די כבר עם התירוצים

עידן זיירמן| כללי הוספת תגובה

בפודקאסט המשחקים הישראלי "המשחקיה" הקדישו את הפרק של השבוע לנושא כואב: פיראטיות. במהלך הפרק, ניסה איתמר ויסברג ביחד עם עורך Gamer, אילן גלר, לדבר על התופעה ועל הסיבות שבהם משתמשים פיראטים כדי להצדיק אותה. למרות הייצוג הלא-סימטרי (גם איתמר וגם אילן מתנגדים לפיראטיות), הצליחו איתמר ואילן להעלות הרבה מהסיבות שמורידי המשחקים למיניהם זורקים לחלל האוויר. בין הסיבות הללו היה אפשר למצוא את המחירים הגבוהים, סיבות אידאולוגיות (חברות ההפצה הענקיות האלה מנסות לעשוק אותנו!) ואפילו סתם גישת "דווקא" לא בריאה (שמוזנת, למשל, מתעלולי ה- DRM החדשים של חברות המשחקים).

אני מכיר את הטיעונים האלה, ובדרך כלל מתייחס אליהם בזלזול. יש אנשים שעושים את זה מסיבה אידאולוגית, לכאורה, אבל מרבית הפיראטים שאני מכיר עושים את זה כי זה קל, נוח וזול (כלומר, בחינם), והעובדה שזה לא מוסרי או לא חוקי לא מזיזה להם בכלל.

והנה מגיע משחק כמו World of Goo. משחק שזכה לשבחים (אני לא התחברתי אליו ממש, אבל היי, מה אני מבין), נמכר במחיר זול (20 דולר – רובנו מוציאים יותר מזה בערב שישי ממוצע) וללא הגנת תוכנה מעצבנת. משחק שפותח ע"י בסך הכל שני חבר'ה עצמאיים, שלא מחוברים לשום מפיצה אימתנית. המשחק הזה זוכה ל- 90% פיראטיות.

אני לא יודע באמת מאיפה מגיעים למספר הזה (אם כי חלק מהתגובות ב- Joystiq מדברות על בדיקת IP למשתמשים שמתחברים ל- Leaderboards של המשחק), אבל גם אם זה 80% או 70%, המספר הזה עדיין נמצא בתחום ה"הרבה". חלק מהפיראטים יפי-הנפש רואים את עצמם כאנשים שנמצאים במלחמה עם חברות ההפצה של משחקי המחשב והוידאו, אבל העתקה בסדר גודל כל כך רציני של המשחק הזה שקולה, בעולם הדימויים הזה, לירי באוכלוסייה אזרחית.

ובנימה חיובית הרבה יותר: שני בלוגים חדשים הצטרפו לרשימת הבלוגים המקושרים בצד שמאל. שניהם, לשמחתי, בעברית צחה. אז הפנו את הדפדפנים שלכם ל- GamesGirl ו- n00blog. ואז תחזרו לכאן, כמובן.

10 תגובות ל “די כבר עם התירוצים”

  1. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    נראה לי שבמקרה הזה מדובר פשוט בהפוך על הפוך "היי, המשחק הזה גם ככה עולה רק 20 דולר!, מה הם כבר מפסידים מזה?!". בכל מה שנוגע לפיראטיות במשחקים קטנים, הפיתרון המתבקש הוא סוג של פרסום, אבל כאן נכנס העניין שכמעט כל משחק שמלווה בפרסום חייב לשנות את דף הבית או להתקין הרבה סרגלי כלים, וזה מרתיע אנשים עוד יותר (mygamescity או איך שלא קוראים לאתר הזה….). לכן, בסופו של דבר אני מאמין שהרבה משחק קאז'ואל קטנים יצטרפו לשירותים כגון Steam עם גב יותר חזק (במיוחד בכל מה שקשור להגנות).

  2. יובל בירב מאת יובל בירב:

    אני מסכים, זו בדיוק הדוגמא שאפשר לנפנף מול כל הפיראטים המתחסדים והתירוצים המצוצים מהאצבע שלהם (ורציתי לנקוט בלשון עוד יותר חריפה בידיעה, אבל אז אבישי היה בטח כבר אומר משהו).

    בחיי, צריך לעשות מס אינטרנט כמו שיש מס מיוחד על מדיות CD לצריבה שהולך ישר לכיסים של תעשיית המוסיקה. גם ככה גולשי האינטרנט הרגילים בעצם מסבסדים את המשתמשים הכבדים שכל הזמן יושבים על טורנטים.

  3. יובל בירב מאת יובל בירב:

    בלי קשר – ניסיתי לשלוח תגובה והבלוג שלך השפריץ לי בפנים וכתב "שגיאה זו אינה נכונה. נא לשלוח את הפרטים בלה בלה בלה…"

    מישהו צריך לבדוק את התרגום של הבלוג הזה 🙂

  4. play-asia.co.il מאת play-asia.co.il:

    עצוב ונכון. צריך להבין אבל שזה מה שקורה כשפירטיות כבר מושרשת בתרבות, וזה בתחלס התחיל מזה ששוק המוזיקה וה DVD היה יקר מידי לאנשים, וכשזה הגיע למשחקים, אנשים כבר פשוט היו רגילים, וזה קל באותה מידה. כל הכבוד ל PS3 שהם עדיין בלתי פריצים. כל השאר צריכים למצוא מנגנון טוב באמת שימנע את זה.

  5. יניב דנן מאת יניב דנן:

    אני חושש ש Play-asia צודק. כשהורדה של דברים כל כך קלה, זה לא פלא שאנשים מורידים (במיוחד שאין להם מצפון גם על דברים יותר קריטיים)

    אין ברירה, מה שהולך היום זה כמו שחברת משחקים תזרוק כסף מעזריאלי, ותצפה שאף אחד לא יקח לה אותו. זה לא עובד. הם חייבים ליצור הגנה אמיתית מצד אחד, ושלא תציק לאנשים מצד שני.

    ההגנות של EA למשל, זו הנקודה היחידה שאמרתי לעצמי, ואללה אם ככה מתיחסים לאנשים ששמים כסף, לא פלא שהפירטים מתאמצים כל כך.

  6. גיא מאת גיא:

    2DBOY בדקו את העניין יותר לעומק ומדווחים על בערך 82% ניסיונות התחברות מצד משתמשים בעותקים פיראטיים של משחק שלהם.
    מה שמעניין הוא שהמשחק לא מוגן בDRM. לא מזמן דווחו המפתחים של משחק קזואלי אחר בטווח מחירים דומה שכן כלל DRM (לא זוכר את שמו כרגע) ששיעור ההתחברויות הפיראטיות עמד על 92%.

    בשני המקרים מדובר במספרים מאד גבוהים בתאוריה, אבל מעניין לראות שהמספרים של המשחק שמוגן בDRM דווקא יותר גבוהים. זה עדיין לא מדגם מייצג, אבל זה די מראה שהגנות DRM לא רק שלא תורמות למיגור הפיראטיות, אלא דווקא מגדילות את הפיראטיות.

  7. גיא מאת גיא:

    אגב, יובל: להגיד שהמשתמשים "הרגילים" באינטרנט מסבסדים את המשתמשים ה"כבדים" זה אבסורדי ומיותר כמו להגיד ששולחי הSMS בסלולרי מסבסדים את המשתמשים הכבדים בשיחות סלולריות.
    בשני המקרים אף לקוח לא מסבסד לקוח אחר כי את כל הצרכנים עושקים במקרה הזה. היחידים שמסובסדים במקרים האלו הם הבכירים שמקבלים בונוסים גדולים על ביצועי החברה – על חשבון בעלי המניות כמובן.

  8. חגי ש מאת חגי ש:

    אני רק רוצה לציין פרט אחד שתמיד כולם מתעלמים ממנו – אחוז הפיראטים שהיו קונים את המשחק אם לא היה אפשר להשיג אותו פרוץ, הוא די מזערי (ויש על זה איזה דיון, תבדקו בפוסט הנ"ל של 2DBoy). הרבה אנשים (ואת זה אפשר לראות בכל פורום) מורידים את המשחק רק כי הם יכולים, לא בגלל שהם באמת חיכו לו. רובם משחקים בו חצי שעה ומוחקים. לבוא ולומר שמדובר ב90-80 אחוז פיראטיות זה נראה לי פשוט מגוחך. לעניות דעתי המספר האמיתי נמוך בעשרות רבות של אחוזים.

  9. יובל בירב מאת יובל בירב:

    גיא, דווקא במקרה הזה אתה לא צודק. מי שמוריד ומעלה קבצים במלוא רוחב הפס שלו עולה לספקית האינטרנט יותר מאשר הוא משלם בחודש, כי רוב התעבורה שלו היא לחו"ל ועלות הקווים לחו"ל אסטרונומית. אז כן, במקרה הזה גולשי האינטרנט הקלים (הרוב), שעליהם עושים כסף טוב כי אין להם מה לעשות עם ה- 1.5 מגה שמכרו להם, מסבסדים את אלו עם ה- 5 וה- 8 מגה ששותים 60-80% מרוחב הפס.

  10. גיא מאת גיא:

    לא יובל, עלות הקווים לא עד כדי כך אסטרונומית. חברות האינטרנט מרוויחות מספיק טוב גם על אלו שמשלמים על קו 1.5 וגם על אלו שמשלמים על קו 8 מגה.
    אגב, חיבור 8 מגה יקר באופן לא פרופורציונלי. אם כבר אז זה המאמצים המוקדמים של הטכנולוגיה הכי חדשה (או החיבור הכי מהיר) שמסבסדים על גבם את עלויות הקמת התשתית ותמיד משלמים יותר – כי ספקיות האינטרנט יודעות שהם מוכנים לשלם על זה אקסטרה (כמו עם כל מוצר בתחילת דרכו). הרי עוד שנה שנתיים חיבורי 8 מגה יעלו כמו חיבורי 1.5 מגה היו, וזה לא שעלות הקווים לחו"ל תיפול פתאום בצורה מקבילה. זה רק ה"קנס" שמשלמים המאמצים המוקדמים של הטכנולוגיה.
    מי שבאמת לא צריך אינטרנט סופר-מהיר יכול לקנות גם חיבור 750K במחיר אפסי שמדגדג את הרצפה והוא בהחלט לא מסבסד אף אחד.

    חגי: מה שאתה אומר הוא רק חצי נכון כי עדיין מדובר ב80-90 אחוז פיראטיות. אני מניח שמה שאתה למעשה מתכוון, הוא שאין באמת הקבלה ולכן לא מדובר ב80-90 אחוז לקוחות אבודים.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS