ביקורת: Gears of War Ultimate Edition

ארז רונן| ביקורת הוספת תגובה

קשה להפריז בחשיבותו של Gears of War להתפתחות תעשיית המשחקים בדור הקודם של הקונסולות. כשיצא במקור ב-2006 לקונסולת ה-Xbox 360 הוא היה משחק מהפכני ממש. לא רק שהוא נראה טוב יותר מכל משחק שיצא לפניו (והזניק רשמית את מה שנחשב אז "הדור החדש" של הקונסולות), הוא גם יישם בצורה מאוד מהודקת מכאניקות של ירי מגוף שלישי ושל תפיסת מחסות. היישום הזה היה כל כך מוצלח, עד שבמהרה הוא הפך למעין שטאנץ כללי שקבע איך נראו כמעט כל משחקי הפעולה בגוף שלישי שייצאו מאז ועד היום. המווווון משחקים מרגישים ממש כמו Gears of War. חלק מסדרות המשחקים האהובות ביותר של הדור הקודם, כולל Uncharted ו-Mass Effect, לקחו מהמשחק הזה המון השראה. קשה לדמיין איך היו נראים היום המשחקים הפופולריים בשוק בלעדיו. מלבד Call of Duty 4: Modern Warefare, זה כנראה המשחק הכי משפיע בהסטוריה המודרנית של משחקי הוידאו.

והנה הוא שוב איתנו. כמעט עשור לאחר שיצא במקור, מיקרוסופט החליטה להחיות את המשחק הזה מהמתים עם Gears of War: Ultimate Edition. זו גירסה מחודשת של המשחק לקונסולת ה-Xbox One, עם שיפורים גרפיים ומצב מולטיפלייר מורחב. אהבתי מאוד את Gears of War ואת המשכיו בזמן אמת, ולכן שמחתי להתנפל עליו פעם נוספת. החדשות הטובות בנוגע לחידוש: מסתבר שהמכאניקות הבסיסיות של Gears of War עדיין עובדות ותענוג לשחק בו. החדשות הרעות: בכל הקשור לעיצוב שלבים ועיצוב עולם המשחק הזה הזדקן לא טוב, ועד כמה שכיף לחסל חייזרים עם רובה-סער אליו מחובר מסור חשמלי, בשנת 2015 המשחק הזה הופך ממרגש למעייף ממש ממש מהר. אלא אם כן אתם ממש ממש בקטע של המולטיפלייר שלו.

gears2

חידוש מיושן

הגירסה האולטימטיבית של Gears of War היא קודם כל הוכחה לכך שמיקרוסופט יודעים להוציא חידושים ראויים למשחקים קלאסיים. ראינו את זה לפני שנה עם Halo: The Master Chief Collection (לפחות אם מתעלמים מהתקלות הטכניות במצב המולטיפלייר של האוסף הנ"ל) ולפני שבועות ספורים שוב עם Rare Replay. הגירסה החדשה של גירז אינה יוצאת דופן מהבחינה הזו. זה חידוש מוצלח מאוד טכנית שמצד אחד מרגיש בדיוק כמו שהמשחק המקורי הרגיש ומצד שני נראה הרבה יותר טוב ורץ בצורה חלקה מאי פעם. אם הייתי רואה את הגירסה הזו טאבולה ראסה והיו מספרים לי שזה משחק שפותח במקור ל-Xbox One לא הייתי חושד אחרת. נכון שיחסית למשחקי הדור הנוכחי הוא לא מאוד מרשים – אבל הוא אינו נחות מהם בצורה משמעותית. משחק נאה בכל הסטנדרטיים המודרניים, לפחות מבחינה טכנית.

מבחינת העיצוב האמנותי המצב קצת אחר. Gears היה אחד המשחקים הבולטים שהשתמשו בפילוסופית העיצוב "בואו נשתמש רק בגוונים שונים של צבעים אפור וחום", טרנד משעמם במיוחד שהיה מאוד נפוץ בשנים האחרונות אצל יוצרי משחקי פעולה. תודה לאל, הטרנד הזה כבר מאחורינו, והיום המשחק הזה נראה די מיושן. כל השלבים נראים בדיוק אותו דבר, עם בדיוק אותם צבעים, כאילו מישהו הרכיב פילטר מדכא על העולם שבחוץ. בימינו, כשיש משחקים הרבה יותר צבעוניים ומגוונים שם בחוץ, זה פשוט לא מספיק מעניין.

למרבה הצער גם המשחקיות עצמה נלכדת לפעמים במלכודת ה"לא מספיק מגוונת כדי לשמור על עניין". בשנת 2006, מכאניקת הירי של Gears היתה כל כך מהנה וחדשנית שהיא הספיקה כדי לסחוב את כל המשחק הזה על הכתפיים. היום היא עדיין מהנה מאוד (ולמרבה ההפתעה – עדיין מיושמת טוב יותר ממרבית המשחקים שהעתיקו אותה) – אבל גם רפטטיבית מאוד. כל הקרבות מרגישים פחות או יותר אותו דבר, ובשלב מסויים זה קצת נמאס. גם "קטעי המעבר" שמנסים לשבור את החדגוניות, כמו קטע נהיגה מוזר באמצע המשחק, לא ממש עומדים בסטנדרטים של משחקים עכשווים והם מרגישים כמו פילרים די מיותרים. הפתרון, לפחות בשבילי, הוא לשחק במנות קצרות: שעה פה, שעה שם. בדרך זאת זה עדיין נשאר משחק מהנה מאוד. כמו כן – לשחק עם חבר במצב co op גם משפר את העניינים בצורה ניכרת.

צריך גם לתהות על ההחלטה המשונה להכליל רק את המשחק הראשון בסדרה בגירסה המחודשת הזאת. ל-Gears יצאו ארבעה משחקים – שלושה מהם מצויינים (1-3) ואחד מהם בינוני (Judgement). להוציא מחדש רק את המשחק הראשון והמיושן מכולם זה לעשות קצת עוול לסדרה הזו, שרק השתפרה עם המשחקים המאוחרים יותר. אז נכון, מי שיקנה את המשחק בשבועות הקרובים יקבל בהמשך השנה גרסאות דיגיטליות של כל המשחקים האחרים, אך אלה גרסאות ה-Xbox 360 המקוריות של המשחקים האלה, שירוצו באמצעות תמיכת ה-Xbox One במשחקי הדור הקודם, שזה אומר אפס שדרוגים גרפיים או ביצועיים. לעומת האוסף של Halo שכלל ארבעה משחקים שלמים, או האוסף המתקרב של Uncharted שיכלול שלושה משחקים זה היצע די דל – בטח בתג מחיר של 40 דולר.

gears3

חדשות טובות לחובבי המולטי

אלה שהמשחק הזה ידבר אליהם במיוחד הם חובבי המולטיפלייר. להם צפוייה חגיגה. הגירסה הזו כוללת את כל המפות של Gears of War, כולל אלה שיצאו במסגרת חבילות DLC, פלוס עוד כמה חדשות. הכל רץ ב-60 פריימים לשנייה ועם הרבה איזונים ושיפורים. בניגוד לאוסף של Halo, שרתי המולטיפלייר של Gears of War צלחו יפה את טבילת האש שלהם בשטח, והם פועלים בצורה מצויינת. המולטי הוא כנראה הסיבה האמיתית לאוסף הזה. נראה שהוא מיועד למעריצי הסדרה שעדיין משחקים בו ב-Xbox 360 שלהם, ומתלבטים האם שווה להם להתקדם לאחת מקונסולות הדור הנוכחי, ה-Xbox One או הפלייסטיישן 4. במיקרוסופט וודאי מקווים שהמולטיפלייר של הגירסה הזו יצליח לשכנע את המוני המעריצים של הסדרה לקנות את הקונסולה הבאה היום במקום להמתין בסבלנות לשנה הבאה, אז צפוי לצאת Gears of War 4, משחק ההמשך ה"אמיתי" הראשון לדור הנוכחי של ה-Xbox. האמת? יש סיכוי לא רע שזה יעבוד.

בקיצור – אם יש לכם זכרונות טובים מהמולטי של Gears – המהדורה הזו בהחלט בשבילכם. אם אתם כאן בשביל הסינגל, זה כבר עניין אחר: קל להמליץ עליה, בעיקר אם מתחשבים בתוספת של המשחקים המקוריים שיגיעו בהמשך השנה, אבל מצד שני עד שהם יגיעו היא מאוד דלילה בתוכן, ועוד תוכן שלא התיישן כל כך טוב. את החשבון תעשו לבד.

ב-Gears of War: Ultimate Edition שיחקתי ב-Xbox One, באמצעות עותק ביקורת שקיבלתי ממיקרוסופט ישראל

תגיות: ,

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS