Braid

עידן זיירמן| כללי הוספת תגובה

על סמך התצפיות הלא-מלומדות בעליל שלי, האויב הכי גדול של "האביר האפל", שיצא לא מזמן לקולנוע, היה המוניטין שצבר לעצמו "האביר האפל". המבקרים שצפו בסרט שיבחו אותו מכל כיוון אפשרי, הסרט קפץ בתוך זמן לא-סביר למקום הראשון ברשימת הסרטים הטובים ביותר של IMDB, וכמות הכסף שהסרט הכניס בקולנוע היתה יכולה לסדר חודש משחק חינם לכל המנויים של World of Warcraft (או לסדר למדינת עולם שלישי את התקציב, אם זה מה שמעניין אתכם, משום מה). מהסיבה הזו, התגובה הכי נפוצה בקרב האנשים שאני מכיר שראו את "האביר האפל" היתה "סרט טוב, אבל קצת נסחפו עם ההתלהבות ממנו, לא?".

אני מתייחס ל- Braid בתור "האביר האפל" של ה- Xbox Live Arcade. היחס הביקורתי כלפיו ברחבי העולם אוהד במיוחד, ניתוחים של העלילה שלו התחילו לצוץ תחת כל עץ רענן (למשל, כאן, אבל זהירות – יש שם ספוילרים), Penny Arcade היללו אותו, ומפתח המשחק, Jonathan Blow, הפך לסלבריטי ברגע. באשמת כל אלה, כשסיימתי את המשחק, לא יכולתי שלא לחשוד שאני מפספס פה משהו.

אבל רגע, אני צריך להתחשב בסיכון שלא כולם שמעו על Braid. חלק מהאנשים בטח ראו את השם שלו צץ באתר משחקים כזה או אחר, ואז עברו לכתבה הבאה בחוסר עניין. אם אתם שייכים לקבוצה הזו, תתביישו לכם. אבל אני בכל זאת אסביר במה מדובר.

הדרך הפשטנית לתאר את Braid היא כמשחק פלטפורמות/פזלים. הגיבור של Braid הוא בחור ג'ינג'י בחליפה בשם טים, שיוצא לחפש את הנסיכה שנחטפה לטירה ע"י המפלצת המרושעת. בדרך הוא צריך לקפוץ לכל מיני יצורים על הראש (כן, כמו סופר מריו, נו) כדי להרוג אותם, ולהחזיר אחורה את הזמן.

החזרת הזמן אחורה הזו היא לא סתם טריק שמאפשר לכם להתחמק ממוות-בטרם-עת (מי אמר Prince of Persia?). מדובר בכלי הכרחי אם אתם רוצים לפתור את הפאזלים שהמשחק מציב לפניכם. בתחילת המשחק, החזרת הזמן אחורה רק תסייע לכם להתגבר על קטעי פלטפורמה שבתנאים אחרים היו נחשבים לבלתי-אפשריים ומסתכלים, אבל המסכים המאוחרים יותר מציגים, כל אחד בתורו, טוויסט חדש שהופך את החיים שלכם למעניינים יותר.

בחלק מהמסכים, למשל, חלק מהחפצים זוהרים באור ירוק – מה שאומר שהם לא מושפעים בכלל ממניפולציות הזמן הזולות שלכם. במסכים אחרים, תנועת הדמות שלכם לאורך המסך קשורה באופן ישיר למעבר הזמן במסך. בסך הכל, Braid מנצל היטב את המכניקה המקורית שלו לשורה של פאזלים מוצלחים במיוחד.

בשלב הזה, בדרך כלל, אנשים מתחילים למתוח השוואות בין Braid ל- Portal. יש קצת הגיון מאחורי ההשוואה הזו: שניהם משחקים קצרים, עם מכניקת פאזלים מקורית, שהעניקו ליוצרים שלהם הכרה בינלאומית מהסוג שהם רק היו יכולים לחלום עליה, בעבר. אבל בעוד שפורטל היה משחק עם עקומת למידה מושלמת, שלא גרם לי תסכול אפילו לרגע אחד, Braid מצליח לפעמים לספק אתגר מוחי שטני שגרם לי לרצות להטיח את הגיימפאד שלי במסך. בעוד שפורטל מציג לכם שלב אחרי שלב את הטכניקות הדרושות לצורך פתרון הפאזלים שלו (בהתחלה, הוא מלמד אתכם את הטכניקה בסביבה מבוקרת, לפני שהוא משלב אותה בסביבה "אמיתית"), חלק מהחידות ב- Braid ידרשו מכם יכולת חשיבה מקורית במיוחד רק כדי לעלות על טכניקה שלא תהיה שימושית לאף חידה נוספת במשחק.

ובכל זאת, מבחינת המשחק עצמו, Braid עושה את העבודה. גם אם הוא תסכל אותי, הסקרנות עדיין דחפה אותי קדימה, ובסופו של דבר לא ויתרתי לפני שהשלמתי את כל העולמות במשחק (אם כי בהחלט לא מצאתי את כל הסודות שיש לעולם של Braid להציע – זה היה תופס לי יותר מדי זמן מהחיים).

תחושת הפספוס נובעת מהחלקים העלילתיים של המשחק. יאצי צודק כשהוא אומר שהסיפור והמשחק ב- Braid נראות כשתי ישויות נפרדות לחלוטין, אבל זו בהחלט לא הכוונה. אלמנטי המשחק בוודאות קשורים לעלילת הרקע של Braid, שמועברת לשחקן באמצעות סדרה של טקסטים שמופיעים בתחילת כל עולם. אבל בעוד שלא-מעט אנשים טוענים שהקשר בין העלילה למשחק עמוק יותר, אני לא הצלחתי לפענח אותו. גם לא הצלחתי להבין את העלילה שלו מספיק טוב. יש לי אינטואיציה די טובה לגבי מה שקרה במסך האחרון, אבל כשאני מנסה להבין בצורה קצת יותר טובה את העלילה ש- Braid מנסה בכוונה להסתיר ממני, אני נתקע.

זו הסיבה, בסופו של דבר, שבגללה אני קצת מרים גבה לנוכח כל הפעילות האינטרנטית הענפה בנוגע ל- Braid. זה משחק מצוין, גם אם הוא קצת מתסכל. אבל בעוד שהצלחתי לצלול לתוך העלילה של לא-מעט משחקים עם יומרות אומנותיות (בין אם הן היו מוצלחות ובין אם לא), Braid משאיר אותי קצת תקוע.

לא שזה צריך להפריע לכם לקנות אותו. אם יש לכם Xbox, תקנו אותו עכשיו. אם אין לכם Xbox, תחכו עד שזה יצא ל- Steam, ואז תקנו אותו. אין לי צל של ספק שמאוד תהנו. לפחות עד שתגיעו לעולם 6 המעצבן בטירוף, אבל זה כבר סיפור אחר.

11 תגובות ל “Braid”

  1. אופיר מאת אופיר:

    אחרי ששיחקתי אצלך וסיימתי את שני העולמות הראשונים, אני חייב להגיד שזה באמת משחק מאוד מאתגר ומאוד מתסכל. אמנם עצבי היו מרוטים משהו עקב הנסיבות, אבל עדיין…
    מזל שאחותי היתה שם כדי לתמוך בי ולתת לי רמיזות עדינות פה ושם, אחרת הייתי משתגע… והשושיות האלה… אוף 😛

  2. גיא מאת גיא:

    אני אתן עוד סיבה להשוואה בין ברייד לפורטל, השוואה שכבר כתבתי פעם (רק על סמך הדמו, במשחק המלא עדיין לא שיחקתי):

    שני המשחקים הם משחקי פאזלים (ואני אעז להגיד גם פלטפורמה), שמשלבים עיקרון חדשני יחסית ומדהים שמשמש אותך בשביל להתקדם במשחק. לשניהם יש סגנון ויזואלי מאד יחודי (אבל שונה) והם משלבים כתיבה מצויינת.
    אבל יחי ההבדל הקטן: רק מהדמו, הפיתרון של החידות בברייד גרם אצלי לתחושת סיפוק יותר גדולה מאשר כל החידות במשחק המלא של פורטל. רק בשלב הראשון למשל, אתה משתמש בפאזל עצמו בשביל לפתור את הפאזל! (אני יודע כמה מופרך זה נשמע…) דה קייק איז אינדיד א ליי. (אתה יכול לנחש מההשוואה הזו גם איזה משחק אהבתי יותר)

    בכל מקרה, מאחר ועדיין לא שיחקתי במשחק המלא אני לא יכול לעזור לך, אבל שמעתי ממישהו שסיים את המשחק על מקום שכן יכול לעזור לך:
    http://www.rllmukforum.com/index.php?showtopic=190136 
    הוא סיים את המשחק, ולטענתו רק אחרי שהוא קרא מה כתוב שם הוא הבין כמה המשחק גאוני. לצערי על מנת לא לספיילר לעצמי אני אוכל לאמת את זה רק אחרי שאני אקנה את המשחק המלא בעצמי. אתה כבר סיימת אותו אז אני מניח שאתה יכול להרגיש חופשי לקרוא ולהגיד לנו אם זה באמת מקרה של גאונות או לא לדעתך.

  3. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    החידה הזו בדיוק מדגימה, לדעתי, בדיוק את ההבדל בגישות בין שניהן. אין שום רמזים במשחק לכך שאתה צריך להשתמש בפאזל בשביל לעשות משהו, ואחרי שאתה כן מצליח לעלות על הקטע הזה – זה לא שלמדת אלמנט חדש שיכול לעזור לך בחידות מאוחרות יותר, או משהו, כי זו החידה היחידה שמשתמשת באלמנט הזה. זה לא משחק פאזלים – זה קווסט. וקווסטים זה סבבה, אבל אני עדיין מעריץ את הגישה הלוגית של Portal יותר, גם אם זה הופך את המשחק עצמו ליותר קל.

    בנוגע למה שרשום בפורום הנ"ל – כן, אני מכיר את הפרשנות הזו. היא… בסדר. אם כי יוצר המשחק בעצמו אמר שהוא לא ממש חשב עליה בשום שלב. 🙂

  4. אור מאת אור:

    דבר ראשון, אני שמח להיות בין האנשים שאמרו לך שהאביר האפל הוא "סרט טוב, אבל מה נסגר עם כל ההייפ המטורף?"

    ודבר שני… החלטתי.

    אתה קונה לי XBOX.
    או שאני מפסיק לקרוא פה בבלוג.

    זהו
    😕

  5. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אור, מבין שנינו, אני די בטוח שלך יש יותר כסף בעו"ש. אם כבר, אתה צריך לקנות לי Xbox.

    אבל מכיוון שכבר יש לי אחד, אני אסתפק ב- Rock Band.

  6. play-asia.co.il מאת play-asia.co.il:

    אז לקנות את braid, או לא?

  7. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    לקנות.

  8. שין-גימל מאת שין-גימל:

    ממה שהבנתי – בלו לא מכחיש את הקשר, הוא פשוט אומר שזה רק אספקט אחד של העלילה.
    יש משהו קצת יותר מסודר ב-Gamefaqs, ששווה בעיקר בגלל האופן שהוא מנתח את התמה של כל עולם ומנסה להסביר מה היוצרים ניסו לעשות שם.

    http://www.gamefaqs.com/pc/955510-braid/faqs/53842

  9. גיימפאד » משחקי אינדי בזול Reloaded מאת גיימפאד » משחקי אינדי בזול Reloaded:

    […] הכבד הפעם הוא Braid, משחק שאם לא שיחקתם בו, שווה לקנות את הבאנדל רק בשבילו. […]

  10. גיימפאד » פרוייקט טוטוריאל: פרולוג מאת גיימפאד » פרוייקט טוטוריאל: פרולוג:

    […] ביקורת | אתר | טריילר | סטים […]

  11. גיימפאד » בואו נשחק The Witness מאת גיימפאד » בואו נשחק The Witness:

    […] חדש של ג׳ונתן בלואו, שידוע בעיקר בתור ״הזה שפיתח את Braid״. הוא לא דומה ל- Braid. בכלל. אז מה קורה בו? […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS