על Evolve ושיווק מטומטם

עידן זיירמן| חפירות הוספת תגובה

שמעתם על Evolve? נו, בטח ששמעתם. משחק מולטיפלייר א-סימטרי, מהמפתחים של Left 4 Dead, יצא לפני כמה ימים, זוכה לביקורות טובות… אה, ומחלטר בתור אויב האנושות התורן לפברואר 2015.

Evolve

לא מאמינים? בדקו את העמוד שלו ב- Steam – יותר משליש מהביקורות נכון לזמן כתיבת שורות אלה הן שליליות. ב- Metacritic ציון הגולשים של גרסת ה- PC הוא 4.4 (גרסת הפלייסטיישן 4 קיבלה 4.6 וגרסת ה- Xbox One, מוצלחת שכמותה, 50). הסיבה? ובכן, DLC! אויב הגיימרים העתיק! ל- Evolve, מסתבר, יש כמויות מטורפות שלו. מפלצות חדשות! ציידים חדשים! סקינים! התרופה לחיי נצח! כולם (חוץ מחיי הנצח) יכולים להיות שלכם אם רק תקנו את המשחק ב- 100$ במקום ב- 60$ (או, לחילופין, תוסיפו עוד כ- 60$ במהלך החודשים הקרובים על Season Passes למיניהם).

בדרך כלל אין לי בעיה עם DLC. אני מתייחס אליו כמו לתמריצים להזמנה מוקדמת – עוד פריט שצריך לשקול ברשימת שיקולי העלות-תועלת שלי כשאני מנסה להחליט האם לקנות משחק מסוים או לא. אבל אחרי חודשים שבהם מספרים לי איך Evolve שובר את  כל השיאים האפשריים של תוכן להורדה בתשלום, קרה משהו עצוב. ירד לי החשק לקנות את המשחק.

זה לא עניין של מה בכך. Left 4 Dead היה אחד המשחקים האהובים עלינו פה בבלוג. על Left 4 Dead 2 צברנו כמה מאות שעות משחק. הרעיון של משחק “4 נגד 1” ריגש ועניין אותי. אבל בין כל הכתבות על “האם ל- Evolve יש יותר מדי DLC?!”, לעמוד המשחק ב- Steam שמציע לי לקנות מיליון ואחד דברים עוד לפני שהמשחק יצא בכלל, לקידום שחברת ההפצה עושה למפלצות שיהיו זמינות באופן בלעדי לאלה שיקנו את ה- DLC של המשחק – התחלתי להרגיש שדופקים אותי. הדבר הזה שאני תמיד אומר, שאין מה להתרגש מ- Day 1 DLC כל עוד המשחק מספק מספיק תוכן, התחיל להרגיש לי לא רלוונטי. ואני לא היחיד. קראתי הרבה פוסטים, נתקלתי בהרבה תגובות בפייסבוק ושמעתי הרבה פודקאסטים – כולם דיברו על הכמות המטורפת של תוכן שהמשחק שם מאחורי חומת תשלום. זה היה הנושא העיקרי סביבו התנהל השיח על המשחק, וזה ממשיך ככה עד היום.

ואז בחור בשם יובל פרסם בקבוצת הפייסבוק שאני מנהל את התמונה הבאה, ופתאום קלטתי עד כמה מחלקת השיווק של המשחק הזה עושה עבודה מחורבנת:

Evolve DLC - מורה נבוכים

הציצו בעמוד ה- Steam של המשחק. כן מופיע בו: זה שגרסאות יקרות יותר של המשחק יקנו לכם עוד 4 ציידים ומפלצת חדשה. לא מופיע בו: העובדה שהמשחק מגיע עם 12 ציידים ו- 3 מפלצות, ככה שהמספר הזה די זניח, בסך הכל. כן מופיע בו: אילו חבילות תוכן צפויות לצאת למשחק בעתיד בתשלום. לא מופיע בו: ההתחייבות של המפתחים לכך שכל המפות ומצבי המשחק החדשים שהם יפתחו ישוחררו בחינם. הדף של המשחק ב- Steam הוא הדוגמה המושלמת לשיווק חמדן ומטופש, שמנסה להסביר לכם מה אתם מפסידים בכך שאתם לא קונים את החבילה היקרה יותר, אבל לא אומר לכם בשום מקום מה אתם כן מקבלים בחבילת הבסיס.

אני לא יודע אם כדאי לכם לקנות את Evolve. קיבלתי ממפיצת המשחק בארץ עותק ביקורת, ובתקווה, אני אצליח למצוא מספיק אנשים שישחקו בו איתי בשבועות הקרובים בשביל לענות על השאלה המסובכת הזו. אבל נראה שמפיצת המשחק, 2K Games, עושה כל מאמץ אפשרי בשביל לשכנע אתכם לא לעשות את זה. וזה חבל ואידיוטי.

כמו כן, כשכתבתי את הפוסט לא הצלחתי למצוא מקום לדבר בו על זה שלמרות שמדובר במשחק מרובה-משתתפים שיתופי, לא מוכרים בעמוד ה- Steam שלו חבילה של ארבעה או חמשה עותקים במחיר מוזל. וזה אידיוטי ברמות שלא יאמנו.

10 תגובות ל “על Evolve ושיווק מטומטם”

  1. רון לוינשטיין מאת רון לוינשטיין:

    Evolve הוא משחק שאני וחבריי נורא התלהבנו ממנו אבל הוא יוצא בדיוק בתקופת המבחנים אצלנו ו אנחנו מעדיפים לקנות משחקים אחרים. כל הקטע עם הdlc רק מצדיק את ההחלטה.

  2. אלון מאת אלון:

    מעצבנת אותי ההתנהגות הזאת של להוציא חלקים ממשחק ולמכור אותם ללקוחות ב-15 דולר ביום הראשון. ועוד המשחק עולה 60 דולר. בושה.

  3. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אתה… לא קראת את הפוסט?

    או במילים אחרות: אז אל תקנה את החלקים האלה. הם זניחים. תעשה חשבון אם המשחק שווה לך 60 דולר (כמו כל משחק אחר אי פעם) ותסגור עניין.

  4. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אני דווקא לא מסכים. כל זה היה נכון ולגיטימי אם היה מדובר במשחק סינגל. אבל משחק מולטיפלייר צריך קהילה, וקהילה צריכה אחידות. לכל מי שיקנה את ה-DLC תהיה הזדמנות להתאמן עם המפלצות/ציידים הנוספים, להכיר אותם טוב יותר, ללמוד טקטיקות רלוונטיות, וכמובן להעלות אותם בדרגות cause that's a thing. וזה עוד בלי להתייחס לשמועות שהמפלצת הנוספת היא חזקה יותר. אז מי שלא קנה את ה-DLC נמצא בעמדת נחיתות משמעותית. ולא, רבע מהתוכן זה לא "די זניח".

    מעבר לזה, תוסיף את הקטע שמי שפשוט רוצה לקנות את המשחק ולשחק צריך פתאום לנווט מבוך מזעזע של DLC ומהדורות מיוחדות ו-season passes ו-preorders, כל זה לפני שמתחילים לשחק בכלל.

    אז לא, זה ממש לא רק השיווק שבעייתי כאן.

  5. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    עופר, אני אמרתי ״רק״? לא אמרתי ״רק״. אני לא מתיימר להגיד שמלבד השיווק שלו, Evolve מושלם. אל תכניס לי מילים לפה.

    העניין הוא שבדיוק בגלל שהם לא רצו לפצל את הקהילה, המפות ומצבי המשחק ישוחררו בחינם. זה הרבה יותר בנייה בשביל ה״קהילה״ ממה שמרבית משחקי המולטיפלייר המצליחים עושים. מעבר לזה, זו דעה אישית. אתה יכול לטעון שזה לא זניח. לדעתי, בכנות, זה כן. יש במשחק 12 סוגי דמויות! בהתחשב בעובדה שבכל אחת מהן אני ארצה לשחק כמה משחקים (כדי להתנסות ולהעלות אותה דרגות and all that shit), אני לא ארגיש שאני מתחיל למצות אותן אלא אם אני באמת אשרוף על המשחק כמות שמתחילה להתקרב לכמות השעות שהשקעתי ב- Left 4 Dead 2. ואתה יודע מה? בראייה לאחור, בהחלט לא הייתי מרגיש מרומה אם ההוצאה שלי על Left 4 Dead 2 הייתה מתקרבת ל- 100$ (מה שקרה בפועל, אם מחברים את ההוצאה עליו לזו של Left 4 Dead הראשון ששיחקתי בו עשירית מכמות השעות).

    בכל מקרה, זה לא העניין. כמו שאני אומר בכל פעם שעולה הנושא של DLC (כולל Day 1 DLC, שזה משהו שאין לנו כאן, אלא אם אתה מחשיב סקינים אלטרנטיביים למפלצת) – השאלה היא האם אני חושב שיש במשחק מספיק תוכן בשביל להצדיק את המחיר שלו. במקרה של Evolve, נראה לי שהתשובה היא ״כן״, אבל כמובן שאת התשובה הטובה יותר תקבל אחרי שאני (וארז, ודקל, ואלון, וכל שאר האנשים שאתה מכיר שיש להם עותק של המשחק) אשחק בו.

    וגם אם כן הייתי מתייחס לשמועות, אני לא מבין את החששות שקלאסים/מפלצות בתשלום יהיו חזקים יותר. זה לא משחק של מפלצת נגד מפלצת או ציידים נגד ציידים. שדה הקרב הוא אסימטרי מלכתחילה. אם מפלצת מסויימת תהיה חזקה יותר, אז אנשים לא ירצו לשחק נגדה, או יסכימו לשחק נגדה רק אם הם ירצו יותר אתגר. זה לא משחק פעולה, שבו מישהו ששילם יותר כסף זהה אליך לחלוטין, אבל בנשק שלו יש קצת יותר תחמושת. אף אחד מהצדדים בקרב לא חופף ביכולות שלו מלכתחילה.

    אבל גם אם כל מה שאתה אומר נכון ואני אתגלה כטועה לחלוטין: שיווק שמדגיש את מה שאתה *לא* מקבל על פני מה שאתה *כן* מקבל ומבלבל אותך עם עשרות גרסאות אפשריות לקנייה (על זה אני מסכים, ובגרסאות מוקדמות יותר של הפוסט זה כן הופיע) ולא נותן לך אפשרות לקנות 4-pack פשוט – זה עדיין מטופש. ולכן אני לא רואה למה שלא תסכים איתי. כי לא אמרתי ״רק״.

  6. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    מן הסתם אני מסכים שהשיווק גרוע, כאמור, זה לא *רק* השיווק שבעייתי. מה שאני לא מסכים איתו הוא ״תעשה חשבון אם המשחק שווה לך 60 דולר (כמו כל משחק אחר אי פעם) ותסגור עניין״. אתה בעצמך אמרת בתגובה שלך ש״נראה לך״ שכן, אבל לא תדע באמת עד שתשחק בו. אז אולי אתה מקבל עותק ביקורת ונחסכה לך ההתלבטות, אבל אני בטוח שיש הרבה אנשים שלא מאוד ישמחו לשלם 60 דולר ואז לגלות שכמות התוכן במשחק היא לא מספיקה ואם הם רוצים משחק טוב באמת הם צריכים לשלם עוד 40.

  7. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    כן, אבל זה כבר לא שונה מכל משחק אחר, שאני לא מקבל עותק ביקורת עבורו, ונאלץ להעריך האם המשחק שווה לי את הכסף בדרכים אחרות. כשאני אומר שהתוכן בתשלום ״זניח״, מה שאני בעצם מתכוון אליו זה שאני לא חושב שבהתחשב בכמות הציידים/מפלצות שיש במשחק – עוד 4 ציידים ומפלצת אחת יעשו את ההבדל (זה עובד גם בכיוון השני – אני לא חושב שהכמות הזאת שווה עוד 40 דולר, למרות שאם אני אשחק בו כמו ששיחקתי ב- Left 4 Dead 2 – יש סיכוי שכן).

    ולמען הסר ספק: אם לא הייתי מקבל עותק ביקורת של המשחק, על סמך המידע שאספתי עליו לפני כן, כנראה שלא הייתי קונה אותו ב- 60 דולר, אבל ההחלטה שלי זזה בכבדות לכיוון ה״אולי בכל זאת כן״ אחרי שראיתי את הטבלה הנ״ל, והסיבה העיקרית ל״למה לא״ היתה שנראה שרוב החברים שלי כל כך מבואסים מהקטע הזה של ה- DLC, שהסיכוי שלי לארגן קבוצה שתשחק בו קרוב להשקה די נמוך.

  8. גיימפאד » גיימפוד, פרק 112: צפייה משותפת ב’זומביט’ מאת גיימפאד » גיימפוד, פרק 112: צפייה משותפת ב’זומביט’:

    […] שאנחנו ממשיכים הלאה, אנחנו לוקחים הפסקה בשביל להגיד כמה ה- DLC של המשחק הוא *לא* נושא, בניגוד לטענות של רוב […]

  9. גיימפאד » ביקורת: Evolve מאת גיימפאד » ביקורת: Evolve:

    […] לדבר על למה ה- DLC שלו הוא לא כזה סיפור כמו שעשו ממנו (היי, כבר אמרתי את זה!). יש באמת הרבה דברים שאפשר להגיד עליו. אבל בשורה […]

  10. פודקאסט שורפים משחקים: פרק 3.02 | Pokemon Go מאת פודקאסט שורפים משחקים: פרק 3.02 | Pokemon Go:

    […] הכתבה של עידן זיירמן […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS