PlayStation 4: ההכרזה

עופר שוורץ| חדשות הוספת תגובה

וכך מתחיל לו דור חדש של קונסולות.

אתמול בלילה סוני הכריזה רשמית על ה-PlayStation 4, שייצא בסוף 2013, לקראת החגים כמובן. הדור הנוכחי החזיק הרבה יותר זמן מהקודמים, וכנראה גם הרבה יותר זמן ממה שהוא היה צריך. וכבר הרבה זמן מדברים על זה שה-PS3 וה-Xbox 360 זקנים מדי וצריך לנתק אותם ממכונות ההנשמה ולהביא מחליפים צעירים ורעננים. (אה, ויש גם את נינטנדו. כן. ובכן… כן.)

תמונה מאירוע אקראי כלשהו

האירוע כלל הרבה מאוד פרטים, פיצ’רים והדגמות, אז נחלק אותם לתחומים שונים:

חומרה

ארכיטקטורה לילדים!אם מישהו היה צריך הוכחה חותכת לעליונות החומרתית של ה-PC, סוני מגדירה את החומרה של ה-PS4 כ-“supercharged PC architecture”: מעבד x86 (כנראה עם 8 ליבות), כרטיס גרפי “משודרג” (במקור “highly enhanced PC GPU”), זיכרון GDDR5 של 8 ג’יגה שמשמש גם את המעבד וגם את הכרטיס הגרפי, וכונן קשיח “גדול” (אבל כנראה לא SSD). הכל מאוד מעורפל כרגע, אבל זה נראה כמו מחשב גיימינג די טיפוסי.

PC Gamer אספו כל מיני שמועות והערכות והרכיבו מחשב היפותטי שאמור להיות בערך באותה רמה (אם כי אני אישית חושב שהם קצת רימו כדי להעביר נקודה, וה-PS4 האמיתי יהיה יותר חזק), וקיבלו משהו שעולה בסביבות $600, כשל-PS4 עוד אין מחיר רשמי אבל ההערכות הן איפשהו בין 400 ל-500 דולר, כולל האביזרים הנלווים הסטנדרטיים כמובן (קונטרולר, כבלים וכו’). ואפרופו קונטרולר –

שליטה

הלם כפול 4ה-DualShock 4, חוץ מלהיות גירסה משודרגת של ה-DS3 – קצת יותר גדול (תודה לאל), עם כפתורים יותר בולטים, ג’ויסטיקים קעורים שלא מחליקים כל הזמן, ובתקווה טריגרים שמרגישים יותר כמו טריגרים ופחות כמו ספוגים רטובים – מכיל גם כמה תוספות רציניות.

בתור התחלה, חיבור אודיו, מה שבתקווה אומר ששחקני פלייסטיישן חוצפנים שרוצים לשחק ברשת וגם לדבר ביניהם באותו זמן לא יצטרכו לעשות קומבינות עם סקייפ או דברים דומים. חוץ מזה יש גם חידושים שהם, אתם יודעים, חדשים: אחד הוא פס של אור שיכול להיות בכמה צבעים שונים, ויכול לשמש כדי להבדיל בין שלטים של שחקנים שונים או כדי לדווח לשחקן על כל מיני דברים קריטיים שקורים במשחק; השני הוא touch pad קטן (לא מסך מגע ענק, זה לא “ארץ הגימיקים של נינטנדו” פה) באמצע הקונטרולר, שבהחלט מעניין לראות מה המפתחים יעשו איתו. למקרה שמישהו דואג שיש פה יותר מדי פיצ’רים מקוריים, יש אופציה להשתמש ב-Vita כמסך נוסף לשליטה מרוחקת כמו ב-Wii U, ויהיה גם משהו דומה ל-SmartGlass של האקסבוקס לסמארטפונים וטאבלטים.

אה, כן, והכפתורים המיושנים של start ו-select (אתם יודעים למה קוראים להם ככה? כי זה מה שהיה ב-NES, לפני 30 שנה) הוחלפו בשני כפתורים חדשים בשם “options” ו-“share”. רגע, מה? מה קשור share? ובכן –

שיתוף משחקים

No such thing as over-sharingלפי השמועות, הכרטיס הגרפי של ה-PS4 תומך באופן מובנה בהקלטה ועיבוד של וידאו. למה זה טוב? ובכן, בתור התחלה, אפשר להקליט, לערוך ולשתף קליפים מתוך משחקים. אבל המחשבה מאחורי זה היא הרבה יותר עמוקה: בעידן האינטרנט השאיפה היא שכמה שיותר אנשים יראו כמה שיותר דברים שאנחנו עושים, חושבים, אוכלים וכו’, נכון? אז למה שלא יראו גם מה אנחנו משחקים?

הכפתור share המדובר מאפשר לשדר את המשחק שלכם ב-live לחברים.

תקראו את זה שוב ונסו להסביר לי למה אנשים אומרים שאנחנו עוד לא בעתיד. ואם זה לא מספיק, החברים יכולים להשתלט על המשחק (בהסכמה כמובן) ולעזור בקטע קשה או סתם לשחק קצת במקומכם. כל זה קורה בעזרת UStream או שירותי סטרימינג דומים, ובעזרת Gaikai, שירות ה-cloud gaming שסוני רכשה לפני חצי שנה. אה, ואפרופו –

Cloud Gaming

גם בתחום הזה יש כמה רעיונות מאוד מרשימים. כאמור, סוני חברה עם Gaikai, והם לוקחים את העניין ברצינות. למשל, ה-PS4 יאפשר לנסות משחקים אונליין בלי שום הורדה, בתור תחליף לדמו. והדבר המרגש באמת – בעוד שהארכיטקטורה ה”חדשנית” של החומרה לא מאפשרת backward compatibility למשחקים של הדורות הישנים, התוכנית היא שמתישהו תהיה אופציה לשחק בהם דרך cloud gaming. כן, זה כולל גם משחקי PS2 ואפילו PS1.

ועוד שני חידושים מגניב בניהול ספריית המשחקים, שלא קשורים בשום דרך לעננים אבל נראה לי שהם מתאימים כאן: בזמן שמורידים משחקים אפשר לשים את המערכת על מצב חצי-standby, שבו צריכת החשמל נמוכה יחסית וכל מה שה-PS עושה הוא להמשיך את ההורדה; וכשמורידים משחק אפשר להתחיל לשחק בו בזמן ההורדה – השלבים הראשונים יירדו, ובכן, ראשונים, והשאר יירד ברקע בזמן שהשחקן מתחיל לשחק (כבר אמרתי שאנחנו בעתיד?). ולסיום, אם כבר הזכרנו משחקים –

משחקים

Killzone: Shadow Fallכרגע יש בדיוק 11 משחקים שהוכרזו ל-PS4, ותשמעו, זו רשימה די מרשימה. היא מכילה כמובן את ה-usual suspects – משחק חדש בסדרת Killzone, משחק Final Fantasy הבא, inFamous הבא, ו-Destiny החדש של Bungie שכבר הכריזו שייצא לדור הבא – אבל יש גם כמה הפתעות.

ההפתעה הכי גדולה היא לא אחר מאשר השטן בפני עצמו: אקטיביז’ן דיאבלו 3, שמגיע לא רק ל-PS4 אלא גם ל-PS3. חוץ מזה גם Watch Dogs של יוביסופט, שהפתיע את כולם ב-E3, ייצא גם לפלייסטיישן החדש; The Witcher השלישי (והאחרון), שהוכרז לפני שבועיים; ו-The Witness, המשחק החדש של ג’ונתן בלואו (“ההוא מ-Braid”), יהיה אקסקלוסיבי ל-PS4 לתקופה מסוימת.

סיכום

תקשיבו, אני התרשמתי. אחרי מצעד הגימיקים העלוב שהוא ה- Wii U, סוני באו והראו לנו איך באמת עושים את זה – פיצ’רים, לא גימיקים. דברים שהם לא “סתם מגניבים” אלא ממש שימושיים ומשפרים את חוויית המשתמש והמשחק. נראה שלמדו פה הרבה מהעבר ומההווה, וזה מאוד מעודד אותי לגבי העתיד.

מיקרוסופט, הכדור אצלכם.

תגיות: , ,

6 תגובות ל “PlayStation 4: ההכרזה”

  1. Idan מאת Idan:

    נורא קשה לצפות מה מייקרוסופט יעשו נגד דבר כזה.
    אפילו ש"אף אחד לא אוהב מתלהבים",ה"דבר" הזה,פשוט מצליח להשאיר אותי המום. אכן נשמע שאנחנו כבר נמצאים בעתיד,וזה ממש חבל שעוד 10 שנים נגיד שהPS4 הייתה טוב,אבל יש PS5 שהיא טובה יותר עם אפשרות להפוך את הקונסולה לרובוטריק ולמכונת קפה,או אפילו למשהו שיצליח להתמודד כמה שנים טובות עם החומרה של המחשבים החזקים יחסית.
    כמובן,שזה בטח יעלה המון כסף ושלי לא ממש יהיה זמן לשחק בזה גם אם אקנה את זה…

  2. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אני, מצטער, לא נפלתי.
    "מה מיקרוסופט יעשו נגד דבר כזה?" – ובכן, את הדבר הרגיל שלהם. רוב הדברים המרשימים שה- PS4 עושה הם תוצאה של זה שמישהו שם ישב וחשב "היי, רגע, אולי כדאי שאשכרה נשתמש בקטע הזה של האינטרנט, בשביל שלא תהיה לנו שוב פאדיחה כזו שאנחנו לא משאירים מספיק זיכרון פנימי בקונסולה ל- Cross-game voice chat?". זה נחמד, אבל זה גם פחות או יותר מה שציפיתי מהדור הבא, וזה נחמד שסוני הצליחו להגיע לציפיות האלה, זה הכל. 🙂

  3. nngnna מאת nngnna:

    חכה חכה רגע שנייה. משחק פינאל פאנטסי חדש לקונסולות הדור הבא? זה הדור הכי ארוך מאז שהתחילה הסדרה וסקוואר לא הצליחה להוציא בו שלושה משחקי פינאל פאנטסי ראשיים (שלא לדבר שאחד הוא mmo)?
    blasphemy!

  4. גיימפאד » גיימפוד, פרק 61: קוף-פאונדר מאת גיימפאד » גיימפוד, פרק 61: קוף-פאונדר:

    […] מה שקרה השבוע זה שהפלייסטיישן 4 הוכרז, אבל אנחנו הקלטנו פרק בערך יומיים קודם לכן, אז אנחנו לא […]

  5. גיימפאד » גיימפוד, פרק 62: מטאפורה ימית כלשהי מאת גיימפאד » גיימפוד, פרק 62: מטאפורה ימית כלשהי:

    […] – הידיעה הכי מרעישה של הזמן האחרון: הוכרז ה-PS4! עד כמה חשבנו שזה מרגש? מפתיע? מרשים? בדיוק מה שהיה […]

  6. גיימפאד » דיוויד קייג’ צריך לשחק ב-Thomas Was Alone (וגם לכם כדאי) מאת גיימפאד » דיוויד קייג’ צריך לשחק ב-Thomas Was Alone (וגם לכם כדאי):

    […] Dream והאיש שאחראי ל-Heavy Rain ו-Fahrenheit, מאוד אוהב מצולעים. באירוע ההכרזה של ה-PS4, לפני 3 חודשים, הוא עלה לבמה כדי להלל ולשבח את הקפיצה […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS