ביקורת: Evolve

עידן זיירמן| ביקורת הוספת תגובה

תמונה קבוצתית שלי (במרכז) עם חברים לשעבר. קצת חבל לי על Evolve. על הנייר, הוא עשוי מאותו החומר כמו החלומות שלי. משחק מרובה משתתפים א-סימטרי, שבו ארבעה שחקנים צריכים לשתף פעולה (כמו ב- Left 4 Dead! והוא מהיוצרים של Left 4 Dead! זה מושלם!) בשביל להפיל שחקן אחד ששולט במפלצת ענקית. זה רעיון נפלא למשחק. ובאמת, מגיע לרעיון הזה משחק אדיר ומדהים, שיסחוף את העולם בסערה ויהפוך למשחק מרובה-המשתתפים הפופולרי ביותר שהוא לא Dota 2. אבל זה לא מה שקרה – במקום זה קיבלנו את Evolve.

חשוב לי לציין – אני מאוד נהנה מ- Evolve. זה לא עניין של מה בכך. Evolve הוא המשחק הראשון מאז Left 4 Dead 2 שהצליח להחזיר אותי לקטע הזה של לשחק עם אנשים אמיתיים. בשבועות האחרונים ביליתי כמות מגוחכת של זמן בתור צייד או מפלצת על הפלנטה הבדיונית Shear. אבל, באותה נשימה, חשוב לי לציין ש- Evolve הוא סוג של תאונת דרכים שבה כל מיני רעיונות נהדרים מתנגשים בכל מיני אלמנטים רעים ויוצרים בלגן אדיר ומבלבל. כאמור, אני מאוד נהנה מ- Evolve, כשהוא עובד. אבל לפעמים הוא פשוט לא עובד.

משימות Hunt מתחילות בצניחה לתוך אזור הקרב. זה די כיף. בצד אחד שלו, Evolve נותן לכם להכנס לנעליהם של "ציידים". יש 12 כאלה, בחבילה הבסיסית, מחולקים לארבעה מקצועות – Trapper שמוצא את המפלצת ולוכד אותה, Assault שגורם לה מלא נזק, Medic שמרפא את כולם בזמן שהמפלצת חובטת בהם ו- Support שעוזר להם במגוון דרכים (כמו הגנה עליהם, או האטה של המפלצת). בצד השני – המפלצת. היא מתחילה כל סיבוב כשלארבעת הציידים יש יתרון קל עליה, אבל אם היא תצליח לאכול מספיק חיות ששורצות על פני השטח, היא תוכל להתפתח. היא יכולה לעשות את זה פעמיים בכל סיבוב, כשבכל פעם היא מחזקת את היכולת ההתקפית שלה, וברמה הגבוהה ביותר – גורמת לציידים לתהות למה הם לא בחרו לעסוק בקדרות.

על המכניקה הבסיסית הזו מלבישים כמה מצבי משחק. המצב הבסיסי הוא ״Hunt״, שבו הציידים מנסים למצוא את המפלצת, והמפלצת מנסה לברוח מהם ולהתחבא מספיק זמן בשביל להתחזק ולהתחיל לצוד אותם בחזרה. יש כאן משחק מעניין מאוד של חתול ועכבר, אבל יש למצב המשחק הזה בעיה מאוד בסיסית: כשהמפלצת טובה ממש, הציידים יבלו במשך רבע שעה בהסתובבות ברחבי השלב, מסתכלים על עקבות שמצוירות על הקרקע וכמה אייקונים של ציפורים בשמיים, בלי שיקרה שום דבר אחר. מצבי המשחק האחרים (Rescue, Defend, Nest וסוג של מצב שמאגד את כל האחרים ביחד ל״מערכה״ של חמש משימות בשם Evacuation) משנים קצת את הנוסחה הזו, ומוסיפים מטרות חדשות למפלצת ולציידים שכופים עליהם להפגש אחד עם השני לעתים קרובות יותר.

הוא נראה מאוד מרשים והכל, אבל האמת היא שדי קרענו לו את הצורה כשהמפגשים האלה קורים, הם נהדרים. היכולות של הציידים לא רק משלימות זו את זו, אלא דורשות מהם להיות מודעים אחד למצבו של השני, רצוי תוך כדי שמירה על קשר עין: ה- Support יכול להגן על ה- Assault בזמן שה- Medic מרפא את שניהם וה- Trapper מגביל את חופש התנועה של המפלצת. מצד שני, ציידים שיתרכזו יותר מדי בנקודה ספציפית מהווים מטרה נוחה יותר עבור המפלצות, שלרובן יש התקפות עם כמות בריאה של נזק היקפי. מהצד של המפלצת – שימוש ביכולות הנכונות בזמנים הנכונים וניצול מוצלח של תנאי השטח יכולים לתת לה יתרון משמעותי, אבל אם תאבדו מעקב למשך יותר מדי זמן על איפה ה- Medic המעצבן הזה מסתובב או איפה ה- Trapper זורק את הפצצות המאטות שלו, זה לא ישנה שום דבר. ולשני הצדדים, כמובן, תמיד קיים השיקול של ״להמשיך להלחם, או לברוח?״. הצורה שבה הנסיגות (והמרדפים שבאים בעקבותיהן) מתנהלות הרבה פעמים ישפיעו באופן ישיר על המפגש הבא בין המפלצת והציידים, ולפעמים, מה שיקבע את גורל המשחק זו פשוט העובדה שלא ברחתם מספיק מוקדם מהמפגש הקודם שלכם.

לדינמיקה המעניינת הזו של הקרב מתווספת גם מכניקה מוצלחת של תנועה. עד שהתחלתי לשחק במשחק לא ידעתי ש- Evolve יעשה מהנושא הזה משהו כל כך מעניין, אבל ע"י שימוש ב- Jetpacks עבור הציידים וצורת תנועה שונה עבור כל מפלצת, Evolve הופך את הבעיה של "איך להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בזמן קצר ככל האפשר" למעניינת הרבה יותר, ומשפיע רבות על האסטרטגיות שגם המפלצות וגם השחקנים יכולים לבחור בהן.

מואהאהאה אז כן, מבחינה מכנית, Evolve עושה הרבה דברים מצוין. הבעיה היא שלמיקסר הגדול של רעיונות ומכניקות שהוא Evolve נזרקו גם כמה דברים… פחות מוצלחים. מערכת ה"עלייה ברמות" שפותחת בהדרגה ציידים ומפלצות חדשות ואז מחזקת אותם, מתחילה די נחמד (היא מעודדת אתכם לנסות את כל היכולות של כל הציידים, ולא להצמד רק לטקטיקות מסוימות), אבל מהר מאוד הופכת למתסכלת ומפסיקה להעניק לכם תגמול אם אתם משחקים איך שאתם רוצים ולא איך שהמשחק חושב שאתם צריכים לשחק. כשעוברים לשחק עם אנשים אקראיים באינטרנט, מערכת ה- Matchmaking שאמורה למצוא לכם פרטנרים למשחק מזעזעת, ומצוותת אתכם לפעמים נגד שחקנים חזקים או חלשים מכם בהרבה, זורקת אתכם למצבים בלתי-אפשריים לחלוטין באמצע משחק של מישהו אחר, או שסתם מבזבזת לכם 5 דקות בתחילת משחק בשעה שהיא מנסה למצוא שחקן להצמיד לכם, ואז נכשלת בכל מקרה. הבעיות האלה רק מחריפות עם הירידה המתמדת בכמות השחקנים שהמשחק סובל ממנו בשבועות מאז שהוא יצא (כן, לקח לי הרבה זמן לכתוב את הביקורת הזו).

והבעיות האלה הן אלה שמדגישות את הבעיה העיקרית של Evolve: הוא מסתמך על איזון מאוד עדין בין הציידים למפלצת בשביל להיות כיפי. איזון, שבין אם בגלל מערכת Matchmaking גרועה או בגלל שהרבה יותר קשה להתאמן עם המפלצות שלו מאשר עם הציידים שלו, מאוד קשה להשיג אם אתם משחקים בקרבות נגד אנשים אקראיים ברחבי האינטרנט.

הו, דייזי. את גם מאוד שימושית וגם מאוד מפגרת. זו לא תכונה מיוחדת של Evolve. רוב המשחקים מרובי-המשתתפים יותר כיפיים כשמשחקים אותם ביחד עם חברים, ו- Evolve לפחות מציע לשחקנים בודדים את האפשרות לשחק בתור המפלצת ואז לא להזדקק לתיאום ותקשורת עם אף אחד אחר בשעה שאתם נאבקים באנשים אקראיים באינטרנט… אבל אז, כאמור, יש למשחק בעיית איזון. יש כאן מלכוד מעצבן שהדרך היחידה לצאת ממנו היא לשחקן באופן קבוע עם עוד 3 או 4 חברים. וכשמשחק סובל מבעיות פופולריות כמו Evolve, זו קצת בעיה.

אני יכול להגיד עוד הרבה דברים על Evolve, ואולי אני אגיד אותם במשך השבועות הקרובים. אני יכול לספר לכם איך Evolve "פתר" את נושא ה- Medic, והפך את התפקיד הזה לכיף יותר מכל משחק אחר שמתיימר לתת לכם את האפשרות לשחק אחד. אני יכול לדבר על יכולות ה- replay המצוינות שכלולות במשחק שסובלות מכמה בעיות מעצבנות שמונעות מהן להפוך לנהדרות באמת. אני יכול לדבר על הגרפיקה הנהדרת שלו שרוב הזמן מתבזבזת בסביבות חשוכות מצד אחד, אבל עדיין עמוסות ביותר מדי פרטים מצד שני. אני יכול לדבר על למה ה- DLC שלו הוא לא כזה סיפור כמו שעשו ממנו (היי, כבר אמרתי את זה!). יש באמת הרבה דברים שאפשר להגיד עליו. אבל בשורה התחתונה, זה מסתכם בזה: אם יש לכם חברים לשחק איתם ב- Evolve, הוא סבבה וכיף ומצוין. אחרת, הוא כנראה לא שווה את המחיר שמבקשים עבורו.

היי, במובן הזה, הוא בעצם ממש דומה ל- Left 4 Dead.

תגיות: , , , ,

3 תגובות ל “ביקורת: Evolve”

  1. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אבל גם אם איכשהו מצאת 4 חברים שרוצים לשחק באופן קבוע וכולם תמיד משחקים ביחד ומתאמנים ביחד – אם כל אחד משחק בתור המפלצת 20% מהזמן, זה אומר שהציידים יהיו משמעותית יותר טובים במה שהם עושים מאשר המפלצת, לא?
    (ואם זה 5 חברים שמשחקים ביחד אני בספק שיהיה מישהו אחד שרוצה תמיד להיות המפלצת ולהיות לבד בקבוצה ולא לדבר עם אף אחד כל הזמן)

  2. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אכן. התייחסתי באיזה חצי משפט לזה שיותר קשה להתאמן עם המפלצת מאשר עם הציידים, אבל זה *קצת* מתאזן עם העובדה שכשאתה רוצה להתאמן עם המפלצת, אפשרות המשחק נגד אנשים אקראיים באינטרנט היא קצת יותר סבירה.

    אבל זו אכן בעיה שהמשחק לא נותן לה פתרון מאוד מספק. אגב, זו בדיוק הסיבה שבגללה אני חושב שהתלונות על "אין מספיק תוכן למשחק" הן די מוגזמות. כבר עכשיו אני צריך לחלק את זמן האימון שלי בין 3 מפלצות ו- 12 (!) ציידים. אז אתם רוצים עוד?! אני כבר עכשיו בקושי זוכר את היכולות המיוחדות של כולם!

  3. רון לוינשטיין מאת רון לוינשטיין:

    כל הדרישה של עוד תוכן למשחק הזה מפגרת לדעתי. אם הם יוסיפו עוד תוכן אני בספק שהשחקנים באצמת ישחקו בהכל. אנשים כל הזמן מבקשים משחקים עם כמויות מגוכחות של תוכן והרוב משחקים רק בחלק קטן ממנו (assassin's creed unity או dragon age inquisition לדוגמא).

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS