ממשקים

עופר שוורץ| Rant הוספת תגובה

לפני שבועיים קניתי את Oblivion במבצע ב-Steam. הוא עלה לי פחות מ-7 דולר (אח שלי אמר: זה יוצא בערך 30 שעות משחק לדולר), וזה בהחלט משחק שצריך לשחק בו. בינתיים רק התחלתי אותו, אז אין לי הרבה מה להגיד על המשחק כמשחק, אבל הממשק שלו כבר הספיק לעצבן אותי ממש.

Bethesda עושים משחקים כאלה כבר בערך 15 שנה, והייתי מצפה שהם ילמדו משהו. הממשק לא אינטואיטיבי, לא נוח, ולא מוסבר בכלל. צריך במקרה הטוב שני קליקים, ובמקרה הרע שלושה, כדי להגיע לדברים בסיסיים כמו מלאי, מפה או תכונות של הדמות. יש hotkeys (שמשום מה מוגבלים ל-1-8 במקום 1-0) שאפשר לשייך לנשקים/לחשים ספציפיים, אבל לחיצה עליהם לא משתמשת בדבר הרצוי. למשל, אם רוצים להטיל לחש מסוים, צריך ללחוץ על המקש המתאים כדי לבחור את הלחש, ואז ללחוץ על C כדי להטיל אותו. עכשיו, זה פשוט מטומטם. ולכל זה תוסיפו את ממשק הדיבור, שמכיל כל מיני כפתורים עם אייקונים שאין שום דרך לדעת מה הם אומרים חוץ מללחוץ עליהם ולנסות, בתקווה שזה לא משהו רע.

Cut, שבוע קדימה. באופן בלתי תלוי לחלוטין, התחלתי בשבוע שעבר את Fallout 3, גם הוא של Bethesda. את Fallout אני משחק על ה-Xbox שלי, והוא דוקא נוח באופן מפתיע, ביחס לקונסולה. יש כפתור אחד שפותח את כל ממשק הניהול של הדמות, ושם אפשר לדפדף עם החצים ובעזרת ה-triggers, וזה יוצא פשוט למדי. אפשר בעזרת ה-D-pad לבחור אחד מ-8 נשקים/חפצים להשתמש בהם בנוחות, ובאופן כללי הממשק מעולה.

אחרי כמה שעות של משחק זה הכה בי: זה אותו ממשק בדיוק. אני אגיד את זה שוב: הממשק של Fallout לאקסבוקס והממשק של Oblivion ל-PC הם אותו ממשק בדיוק. פתאום הכל נהיה ברור: ממשק ניהול הדמות מוגבל כי הוא מיועד לקונטרולר הרבה יותר פשוט; יש רק 8 מקשים חמים כי יש 8 כיוונים ב-D-pad; וכו’.

מה שמעלה את השאלה: WTF?! נכון, זה ממשק מצוין בשביל קונטרולר של אקסבוקס, אבל כנראה שמישהו שם ב-Bethesda שכח שלאנשי ה-PC יש 100 ומשהו מקשים שהם יכולים להשתמש בהם, בנוסף לעכבר. כמה מסובך כבר יכול להיות, למשל, לסדר שלחיצה על I תפתח את מסך המלאי? או להוסיף את 9 ו-0 בתור מקשים חמים נוספים?

מה שהכי מבאס אותי בכל הסיפור הזה: ממה שראיתי בינתיים, חוץ מהממשק המזעזע, Oblivion הוא משחק מוצלח ביותר. אני באמת רוצה לשחק בו, אבל הוא מעצבן אותי. אני תוהה מי ינצח בסוף.

21 תגובות ל “ממשקים”

  1. ר. מאת ר.:

    אתה יודע שאובליוויון יצא איזה שעה-שעתיים לפני פולאאוט 3, נכון? ובפרט, כמה דקות טובות לפני שבתסדה חשבו שאקסבוקס זה בכלל מעניין…

  2. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    א) לא הבנתי את הנקודה שלך. איך זה סותר משהו ממה שאמרתי?
    ב) Oblivion יצא במקביל לאקסבוקס ול-PC, ובפרט כנראה אחרי שבתסדה הבינו שאקסבוקס זה מעניין.

  3. menas מאת menas:

    תחפס אולי מוד שיפתור את זה.

    אגב-זכור לי שמשהוא אמר שיש חבילת טקסטורות מפלצתית שהופכת את המשחק לכך שיראה בין-ימינו.
    אני בטוח שזה ישדרג את חווית המשחק שלך :).

  4. אייל לנצמן מאת אייל לנצמן:

    המ, אני זוכר שהתרגלתי למקשים של Oblivion תוך חצי שעה גג,אבל חלק מהטענות שהצגת מוצדקות. מצד שני, אחרי שמשחקים בו כמה מאות שעות המנשק הזה הופך לטבע שני 🙂 . תן לזה זמן.

  5. רענן מאת רענן:

    התחלתי לשחק ב-Fallout 3 לראשונה לפני כמעט שנה. נכנסתי מהר מאוד למשחק וגם הממשק הפך לנחמד, אם כי קצת מסורבל פה ושם.
    בגלל סמסור ומבחנים עזבתי את המשחק וחזרתי אליו לפני מספר ימים, אחרי שכמעט חצי שנה לא נגעתי בו.
    היה לי ממש קשה להתחבר מחדש לממשק והוא הרגיש לי ממש לא טבעי.
    חוצמזה היה לי קשה להיזכר איפה בדיוק הייתי בעלילה ובאופן כללי המשחק הזה מרגיש לי קצת נרחב מדי – לא מתקדמים לשום מקום ויותר מדי חופש פעולה.
    מצחיק שבהתחלה זה נראה לי כ"כ חדשני ומטורף, והיום אני לא כל כך אוהב את המאפיין הזה במשחק. אני לא בטוח שאני אמשיך לשחק בו עוד הרבה, לצערי…

  6. רענן מאת רענן:

    כהערת אגב – יש לי ניסיון וידע מקצועי בנוגע לעיצוב ממשקים של תוכנות ומערכות הפעלה, ואני יכול להגיד שאנשים מתרגלים להכל. גם ממשקים שבהתחלה נראים מורכבים (ושיש בהם היגיון) בסופו של דבר הופכים לאינטואיטיביים ופשוטים אחרי שמשתמים בהם מספיק.

  7. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    @menas: לחלוטין אין לי בעיה עם חוויית המשחק. כפי שאמרתי, היא בהחלט מוצלחת. והגרפיקה הרבה יותר מוצלחת, למשל, מזו של Dragon Age (שאולי הוא המשחק שאתה זוכר שאמרתי שיש לו חבילת טקסטורות).

    @רענן: א) אני לא יודע לגבי Fallout 3 על ה-PC, אבל כאמור הממשק הזה מאוד נוח על האקסבוקס. ולגבי העולם הפתוח – זה כבר לא קשור לדיון, ואולי אדבר על זה בפוסט אחר.
    ב) יש לי הרבה מאוד ניסיון בשימוש בממשקים, ואין לי שום ספק שאני אכן אתרגל לממשק הזה בסופו של דבר, אפילו די מהר כנראה. אבל זה לא יעשה אותו פחות מטופש ומעצבן, ולא ישנה את העובדה שעם ממשק יותר הגיוני הייתי יכול לשלוט במשחק הרבה יותר בנוחות.

  8. menas מאת menas:

    עכשיו נזכרתי-swym אמר כתגובה לפוסט על החבילת טקסטורות של dragon age שיש חבילת טקסטורות מפלצתית שכדאי מאוד להוריד-אני ממליץ לך לבדוק את החבילה הזאת בלי קשר לפוסט.

    מה שהמלצתי לך זה שאם אתה טוען שהבעיה של הממשק המטופש בולטת בטוח שמשהוא פתר אותה-תחפש מוד שמתקן את המצב המעוות הזה ויש 50% שתמצא :).

  9. מתן שפייר מאת מתן שפייר:

    אחרי הרבה (מאוד) שעות בשני המשחקים האלו על ה – PC, חשוב לומר ש Bethesda הבינו משהו והממשק של Fallout ל PC יותר נוח מזה של Oblivin. אני לא בטוח שהממשק של Oblivion הועתק מה – Xbox למחשב פשוט כי הממשק זהה לממשק של Morrowind, שיצא הרבה לפני Oblivion.
    מה שכן – אני לגמרי מסכים עם אייל – המשחק הזה פשוט מעולה, והממשק נהיה טבע שני. לחלוטין שווה את הזמן וההתרגלות.

    האמת, אני קצת מקנא בך שאתה מתחיל עכשיו את שניהם. משחקים מדהימים.

  10. red מאת red:

    אה? הממשק של FO3 למחשב הוא אחד הגרועים… אין hotkeys, אין inventory נורמלי, צריך לגלול בין אלף פריטים רק כדי להחליף נשק, בין אלפיים פריטים רק כדי להשתמש בstimpack… אין מספיק מילים כדי לתאר כמה שמדובר בממשק נוראי ומקונסל לחלוטין. זה של אובליביון טוב בהרבה: לפחות שם יש הוטקיס! לפחות שם אני יכול להקצות מקשים לנשקים ולקסמים… בFO3 כל פעולה הכי בסיסית של חיפוש במצאי והחלפת נשק כרוכה בפתיחת הפיפבוי וגלילה במיליון פריטים.

  11. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    מישהוא פעם כתב בזומביט משחק מילים משעשע "ממשק לי בתחת"… אני חושב שזה עדיין רלוונטי להיום.

    ויותר ברצינות – זה מזכיר את המשחקים האלו שבהם גם במחשב צריך היה להקליד את השם שלך עם החיצים :-).

  12. מתן שפייר מאת מתן שפייר:

    red, איתי – מצד אחד שניכם צודקים.
    מצד שני – לקח לי בדיוק 7 שניות להתרגל לזה, והאמת שזה הלך לי יותר מהר מאשר להתרגל לממשק של Dragon Age לצורך העניין.

    אבל לפי שלל הביקורות כאן – כנראה שאני המוזר 🙂

  13. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    @menas: תודה שהזכרת לי! התחלתי להוריד את חבילת הטקסטורות, בקצב מרשים של 18K/s זה צריך לקחת יום-יומיים. הורדתי גם מוד שאמור לשפר את הממשק, מחר אנסה ואדווח איך זה.

  14. zipdrive מאת zipdrive:

    @עופר, לאחרונה הייתה כתבה ב- PC gamer לגבי מודים ל oblivion:
    http://www.pcgamer.com/2010/07/16/ten-essential-oblivion-mods/

    @רענן: לגבי הממשק (או מנשק, כמו שצריך להגיד אבל אף אחד לא אומר), אנשים יכולים להתרגל להכל, גם לדברים זוועתיים- זה לא אומר שלא צריך לעשות מנשקים טובים.

    אני אישית לא נהניתי כל כך מ"שכחה" על המחשב, וגם ניסיתי לשחק "נשורת 3" על PS3 שאול, והפסקתי די מהר – אולי אני פשוט לא מתחבר טוב לשליטה בקונסולה

  15. swym מאת swym:

    @עופר
    מבין את התלונות שלך. Oblivion הוא ללא ספק משחק שהממשק שלו הותאם קודם כל לקונסולות (והוא רק אחד בשורה ארוכה של משחקים שיוצאים במקביל עושים את זה. אני חושב שDeus Ex 2 היה אחד המשחקים הראשונים שזכורים לי לרעה בהיבט הזה).
    הבעיה היא לא רק בצורת השליטה (אפשר תמיד לחבר גיימפאד אם אתה מעוניין. בניגוד להרבה משחקים אחרים אובליביון מאפשר לך עם גיימפאד ומקלדת במקביל) אלא גם גודל הטקסט והמסך המבוזבז ברזולוציות גבוהות.

    בזמנו באמת ציינתי את חבילת הטקסטורות הענקית של Qarl שגורמת למשחק להיראות טוב בהרבה. אבל אפילו יותר ממנה אני ממליץ בחום על המוד Darnified UI שיהפוך את כל הממשק לנוח בהרבה לקריאה ותפעול ברזולוציות גבוהות (לפחות במידה ואתה יושב קרוב למסך. אם אתה יושב מול טלוויזיה הטקסט יהיה קטן מידי).

    יחד איתם מומלץ להכניס עוד כמה מודים נחמדים שzipdrive קישר אליהם וישפרו את המראה של המשחק (כמו Natural Environments) או יטפלו בבאגים (הUnofficial patch). אבל בריצה הראשונה על המשחק הייתי משאיר בצד מודים שמשנים את האיזון שלו, או מוסיפים מפלצות, קסמים, איזורים וקווסטים. לדעתי עדיף לחוות את המשחק כמו שהוא לפני שמתחילים להתעסק עם הסטטיסקיות והמכניקה של המשחק (את זה אפשר להשאיר לריצה השניה, אם יהיה לך כח אחרי 100+ שעות).

    מרוב מודים שיצאו למשחק יש גם תכנה יעודית שמנהלת מודים (Oblivion Mod Manager) ומומלץ להשתמש גם בה אם אתה מפעיל מספר גדול של מודים במקביל כדי למנוע התנגשויות בין כל מיני מודים. כדאי גם להתמיד עם מודים מסויימים מתחילת המשחק ועד סופו, כי התקנה והסרה שלהם תוך כדי המשחק יכולה ליצור לא מעט בעיות (ולפעמים גם קריסות).

  16. דובר הננגננה עלי אדמות מאת דובר הננגננה עלי אדמות:

    @זיו.
    סתם מתוך סקרנות למה לעזעזל אנחנו צריכים להגיד מנשק?
    (וברור לך ששכחה לא מעביר אפילו קצת את הרעיון שזה הגיהנום וכו'. כן?)

  17. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    התקנתי את DarNified UI, הוא אכן משפר מאוד את הממשק, אבל לא מתקן אף אחד מהבעיות שבאמת מציקות לי (למשל, עדיין צריך 2-3 קליקים בשביל להגיע לכל דבר). ניסיתי גם עוד מוד ממשק (אחד BTMod), שהיה הרבה יותר גרוע.
    בכל מקרה, תודה על ההמלצות!

  18. רענן מאת רענן:

    Zipdrive, עופר – רק טענתי שאפשר להתרגל לכל ממשק, לא שצריך להתרגל לכל ממשק 🙂
    באותו הקשר, נתתי לחברה שלי לשחק במשחק מחשב מלפני 10 שנים בערך, בו שולטים על הדמות עם המקשים ASDW. לקח לה משהו כמו שעה-שעתיים של משחק עד שהיא הצליחה לשחק בלי להתסכל על המשחקים וגם אז זה היה לה ממש קשה. גם נקודה למחשבה…

  19. menas מאת menas:

    זה נכון.

    אני עוז זוכר כמה זמן לקח לי ללמוד לשחק LF2 בASDW,זה לוקח משהוא כמו שעתיים-שלוש.

    עוד דבר שהוזכר לרעה-לקח לי המון זמן להתרגל לFPS וזה לוקח לפחות עשר שעות עד ששולטים בזה כמו שצריך.

  20. swym מאת swym:

    עופר, אני בטוח שישנם גם מודים שמשנים את הhotkeys ויאפשרו לך למצוא את מה שאתה מחפש – כי די בטוח שלמישהו אחר הדברים האלו הפריעו כבר קודם.

    אולי בגלל שהשמשתי כמה מכפתורי העכבר בשביל פעולות שונות (כמו התגנבות, קפיצה או הטלת קסם) הנושא פחות הפריע לי ולכן אולי לא חשבתי על הבעיות האלו (למרות שבדיעבד אני לא מבין למה קסמים באמת לא מופעלים בלחיצת כפתור אחת. אולי זה בגלל שחלק מהקסמים מצריכים כיוון?)
    אבל בכל מקרה, ישנה תוכנה שנקראת Oblivion script extender ועליה יש מודים שיכולים לעשות כמעט הכל: להלביש על הדמות סטים שלמים של שריון וציוד בלחיצת כפתור בודדת, להגדיל את כמות הhotkeys ל30 ומעלה, לאפשר ניווט מהיר בין תפריטים וגישה מהירה למפה, לרשום הערות משלך ביומן, למחוק קסמים מיותרים, להעביר ציוד בקלות ועוד.

  21. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אם מתישהו יהיה לי כוח אולי אבדוק את זה. בכל מקרה, אני חושב שאם צריך להתקין יותר מ-2 מודים כדי שהממשק יהיה סביר, אפשר בוודאות להגיד שהוא ממש גרוע.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS