתייחס למעט הדאגות הלגיטימיות שאנשים מעלים (ב-/r/oculus למשל). לקטע של הפרטיות בהחלט יש משמעות, כמו שראינו בסיפור עם הקינקט, וכן מטרידה אותי האפשרות שה-Oculus יגיע עם אינטגרציה בילט אין לפייסבוק שאי אפשר לכבות ותפלוש לי למשחקים.

    אגב, אני ממש לא חושב שגוגל הייתה מאוד טובה בקטע הזה בשנים האחרונות, עם כל השטויות של גוגל+, אבל גוגל עדיין הרבה יותר טובה מפייסבוק (לפחות אצלנו יודעים לעצב ממשק 🙂 ) וגם לא קנתה אף חברה שבאמת אכפת לי ממנה. Oculus Rift הוא פרוייקט שהרבה אנשים מאוד מצפים לו והשקיעו בו הרבה הייפ ואפילו כסף, וגם אם נניח שה-bad rap של פייסבוק הוא לא מוצדק או לא רלוונטי, העובדה היא שהוא קיים וזה מטריד הרבה אנשים.

  5. דורון יעקבי מאת דורון יעקבי:

    אותי זה קצת מבאס כי קיוויתי ש-Oculus תהפוך לחברה עצמאית ומצליחה בכוחות עצמה, והיה לה את כל הפוטנציאל שזה יקרה.

  6. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אני חושב שיש סדר גודל אחר לגמרי של בעיות פרטיות שאפשר ליצור עם מצלמה ומיקרופון שמחוברים באופן תמידי לרשת וקסדת VR. לגבי האינטגרציה הבילט-אין לפייסבוק: נו, טלפוני אנדרואיד הם מכשירים מסורסים לחלוטין אם אתה לא עובד איתם על חשבון ג'ימייל ואין לך באמת טעם שתהיה לך קונסולה בלי שיהיה לך חשבון ב- Xbox Live או PSN ותעבוד איתה מחוברת לאינטרנט חלק מכובד מהזמן. אז אני מבין מה אתה אומר, אבל לא רואה למה זה אמור להדאיג אותי.

    בוא לא נדבר על מי מעצבת ממשק יותר טוב, אוקיי? לשתי החברות יש את היתרונות והחסרונות שלהן, and we'll leave it at that. 🙂

  7. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    לידיעתך, במשך שנים היה לי Xbox 360 שהיה מחובר לאינטרנט דרך איזשהו hack שבקושי עבד וכתוצאה מכך כל פעם ש*באמת* הייתי צריך אינטרנט זה דרש קצת התעסקות. בקושי הרגשתי את זה.

    ואנדרואיד זה עולם אחר לגמרי, כי ברור שאם אתה רוצה להשתמש בג׳ימייל או גוגל דוקס אתה צריך חשבון גוגל (ואם אתה לא רוצה את כל אלה אתה יכול בכיף להסתדר בלי חשבון גוגל). ה-Oculus הוא peripheral, זה יהיה בערך כמו לדרוש לוגין בשביל מקלדת. ואגב, אם הבנתי נכון הדגם החדש דורש מצלמה בשביל לעבוד באופן אופטימלי.

  8. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    במקרה של ה- Xbox, בשבילי זה היה הבדל עצום. הסיבה שלי לקניית Xbox 360 ולא PS3 (בימים ההם ההבדל בין השניים היה מודגש יותר). אבל היי, אני גם משתמש באפשרויות ה"חברתיות" של Steam, אז אולי הבעיה היא בי.

    במקרה של אנדרואיד – יש כל מיני פיצ'רים בסיסיים שדורשים לוגין דרך גוגל. אתה לא שם לב לזה, כי יש לך חשבון ג'ימייל אז אפילו לא חשבת על זה, אבל זה מדהים כמה חזק הוא דוחף לך את האפשרות של פתיחת החשבון אם אתה מעיז לא להגדיר לו אחד בעת הדלקת המכשיר. זו הסיבה שההורים שלי פתחו חשבון ג'ימייל.

  9. שלומי מאת שלומי:

    לדעתי עניין הפרטיות מקביל לפצצות אטום. עד היום כל מי שהחזיק בזה לא עשה משהו שיזיק לי באופן ישיר. מה שמפחיד זה אם יקרה משהו בעתיד, ואני לא בטוח שאפשר להסיק כרגע מאיפה זה יבוא כי בסוף זה מבוסס על מי יהיה בראש באותו זמן. בכל מקרה, אין כ"כ מה לעשות עם זה.

    מה שאיכזב אותי אישית זה שאני לא רואה איך זה ישתלב עם תעשיות המשחקים המסורתיות שהאתר הזה בד"כ מתעסק איתם. המודל של משחקי פייסבוק לא כ"כ חופף עם הדברים האלה, ומההודעה לעיתונות זה נראה שלטווח הרחוק הם רוצים להפוך את זה לממשק יותר כללי בסגנון קינקט. חבל

  10. גיימפאד » גיימפוד, פרק 89: ציונים זה קקה מאת גיימפאד » גיימפוד, פרק 89: ציונים זה קקה:

    […] – חדשות! שמעתם שפייסבוק קנו את Oculus? עסקה קטנה כזאת. לא עשתה הרבה רעש. בטח לא שמתם […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS