ביקורת: Rare Replay

ארז רונן| ביקורת הוספת תגובה

כשייכתב יום אחד ספר דברי הימים של תעשיית משחקי הוידאו, סביר להניח שאולפן המשחקים הבריטי Rare לא ייכנס לשורט-ליסט של "אולפני המשחקים הטובים ביותר בהסטוריה". זה לא שלא היו ל-Rare משחקים טובים. היו גם היו. היו להם אפילו כמה משחקים שאפשר להחשיב כ"חשובים", שזה יותר ממה שאפשר להגיד על 99% מהאולפנים הפעילים בתעשייה הזאת. ועדיין, בחשבון הסופי, נראה ש-Rare לא מצליחים להתעלות מעבר לתואר "אולפן נחמד כזה".

ובכל זאת, גם "אולפן נחמד כזה" זו מחמאה. מיקרוסופט, הבעלים של Rare בשנים האחרונות, החליטו לאחרונה לחלוק כבוד לאולפן הוותיק והמכובד הזה והוציאו את Rare Replay – אוסף של 30 משחקים מההסטוריה המפוארת של האולפן, שחוגג בימים אלה 30 שנה להיווסדו. באוסף הזה, שנמכר ב-30 דולר בלבד (בישראל – 130 שקל) לקונסולת ה-Xbox One, יש מגוון די מרשים של משחקים: החל ממשחקים נוסטלגיים מהימים בהם למסכי המחשב היו רק שני צבעים (שחור וירוק), ועד למשחקים מודרניים לגמרי.

למרות הקשת הרחבה הזו של משחקים, האוסף הזה עדיין מצליח לשמור על עמוד שדרה מרשים. בכל משחק שלא תבחרו אפשר לזהות את הקווים היחודיים של Rare – לא משנה אם זה משחק מ-1983 שיצא במקור ל-ZX Spectrum או משחק מ-2007 שיצר ל-Xbox 360. וזה אולי מה שהופך את האוסף הזה ליותר מסתם "הלהיטים הגדולים" לגיימרים בעלי חוש נוסטלגיה מפותח, אלא לאחד מאנתולוגיות המשחקים המעניינות והחשובות (!) שיצאו מאז ומעולם. כאן אפשר לראות אותנו משחקים בחלק מהמשחקים שיש שם.

rarereplay3

איך אולפן נולד

Rare נוסדו ב-1985, כמעין חברת המשך לאולפן בשם Ultimate Play the Game (האוסף כולל גם כמה משחקים שיצאו תחת האולפן הישן). במהלך השנים הם עברו מלהיות אולפן שמפתח בעיקר למחשבים אישיים מאולפן בלעדי לקונסולות. בהתחלה זה היה שיתוף פעולה צמוד צמוד עם נינטנדו, ואז ב-2002 הם נרכשו על ידי מיקרוסופט והפכו לסטודיו בלעדי לקונסולות ה-Xbox.

האוסף, כאמור, כולל משחקים מכל התקופות. יש כאן כמות נאה של משחקי ZX Spectrum משנות ה-80, כמות נאה אפילו יותר של משחקי NES (קונסולת ה-8 ביט של נינטנדו) משנות ה-90, כמה משחקי נינטנדו 64 וכמה משחקי Xbox 360. השוני הגדול בין המשחקים מאפשר לבחון בקלות כיצד אולפן נולד ומתפתח. גם אם משחקים 5 דקות בכל משחק בסדר כרונולוגי אפשר להבחין באבולוציה שעבר האולפן הזה, וכיצד רעיונות שהתחילו במשחקים מוקדמים בשנות ה-80 הבשילו לידי משחקים מודרניים מצויינים בשנות ה-2000.

הטיימליין הזה הופך את Rare Replay ליופי של משחקי לחוקרי משחקים. בניגוד לאוספי משחקים אחרים, שבדרך כלל מאגדים משחקים רבים של אותו מותג (סטייל "Mega Man Legacy Collection שיצא לאחרונה וכולל משחקים רבים בסדרת מגה-מן) או מתגופת זמן מסויימת ("אוסף 30 המשחקים הטובים ביותר שיצאו למגאסון!" וכו'), המשחק הזה מאפשר לבחון בצורה רחבה ומעניינת את ההתפתחות של האולפן הזה בפרט ותעשיית המשחקים בכלל. כל זה, יש לציין, מוגש באריזה נהדרת, עם סגנון גרפי מעולה בתפריטים, מוזיקה משעשעת כולל שיר פתיחה ומגוון נאה של אפשרויות משחק וסרטים דוקומנטריים על ההסטוריה של האולפן.

שלא להגיד שזה אוסף מושלם. מתוך 30 המשחקים המוצעים בו, יש לפחות עשרה שאפשר להגדיר כ"לא שחיקים". אלה על פי רוב המשחקים הישנים יותר, שנוצרו הרבה לפני שה"שפה" הנוכחית של משחקי הוידאו התגבשה, ולכן מאוד מאוד קשים להבנה ולשליטה בימינו. זה נחמד לעבור עליהם כמה דקות, אבל קשה לי להאמין שמישהו אשכרה יהנה לשחק בהם כיום. גם המשחקים מתקופת ה-NES כנראה יקרצו רק למי ששיחק בהם בקונסולה המקורית, ולא ממש יעבדו לגיימרים שנתקלים בהם כיום בפעם הראשונה.

ובכל זאת, זה אוסף משתלם. מאוד משתלם. 130 שקל הם מחיר מעולה רק בשביל טרילוגית Banjo Kazooie החמודה ושני משחקי Viva Pinata הנהדרים – כולם משחקים שמרגישים נהדר גם היום ונכללים באוסף. עם כל התוספות והמשחקים הישנים הקנייה של האוסף הזה הופכת להחלטה מאוד מאוד קלה בשביל כל חובב משחקים שמעניין אותו העולם שמעבר ללהיטים הגדולים.

rarereplay2

משכתבים את ההסטוריה

הבעיה הכי גדולה של Rare Replay הוא שנעשה בו ניסיון לשכתב את ההסטוריה. כך למשל, שיתוף הפעולה הפורה של Rare עם חברת נינטנדו כלל לא מוזכר בו. זה די ברור, מבחינה עסקית, למה מיקרוסופט לא רצתה לתת קרדיט לחברה מתחרה, אבל זה עדיין חבל. המשחקים ש-Rare פיתחו עם נינטנדו, עם דגש על סדרת Donkey Kong Country, היו כנראה המוצלחים ביותר בהסטוריה של האולפן הזה – ואין להם זכר באוסף. נפקד נוסף הוא GoldenEye 007, משחק ג'יימס בונד נהדר שהכינה Rare לקונסולת הנינטנדו 64 ולא נכלל באוסף ככל הנראה בגלל בעיות זכויות יוצרים.

האוסף גם לא מזכיר את "התקופה האפלה" שעברה Rare בשנים האחרונות. מאולפן פורה, שמח ומקורי הם הפכו למעין שכירי חרב של מיקרוסופט, שהכינו בעיקר משחקים גנריים שהאינטרס ליצירתם היה עסקי הרבה יותר משהיה יצירתי. אף אחד ממשחקי הקינקט הבינוניים שלהם לא נכלל באוסף, וגם השנים בהן החברה עבדה על מערכת יצירת האוואטרים של קונסולת ה-Xbox 360 לא מוזכרות שם.

במקום זה, מיקרוסופט מציגה את "Rare שהיתה". וזה לא דבר רע. זה סתם מדגיש את העובדה שהיא לא עשתה המון דברים מעניינים מאז שמיקרוסופט רכשה אותה.

rarereplay1

Rare Replay יצא בלעדית לקונסולת ה-Xbox One. עותק לסקירה סופק לי ע"י מיקרוסופט ישראל.

תגיות: ,

תגובה אחת ל “ביקורת: Rare Replay”

  1. גיימפאד » ביקורת: Gears of War Ultimate Edition מאת גיימפאד » ביקורת: Gears of War Ultimate Edition:

    […] מהתקלות הטכניות במצב המולטיפלייר של האוסף הנ"ל) ולפני שבועות ספורים שוב עם Rare Replay. הגירסה החדשה של גירז אינה יוצאת דופן מהבחינה הזו. זה […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS