ביקורת: Overcooked

עידן זיירמן| ביקורת הוספת תגובה

אוקיי, מעבר חציה, אנחנו יכולים להתמודד עם זה...2016 היתה שנה מלאת הפתעות. חלק מההפתעות היו הפתעות לטובה (הו, שלום לך DOOM!), חלק מההפתעות היו הפתעות לרעה (או לפחות זה מה שמספרים לי על No Man's Sky), אבל אף אחת מהן לא היתה מפתיעה כמו Overcooked. כי על הנייר, Overcooked הוא משחק בישול. בסך הכל משחק בישול! אתם יודעים, מהקטגוריה הזאת שמתחילה ב״מלך הפלאפל״ ומלאה במיליוני משחקי פלאש ומשחקי פייסבוק וכל מיני דברים שהשיא שלהם הוא Cook, Serve, Delicious, שאמנם ערן אבירם מאוד אהב, אבל הוא עדיין בסך הכל משחק בישול! מה אתם כבר יכולים לצפות ממשחק בישול?

ובכן, אני אגיד לכם למה אני לא ציפיתי. לא ציפיתי לחווית המולטיפלייר הכי כיפית של שנת 2016. זה היה די מפתיע.

אוקיי... גם עם קרחונים אנחנו יכולים להתמודד, אני מניח...כמו כל משחק בישול אחר, גם ב- Overcooked מגיעות הזמנות בפינה אחת של המסך, ואתם צריכים להגיש אותן לפני שנגמר הזמן. ככל שתגישו אותן יותר מהר, כך תקבלו ניקוד גדול יותר. אם תפספסו הזמנות לחלוטין – תאבדו ניקוד. אתם צריכים לחלק את הזמן שלכם כדי לבצע את המטלות השונות ביעילות מרבית – לקחת את חומרי הגלם, לחתוך אותם, לטגן/לבשל אותם, לסדר אותם בצלחת, להגיש, ואז לנקות את הצלחת לאחר מכן. אבל בניגוד למשחקי בישול אחרים, אתם לא תעשו את הפעולות הללו מול מסך סטטי דו-ממדי – אלא תסתובבו באופן חופשי עם הטבח שלכם בשטח המטבח. רוצים לחתוך בצל? תצטרכו לגשת עם הדמות שלכם לארגז שמכיל את הבצל, להוציא ממנו בצל, להביא אותו בעזרת הדמות שלכם לקרש החיתוך, לחתוך אותו שם, ואז ללכת עם הבצל החתוך לסיר. רוצים לשטוף כלים? חלק מהעניין הוא להביא את הצלחות המלוכלכות לכיור, ואז, אחרי השטיפה, להחזיר אותן למקום שבו הן לא יפריעו אבל עדיין יהיו נגישות. לכל דבר יש ״נוכחות״ בעולם המשחק – כך שזו גם הופכת להיות משימה של ניהול מקום על גבי משטחי ההכנה שלכם.

המם, מה...?הטוויסט השני ב- Overcooked הוא שהוא לא באמת מיועד לטבח יחיד. אפילו אם תשחקו בו בשחקן יחיד, תקבלו שליטה על שתי דמויות ותצטרכו להעביר כל הזמן את השליטה ביניהן. הוא מיועד לשני טבחים לפחות, ותומך בעד ארבעה. לכאורה זה מפשט קצת את העניינים, כי אתם יכולים לחלק ביניכם את העבודה כך שטבח אחד יחתוך ירקות, בעוד שהטבח השני מגיש את המנות. אבל, כמובן, זה לא כל כך פשוט. המקום במטבח שלכם מוגבל, והוא מסודר בצורה כזו שכל הזמן תצטרכו להכנס אחד מתחת לרגליים של השני, כי הדרך מהמקום שבו הצלחות המלוכלכות יוצאות לכיור שבו מנקים אותן מתנגשת בדרך מארגז העגבניות לקרש החיתוך הקרוב אליו. בשביל לעבוד ביעילות מרבית אתם צריכים לא רק לחלק את הסמכויות ביניכם בצורה טובה, אלא גם להחליט על דרך פעולה שתמנע מכם להפריע אחד לשני.

שני הטוויסטים האלה בפני עצמם כבר יוצרים משחק מספק וכיפי להחריד לשניים עד ארבעה שחקנים. גם כששום דבר לא מפריע לכם והמסך מסודר בצורה פשוטה למדי, יש עדיין עניין בלתכנן מה הצורה הכי טובה לעבור כל מסך ואז לנסות ליישם את זה בלי להפריע אחד לשני או לשרוף את המטבח כל הזמן, וכשהתוכניות האלה משתבשות זה מצחיק ומטורף ודי כיף. בסך הכל, חוויה שיתופית מוצלחת למדי. אבל מה שמרים את Overcooked לרמת ״חווית המולטיפלייר הכי כיפית של 2016״ מבחינתי הוא הטוויסט השלישי.

אני לא מביןהטוויסט השלישי הוא שהוא מטורף יותר מנבל ממוצע בגות׳אם.

זה מתחיל די פשוט. המטבחים הראשונים יכולים לגרום לכם, למשל, להיות בשני חצאים נפרדים בלי יכולת לעבור מחצי אחד לשני, כך ששני הטבחים שלכם חייבים כל הזמן להעביר ציוד זה לזה. או שאולי המטבח נמצא באמצע כביש עם מעבר חציה וכל הזמן הולכי רגל שחוצים את המעבר מפריעים לכם להעביר ציוד מצד לצד. אלה אפשרויות די בסיסיות.

אבל משם זה מתפתח. זה מתפתח למטבחים שכל חלק מהם נמצא על משאית אחרת בכביש המהיר. מטבחים על ספינה שחלקים גדולים מהם מתנדנדים מצד לצד. מטבחים בחושך. או בחלל. או על קרחון. שלושים השניות הראשונות בכל מסך הן בדרך כלל רגע ״מה לעזאזל״ אחד ארוך, שכשהוא מסתיים אתם מתחילים לחשוב איך לעזאזל מישהו מצפה מכם לעבוד בתנאים כאלה ולמה שותפיכם למשחק כל הזמן מתאבדים ע״י קפיצה לרווח שבין שתי המשאיות.

וזה מה שמוצלח באמת ב- Overcooked. אתם כל פעם תחשבו שזהו, פתרתם אותו. הייתם מצוינים והצלחתם להוציא שלושה כוכבים במסך הנוראי ההוא עם רעידת האדמה. נהדר. ואז הוא יזרוק עליכם משהו חדש. ואז עוד משהו חדש. ואפילו כשהוא ימחזר את הרעיונות שלו, הוא יעשה את זה עם מספיק הבדלים בשביל שהשיטה הקודמת שלכם תהפוך ללא-רלוונטית לחלוטין. מה שמוביל מצד אחד לכאוס, וצחוקים, וצעקות (ואם מקשיבים ל- Penny Arcade – עורכי דין שמתמחים בדיני גירושין), ומצד שני, משאיר בבסיס שלו משחק שהוא לא סתם עניין של מזל, אלא פונקציה של תכנון ושליטה טובה בדמות ועבודת צוות. גם כשאתם צריכים תוך כדי לחבוט בעכברושים שגונבים לכם את העגבניות כל הזמן.

!@#$##!@#!@@#@!$אני חייב לציין שאם אתם לא הולכים לשחק אותו בשני שחקנים או יותר – אין לכם שום סיבה לקנות אותו. בכלל. יצירת שיתוף פעולה בין שני שפים כשאתם שולטים בשניהם היא לא חוויה מספקת או מעניינת במיוחד. אבל אם כן יש לכם מספיק שלטים (אפשר להשתמש גם במקלדת, או לתת לשני שחקנים לשחק עם שלט משותף, אבל אתם כנראה מעדיפים שלא) ומספיק שחקנים לשחק איתם – Overcooked הוא אחת החוויות הכי כיפיות שאתם יכולים למצוא ב- Steam עכשיו.

והוא מתאים לכולם! גיימרים מנוסים, אנשים שלעולם לא נגעו בגיימפאד, אפילו סבתא שלכם – כולם יכולים להיות פרטנרים מצוינים ב- Overcooked. פשוט… פשוט תקנו אותו וזהו. תסמכו עלי. אתם לא תתחרטו על זה. אלא אם הזוגיות שלכם לא מוצלחת במיוחד. אז יש סיכוי שכן תתחרטו על זה. או אם אתם באמת מתכננים לשחק אותו עם הסבתא. אבל בכל שאר המקרים? נו, תקנו את Overcooked כבר.

תגיות: , , ,

תגובה אחת ל “ביקורת: Overcooked”

  1. פודקאסט שורפים משחקים: פרק 7.08 | Dead Cells מאת פודקאסט שורפים משחקים: פרק 7.08 | Dead Cells:

    […] ברמה יותר ויותר גבוהה ככל שמתקדמים במשחק. פירוט נוסף – בביקורת או בסרטון ה״בואו נשחק״ שהקלטנו עבור […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS