מה בא לי לראות ב-E3

ארז רונן| חדשות,שטויות הוספת תגובה

נראה לי שזו הפעם הראשונה בהרבה מאוד שנים האחרונות שאני לא עובד בשום מקום שכותב ישירות על משחקים בתקופה של E3. בשנים האחרונות, כל תערוכה כזו אמרה שמצפים לי כמה ימי עבודה מאוד עמוסים, עם טריליון חדשות וידיעות וסרטונים ומבזקים. השנה, לצערי או לשמחתי, אני כבר לא עובד באתר שמתעסק ישירות בטכנולוגיה, בטח שלא בגיימינג – אז אני נותר עם תערוכה ענקית ומלאת חדשות ובלי מקום מסודר לכתוב בו עליה. וזו הקלה. כי פתאום זה כבר לא כל כך אסון כשאני מגלה שיש לי תוכניות אחרות בזמן מסיבת העיתונאים של מיקרוסופט (אז אשלים אותה בשעתיים איחור. לא יקרה שום דבר), וכי אפשר לראות את השידורים של מסיבות העיתונאים בנחת ולא עם מיליון טאבים פתוחים ואייטמים מרובים שצריך לעדכן בזמן אמת וטריילרים חדשים שצריך לדאוג להם לאמבדים. יאי!

למרות זאת, יש בי משהו שנע באי נוחות בידיעה ש-E3 מתחילה בעוד קצת יותר מ-24 שעות ועדיין לא כתבתי על זה בשום מקום. בשבועות האחרונות אני קורא כל כך הרבה אייטמים חדשותיים שקשורים לתערוכה הזו, וחוץ מגיחות קצרות בגיימפוד (או בפרק היחיד של הקונסוליירים שהצלחנו להקליט בחודשיים האחרונים) אין לי איפה לכתוב או לדבר על זה. ואז נזכרתי שיש לי, כי יש לי יוזר כאן בגיימפאד, וכי זה יופי של מקום לכתוב בו על משחקים.

וכך הגענו לכאן – טור שאולי הוא די מיותר אבל הוא יתן לי לפרוק דברים שרצים לי בראש כבר שבועות. ניתוח קצר, אם תרצו, של איפה נמצאת כל אחת מהחברות הגדולות (סוני, מיקרוסופט ונינטנדו) בימים שלפני E3, ומה היא צריכה להביא איתה לתערוכה כדי להפוך אותי לארז מאושר יותר. הכי כיף להיות מאושר יותר. נתחיל?

מיקרוסופט

6C7512049-new-image-consoles

הקינקט להמחשה בלבד

מה היא צריכה לעשות? להחזיר לעצמה את הנראטיב. ברצינות. נראה שמאז מסיבת העיתונאים שלה ב-E3 אשתקד הנראטיב של מיקרוסופט מוכתב על ידי אחרים. ה-Xbox One עברה אי אילו "שינויי כיוון" בשנה האחרונה (החל מפניית פרסה חדה במדיניות ה-DRM ועד להסרת הקינקט לפני מספר שבועות), ונראה שכולם הוכתבו לה מבחוץ. שלא תבינו לא נכון – זה לגמרי בסדר שחברה מסחרית מגיבה לרחשי השוק ולא מפחדת לעשות שינויים כדי לרצות לקוחות, אבל במקרה של מיקרוסופט נראה שזה הלך רחוק מדי, וששום צעד משמעותי שלה בכל הנוגע ל-Xbox One הגיע מתוך מדיניות מכוונת וארוכת טווח של החברה.

מסיבת העיתונאים הראשונה של E3 היא ההזדמנות של מיקרוסופט להחזיר לעצמה את השליטה על ההסיפור שהיא רוצה לספר. להוכיח שיש לה תוכנית ארוכת טווח ל-Xbox One. להראות לאלה שקנו את הקונסולה שלהם שיש משחקים בלעדיים באופק. להוכיח לכל אלה שצועקים שהפלייסטיישן 4 קונסולה עדיפה טכנולוגית שזה לא נכון. אולי אפילו להציג עדכונים מהותיים למערכת ההפעלה שתהפוך את הקונסולה לנוחה יותר לשימוש ופשוטה יותר גם בשביל המפתים.

מיקרוסופט זוכה להזדמנות הזאת, להחזיר לעצמה את השליטה בגורלה, בעיקר בזכות פיל ספנסר, מי שמונה רק לפני חודשים ספורים להיות המנהל החדש של חטיבת ה-Xbox של מיקרוסופט. ספנסר יוכל לעלות לבמה, להגיד "תקשיבו, מה שהיה פה עד עכשיו היה ונגמר. אני הבוס עכשיו, יש לי תוכנית, זו התוכנית" (רק במילים יותר מכובסות, כי בכל זאת מיקרוספט). להציג דף חלק. לשכנע אותנו שהוא לוקח את העניינים לידיים, ושהוא עושה זאת לטובת הגיימרים. הצעד הגדול הראשון של ספנסר, הוצאת באנדל ללא קינקט של ה-Xbox One, יכול להיות הצעד הגדול הראשון לכיוון הזה – או שהוא יכול להיות צעד נוסף בסדרה של צעדים מונחי-נסיבות-חיצוניות. מחר ב-19:30 נדע מה נכון.

מה היא סביר להניח תעשה בפועל? יש דווקא סיכוי לא רע ש"יש כאן בוס חדש" היא הסיפור שמיקרוסופט תנסה להעביר במסיבת העיתונאים מחר. בחברה כבר אמרו בעבר שאירוע ה-E3 שלהם יהיה ממוקד משחקים, וידוע על לפחות משחק בלעדי אחד שעדיין לא הוכרז שצפוי להחשף שם לראשונה. ויש גם את Sunset Overdrive, שעל פי מה שנחשף ממנו עד עכשיו יכול להיות שוס היסטרי ומסוגל די בקלות להפוך ללהיט של התערוכה (אלא אם כן Insomniac תאכזב כהרגלה בשנים האחרונות. נחכה ונראה). אני לא פוסל גם איזה 20 דקות משמימות של משחקים משמימים לקינקט. מקווה לטעות בקטע הזה. אה, וגם Halo. סביר להניח שיראו לנו קטע משחקיות ראשון מ-Halo 5 ובטח יכריזו גם על אוסף HD של כל הטרילוגיה הראשונה. על פי המסורת, סביר להניח שגם נראה את ה-Call of Duty הבא וה-Battlefield הבא מוצגים על הבמה של מיקרוסופט.

מה סביר להניח שלא נראה? למרבה הצער, Quantum Break, כנראה המשחק הכי מעניין שיש כרגע בארסנל של מיקרוסופט, לא יהיה שם. חבל.

סוני

playstation-4-console-HD

מה היא צריכה לעשות? לשמור על המומנטום. סוני נמצאת כרגע במקום הכי טוב בכל הקשור לקונסולות הדור הבא. הפלייסטיישן 4 מוכר טוב מאוד, וכבר פתח פער משמעותי הן על ה-Xbox One והן על ה-Wii U. אבל הפער הזה אינו בלתי הפיך, וכדי לשמור עליו סוני תצטרך להוכיח גם השנה שהפלייסטיישן 4 שלה "נועדה לגדולה", ושלגיימרים שעדיין נמצאים על הגדר בנוגע לקונסולות החדשות יש סיבות לבחור אותה על פני המתחרות.

הבעיה? בחודשים האחרונות מתחילות לרוץ בתעשייה שמועות די מדאיגות על סוני. אלה רק שמועות כמובן, הן לא אומרות שום דבר, אבל כשיש כל כך הרבה כאלה זה מתחיל להריח לא טוב. אז בין שלל ההתפטרויות של אנשי מפתח ב-Naughty Dog, דחיות של משחקי מפתח לשנה הבאה שיוצרים את הרושם כאילו אין לסוני משחקים גדולים לשחרר עד אמצע 2015, ביטולים אפשריים של פרוייקטים (כמו The Last Guardian) וכו', סוני כבר לא מצטיירת כבר כמפלצת הגיימינג הבלתי ניתנת לעצירה שהייתה לפני שנה. זה עוד בלי לדבר על הבעיות הכלכליות שסוני עצמה, כחברה, נמצאת בה. חטיבת הפלייסטיישן היא אחת מהרווחיות והיקרות ביותר ללבה של סוני – אבל יכול להיות שהעובדה שחברת האם חולה תתחיל להשפיע על חוזים בשנים הקרובות.

וזה מה שיוצר לסוני את האתגר הגדול בו היא נמצאת: ליצור מצג שישכנע אותנו שיש לה מומנטום ושהיא שועטת קדימה. לשכנע אותנו שהשמועות האלה הן סתם דיבורי סרק של קנאים, ושהפלייסטיישן 4 כאן בשביל להשאר. אם היא לא תעשה זאת מיקרוסופט עוד עלולה לעקוף אותה בסיבוב.

מה היא סביר להניח תעשה בפועל?  בסוני, סביר להניח, יודעים כבר את כל מה שכתבתי למעלה. הם יודעים שהשמועות עובדות לרעתם ויודעים גם שהם צריכים להצדיק את האמון שצרכנים רבים נתנו בהם בשנה החולפת. סוני תמיד התנהגה כמו חברה יפנית עם הרבה כבוד, וסביר להניח שכלפי חוץ היא תדגים זאת (כרגיל), ותיתן שואו מטורף עם הרבה אורות וצילצולים ואורחים. ככל הנראה Uncharted 4 יעמוד במרכז התצוגה. בימים האחרונים יש גם שמועות על God of War חדש שיקפוץ לבקר. ויש גם את The Order המסקרן ואת Drive Club שצפויים לצאת בתחילת 2015. לא אופתע לראות במסיבת העיתונאים שלהם גם את משחקי 2014 של יוביסופט (ובראשם Assasisn's Creed Unity) ואת The Witcher 3.

מה סביר להניח שלא נראה? עם שמועת הביטול האחרונה, יהיה מאוד מפתיע לראות על הבמה את The Last Guardian.

נינטנדו

B009AGXH64hardware

מה היא צריכה לעשות? נינטנדו מגיעה ל-E3 הזאת עם הלשון בחוץ. ההצלחה של Mario Kart 8 (מעל למיליון עותקים בסופ"ש אחד) וודאי הזרימה קצת אוויר למפרשים של נינטנדו, אבל עדיין, אחרי כל כך הרבה זמן שהיא לא מצליחה ליצור עניין סביב ה-Wii U ואחרי כמה חודשים שהיו שקטים יחסית גם בגזרת ה-3DS – לנינטנדו צפוייה עבודה קשה מאוד אם היא רוצה להוכיח שעדיין יש לה מה להציע גם לאלה שאינם המעריצים המושבעים שלה. העובדה שגם השנה בחברה בחרו לבטל מסיבת עיתונאים המונית ולהעביר את המידע שלהם דרך שידור אינטרנטי ערוך שהוסרט מראש לא תעזור לאף אחד להשתכנע בכך (אני אישית חושב שזה לא העניין שצריך להתמקד בו, אבל אחרים חושבים שכן).

ועדיין, אסור לזלזל בנינטנדו. לחברה הזו יש יכולת מדהימה לקום מהקרשים גם כשנדמה שהכל אבוד. מספיק לה להכריז על 2-3 משחקים ממש ממש טובים והיא יכולה לשנות לגמרי את התמונה, או לפחות לשפר את מצבה. סביר שה-Wii U כבר לא תצליח להיות תחרות אמיתית לפלייסטיישן 4 או ל-Xbox One, אבל היא עדיין יכולה להניב רווחים לנינטנדו אם קצב המכירות שלה ישתפר  – ומשחקים נוספים בקאליבר של מריו קארט יכולים לעשות את השינוי הזה, שיאפשר לנינטנדו לנשום קצת אוויר בשנתיים-שלוש הקרובות בזמן, כשהם מכינים את הקונסולה הבאה שלהם ומתכוננים לסיבוב הבא. שיואו, זה היה משפט ארוך.

כדי שזה יקרה, בנוסף למשחקים, נינטנדו גם תצטרך לדבר על דברים אחרים. היא תצטרך להבהיר לגיימרים המערביים שהיא מתחילה להבין את הצרכים שלהם. היא תצטרך להוכיח שהיא מתחילה להבין, לפחות תיראורטית, איך האינטרנט עובד. היא תצטרך להציג שירות פרימיום סטייל פלייסטיישן פלוס או Xbox Live Gold שמספק תמורות ללקוחות נאמנים (מועדון הלקוחות של החברה, Club Nintendo, עושה את זה בצורה לא רעה היום – אבל הוא מיוחצ"ן כל כך רע ובנוי כל כך מסורבל עד שהוא כמעט ואינו רלוונטי). היתה לנינטנדו שנה שלמה לעשות עבודת שטח לקראת הכרזות כאלה מאז שהיא התחילה להבין איזה בור עמוק היא חפרה לעצמה עם ה-Wii U. אם היא אכן עשתה שיעורי בית ומתכוונת להלחם – זה הזמן להראות.

מה היא סביר להניח תעשה בפועל? לצערי – קשה לי להאמין שנראה משהו מהפיסקה האחרונה שכתבתי. נינטנדו היא חברה יפנית שמתקשה מסורתית להבין את הצרכים של השוק המערבי, ויש לי הרגשה שהיא תמשיך להתנהג ככה גם השנה. קשה לי לדמיין הכרזה על שירות רשת טוב יותר או על מנוי פרימיום עם תכנים מרגשים. יש סיכויים גדולים יותר לראות את נינטנדו מוציאה מהכובע איזה גאדג'ט בריאות חדש ומטופש ומקווה שהוא יהיה זה שיציל אותה.

מצד שני, בגזרת המשחקים אני מאמין שיש על מה לדבר. סביר להניח שנראה קצת מהזלדה הגדול הבא ל-Wii U, עוד מהמשחק הבא של יוצרי Xenoblade Chronicles הנהדר, עוד כמה משחקים חזקים ל-3DS ובטח עוד הפתעה או שתיים. לא הייתי מופתע גם לראות את הפרוייקטים החדשים של מיאמוטו, היוצר המקורי של מריו, שעובד בחודשים האחרונים על משחקים שנועדו לשחק על בקר המשחק הייחודי של ה-Wii U וליצור חוויות שבלתי אפשרי לשחזר בפלטפורמות אחרות.

מה סביר להניח שלא נראה? את סאטורו איוואטה, הנשיא הממש ממש מגניב של החברה, שבעצת רופאיו לא יוכל לעזור את יפן בתקופה האחרונה בעקבות מצב בריאותי. שיהיה לו לבריאות. אה, וסביר להניח גם שלא נראה אף משחק צד שלישי. בכל זאת, נינטנדו.

 

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS