הכניסה לישראלים אסורה

עידן זיירמן| כללי הוספת תגובה

לא קל להיות שחקן Xbox ישראלי. כשפותחים משתמש ב- Xbox Live, מדינת ישראל אפילו לא מופיעה ברשימת האפשרויות, ואם רוצים לקנות משחקים ב- Xbox Live Arcade או לקנות מנוי Gold, צריך להשתמש בכל מיני טריקים מלוכלכים. וכל זה – בשביל שתהיה לנו את הזכות לשלם למיקרוסופט כסף.

אבל עם ההצקות הקטנות האלה אין לי בעיה. הבעיה שלי מתחילה בנקודה שבה מיקרוסופט מגבילה חלק מהתוכן שהיא מאפשרת להוריד בצורה כזאת שמונעת ממשתמשים ישראליים להוריד אותו.

התלוננתי כבר בבלוג, בעבר, על הצורה השרירותית לכאורה שבה חברות ההפצה בוחרות להגביל תכנים מסויימים לאזורים מסויימים בלבד. זה מעצבן כש- Steam עושה את זה, אבל כשמדובר במשחקי מחשב, בדרך כלל יש לי אופציות אחרות לרכישה חוקית של המשחק. כשרשת ה- Xbox Live מגבילה תכנים בצורה שרירותית ומעצבנת (למשל, מונעת ממני לקנות את הפרק הראשון של Penny Arcade Adventures, אבל מאפשרת לי לקנות את הפרק השני), אין שום דבר שאני יכול לעשות נגד זה בלי לפרוץ את ה- Xbox שלי.

אבל העדכון החדש הביא איתו תקווה מסויימת: אתר האינטרנט של ה- Xbox Live Marketplace, שמאפשר לקנות את המשחק דרך האינטרנט, ואז להוריד אותם מה- Xbox בפעם הבאה שתתחברו. ניסיון להזמין באמצעותו משחקים שחסומים לאזור שלנו לא עלה יפה – האתר דיווח על "שגיאה בלתי-צפויה". אבל לאחר כשעה של מחקר, הצלחתי להשתמש ברשימה של שרתי Proxy חינמיים על מנת לגרום לאתר של ה- Marketplace לחשוב שאני גולש בו מתוך שטח ארה"ב. חמש דקות אחר כך, כבר הזמנתי משחק "ניסיון" ב- 400 נקודות, והתחלתי להוריד אותו, תוך כדי תהיה משועשעת בנוגע לעד כמה זה מוסרי לעשות טריקים "לא-חוקיים" כאלה רק בניסיון לקנות משחקים בצורה לגיטימית.

אבל לרוע המזל, ה- Xbox שלי מחובר לרשת דרך ראוטר-מודם. כלומר, כל מה שצריך זה רק בדיקה קלה שתרוץ על ה- Xbox בשביל לגלות שאני לא מריץ את המשחק מאותו האזור שממנו הורדתי אותו. קיוויתי שאם ה- Xbox נתן לי להוריד את המשחק, הוא גם ייתן לי להריץ את המשחק. אבל ברגע שהסתיימה ההורדה, הודיע לי ה- Xbox הנאמן כי הוא "לא מסוגל להוריד את התוכן שנבחר", והמשחק נעלם מהדיסק הקשיח של ה- Xbox שלי, משאיר אחריו חור בצורת 400 נקודות בחשבון שלי.

בדרך כלל, לא הייתי מתעצבן כל כך על הנושא, כי אף על פי שיהיה נחמד לשחק את Doom על הקונסולה שלי, באמת לא מדובר במשהו שלחוץ לי יותר מדי לעשות. אבל אחד המשחקים שחסומים להורדה מהארץ הוא GTA: San Andreas. במחיר של 15 דולר, מדובר בדרך משתלמת ביותר להשלים את אחד החורים הגדולים יותר בהשכלה שלי (במיוחד בהתחשב בעובדה שבארץ עדיין מוכרים אותו במחיר מגוחך של 150 ש"ח). למעשה, מדובר בעסקה מספיק משתלמת בשביל לגרום לי להמשיך להשקיע אנרגיה מוחית בניסיון לחשוב איך לעקוף את ההגבלה המפגרת הזאת. כרגע, אלא אם אני מוצא ספקית אינטרנט ישראלית שתתן לי כתובת IP אמריקאית, אין לי רעיונות.

15 תגובות ל “הכניסה לישראלים אסורה”

  1. אילן גלר מאת אילן גלר:

    אני נורא מצטער, אבל לטעון ש-"Xbox Live מגבילה תכנים בצורה שרירותית ומעצבנת", זה בערך כמו לטעון "חברות המשחקים דורשות שנשלם על המשחקים סכומים שרירותיים, ולא נוריד אותם בחינם".

    אין שום דבר שרירותי בהחלטות האלה. תמיד יש סיבה. כמובן שלקנות משחק, תוך זיוף הכתובת שלך, זה אולי אקט קצת יותר מוסרי מאשר לגנוב אותו, אבל מבחינת החוק בשני המקרים עברת על הסכם המשתמש. זה קצת מצחיק להתלונן שמיקרוסופט מנסה לשמור על הכללים שהיא עצמה קובעת – אני דווקא הייתי מצפה שכל התכנים יהיו נעולים לאמריקאים בלבד.

  2. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    שתי הטענות, אילן, סובייקטיביות. השאלה היא עד כמה ההחלטות של החברות הרלוונטיות בנושא נראות לי, בתור הלקוח הפוטנציאלי, כשרירותיות. ואני מצטער, אבל התמחור של משחקי המחשב בשנים האחרונות נראה בעיני עם הרבה יותר הגיון פנימי וקונסיסטנטיות מאשר ההגבלה על אזורי התפוצה של משחקים בהפצה דיגיטלית.

    את הדוגמאות להחלטות הלא-מובנות כבר נתתי בעבר: העובדה שמשחקים נחסמים לקנייה מחוץ לארה"ב יום אחד ב- Steam ברגע ש"מפיצים אותם מחדש" (Terror from the Deep), הצורה שבה אפשר להוריד את הפרק השני של Penny Arcade ולא את הראשון, הצורה שבה UbiSoft מגבילה את ההפצה של המשחקים שלה באירופה (וזאת עוד חברה אירופאית, לעזאזל!) ומשהו שלא התלוננתי עליו, אבל תמוה לא פחות: העובדה שאפילו טריילרים שזמינים להורדה בחינם מכל מקום בעולם "נעולים" כשאני מנסה להוריד אותם מ- Xbox Live.

    זכותן של החברות להגביל את התכנים שבבעלותן באיזו צורה שהן רוצות. אבל זכותי לטעון שאני לא רואה את ההגיון מאחורי זה. בדיוק כמו שזכותי להתלונן על כך שמיקרוסופט ישראל לא מביאה את ה- Xbox לארץ, או משהו כזה. לגבי עד כמה זה מוסרי לעבור על הסכם המשתמש בשביל לעשות משהו כנגד זה… ובכן, זה כבר דיון אחר. בכל מקרה, שים לב שאני מתעצבן על כך שהכללים הללו קיימים מלכתחילה, ולא על העובדה שמיקרוסופט ממש מתאמצת לאכוף אותם.

  3. play-asia.co.il מאת play-asia.co.il:

    אתה לגמרי צודק, אומנם לא איבדתי נקודות על זה, אבל לא הצלחתי לקנות את fable הראשון, שרציתי להספיק לשחק לפני שאני קונה את השני. מבר לזה, שדי בקלות הם סגרו לי חשבון LIVE רק בגלל שהחלפתי כרטיס אשראי, ולא מצאתי שום דרך אחרי זה לחדש אותו, כי הם השתמשו בישן. וכמובן התמיכה שלהם לא משהו.

    המשחקים שכן קניתי מה LIVE ואני מאוד מרוצה מהם:

    braid
    castle crashers

    השני במיוחד הוא אחלה משחק לשחק עם חברים

    בברכה קובי

  4. שפי גור-ארי מאת שפי גור-ארי:

    הי חבר'ה,

    אני לגמרי מסכים עם עידן. הבעיות מן הסתם נובעות מחוסר תמיכה בארץ, וחוקים בירוקרטים, אבל הם רחוקים מלהיות הגיוניים.

    תראה אילן, ל microsoft יש מרכז פיתוח בארץ, זה מגוחך שהם מתיחסים אלינו כאילו אנחנו לא קיימים. תראה כמה בעיות זה יוצר. אני צריך לקנות את הקונסולה שלי בחו"ל (שזה האמת הייתי עושה בכל מקרה בגלל המחיר) משחקים בגלל מבחר ומחיר אני קונה מ play-asia.co.il או מ VGP, ואני לא יכול לקנות כל מיני משחקים או אפילו להרשם ללייב, מבלי "לגנוב" למישהו כתובת בארה"ב. 🙁
    נוסף על זה, כשהיתה לי טבעת המוות – אני קניתי קונסולה חדשה, (אומנם ארקייד – אבל עדיין) כי זה נראה לי מאמץ גדול מידי, לנסות למצוא מי יטפל לי בחול בכל השליחה והתיקון. סליחה – אבל זה יותר מ 1000 ש"ח שלא הייתי צריך לשלם בכלל.

    אני אוהב את ה XBOX ואת המשחקים שלה, אבל הדברים האלה מעצבנים ובצדק.

  5. יובל בירב מאת יובל בירב:

    התגובה שלי התארכה לכדי מאמר שלם… שלא לומר מניפסט:
    http://www.vgames.co.il/article/3626.html

  6. שפי גור-ארי מאת שפי גור-ארי:

    יובל, אתה מדבר בעיקר על הבעיה המקומית של GTA IV, שאני מסכים איתה, למרות שאני לא בטוח אם זה רק עניין של הסכם זכויות הפצה. אז אולי תוסיף למה שכתבת לינק ישיר לקניה של המשחקים?

  7. שפי גור-ארי מאת שפי גור-ארי:

    טוב ראיתי שיש, אז אתה יכול כבר להבליט את זה קצת

  8. אילן גלר מאת אילן גלר:

    אולי הניסוח שלך מבלבל, אבל אין שום דבר סובייקטיבי בהגדרתו של דבר מה כ"שרירותי". לחסימת האיזורים של רכישת משחקים יש סיבה, נקודה. יובל מסביר אותה היטב, ובעוד ההסבר שהוא מספק מתלהם במקצת (זה בסדר, אני יודע שזו הדרך להגיע לרוב הקוראים ולגרום להם להבין את הסוגיה), הוא כבר די קולע לנקודה. בעניין הזה יש הרבה היגיון. הוגנות – זה מה שאין בו.

    איכשהו הבנתי שמה שמעצבן אותך כאן הוא האמצעי ולא הסיבה. אם בכל מקרה התכוונת מלכתחילה למשהו אחר, אז אין לנו שום ויכוח. 🙂

  9. שפי גור-ארי מאת שפי גור-ארי:

    לא יודע אילן, מה שקורה בסופו של דבר שהחברות עושות כל מיני דברים כדי להרוויח יותר כסף, ובדרך פוגעות בצרכנים. זה מה שהתחיל את הפירטיות הרי. קרימינאלים אפשרו לצרכנים ישרים באופן כללי, דרך ממש קלה לקבל מוצר בחינם, כשלפני זה החברות הפקיעו את המחיר של המוצר ופגעו ביכולת של הצרכנים לרכוש אותו.

  10. תומר גבל מאת תומר גבל:

    אפרופו התלהמות, הנה לכם טענה מתלהמת: כל שירותי הפצת התוכן, ללא יוצא דופן, הם חרא. חלקם חרא בגלל חוקי והסכמה ההפצה המפגרים של המו"לים בארה"ב (XBox/Steam מבחינת היצע המשחקים הספציפי), חלקם חרא בגלל שהם באופן גורף מתעלמים מהקהל הישראלי למרות שקיימת תמיכה לכמעט כל מדינה מערבית אחרת (Playstation Network), חלקם חרא כי הם רווי DRM לסוגיו עד כדי כך שאני נמנע להשתמש בהם פשוט בגלל הגועל (כל השלושה) וחלקם חרא כי המימוש שלהם פשוט מזעזע ומעיק (בעיקר Steam, מ-PSN ממילא אף פעם לא הצלחתי לקנות משחק).

    חרא כבר אמרנו? כל פעם שאני מדליק את ה-PS3 או מנסה לרכוש משחק מ-Steam אני נזכר מחדש עד כמה.

  11. גיא מאת גיא:

    אני מסכים לחלוטין עם הטענה (בתור אחד שהזמין את גירס 2 ועכשיו התברר לו שהקוד להורדת המפות חסום לישראלים).
    אבל הבעיה עם הורדות משחקים בX360 היא לא בעיה של הסכמי הפצה (בניגוד למשל לחלק מהמשחקים בsteam, או בניגוד לתכני הוידאו בXBLM), אלא בעיה של חוק/רגולציה של מדינות שונות על הגבלת תכנים אלימים.

    כל התכנים שקשורים למשחקים בX360 ולא ניתן להוריד בישראל, הם תכנים שמדורגים כאלימים (דום, דיוק נוקם, מפות לגירס – ואפילו הפרק הראשון של פני ארקייד, משום מה). ישנן מדינות שבהן יש איסור על הפצה של תכנים כאלו. לצערנו, מאחר ומיקרוסופט עדיין לא נכנסה לטריטוריה שלנו עם הLive, היא מעדיפה לדבוק בגישה שמרנית כדי לא להיחשף לתביעות, ולכן מטילה עלינו הגבלות שמקבילות למדינות הכי מחמירות על הפצת תכנים אלימים (גרמניה, מן הסתם). זה לא רק בעייה של ישראל וזה למעשה המצב עם כל המדינות ה"לא רשומות" בלייב, שמקוטלגות אוטומטית עם ההגבלות הכי מחמירות.

    מן הסתם מניעת תכנים אלימים במדינות שבהן אין הסדרה של הנושא זה שיקול עסקי הגיוני מצד מיקרוסופט, שלא צריכה תביעות על הראש. אבל זה לא תירוץ: דווקא במדינת ישראל יש אולי הכי פחות התערבות בנושא מצד המדינה/מערכת המשפט (יש שיגידו פחות מידי), ודווקא את ישראל מכלילים ברשימה הזו.

    ביום שבו מיקרוסופט תכניס את ישראל בצורה רשמית ללייב, סביר להניח שהדבר יפתר ויוסרו כל ההגבלות האלו. לצערנו עדיין לא ראינו את היום הזה, אבל אולי עם עניין הGames for Windows Live יתפוס תאוצה אז במיקרוסופט ישראל (שמשום מה כן מקדמת את הגיימינג בPC אבל לא את הX360) יתעוררו וידאגו להכניס אותנו.

  12. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    ושוב פעם, אני אתן דוגמה שלא מתחום הגיימינג : באתר של הBBC לא ניתן לראות טריילרים אם אתה לא גר באנגליה, ובסוף אנחנו נאלצים להסתפק בגרסאות מטושטשות בyoutube. ההיגיון העקום אומר שבגלל שלחברות הכבלים והלווין בארץ יש הסכם עם הBBC, אז לשום גוף אחר אסור לשדר חומר שלהם (גם אם מדובר בפרסומת). אני לא יודע אם זו הסיבה האמיתית ,ואם יש בכלל דוגמאות דומות בעולם הגיימינג (כי דווקא משחקים שנמכרים בארץ בקופסה זמינים גם בsteam לישראלים), אבל זה מוכיח שכל המדיניות הזו מנוהלת אך ורק מטעמים כלכלים… ואפילו עם כל פריחת הסצינה העצמאית, הגופים הגדולים עדיין שולטים בנו, ולא אני לא מנסה לפתח כאן תיאוריות קונספירציה.

  13. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אילן – סבבה, אני מקבל את זה שלא נכון להגיד שהסיבה היא "שרירותית". היא פשוט סיבה ממש מחורבנת. וכן, מסוג הדברים שגורם לאנשים להגיד "כבר עדיף להוריד וזהו".

  14. דורון יעקבי מאת דורון יעקבי:

    גיא – ההסבר שלך נשמע לי הגיוני, עד לרגע שבו הורדתי בהצלחה את הדמו Dead Space Dismemberment, אשר בו הדבר הראשון שאומרים לך לעשות זה "To dismember the limbs" של המפלצות שם. כשלא הצלחתי, הם אכלו לי את הראש עם כל אפקטי ה-Gore הראויים. Doom הוא די רגוע לעומת המשחק הזה.

  15. גיא מאת גיא:

    האמת? אני באמת מופתע לשמוע שאת הדמו של Dead Space אנחנו כן יכולים להוריד – הוא אסור בכלל למכירה בגרמניה.
    אני לא לא יודע אם זה בגלל שמדובר ב"פרצה בחוק" כי מדובר במוצר שלא ניתן לרכוש דרך הXBLA (בניגוד למפות/משחקי ארקייד) או אם זה משהו שפשוט "החליק" להם. אבל אני לא אקח את הסיכון שזה ישאר שם לאורך זמן ואלך להוריד אותו גם, כי יש סיכוי לא רע שזה יחסם בעתיד הלא רחוק גם לנו (זה מה שקרה עם המפות של גירס בזמנו)

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS