מה אני חושב על הזמנות מוקדמות

עידן זיירמן| חפירות הוספת תגובה

למקרה שהצלחתם לפספס את זה, הנושא החם בעולם המשחקים הוא נושא ההזמנות המוקדמות של משחקים. בקבוצת הגיימרים בפייסבוק שאני מנהל נפתחים דיונים על הנושא בערך כל 14 שניות, בהם המון אנשים מתכנסים בשביל להביע בצורה קולנית במיוחד את הדעות החזקות שיש להם בנושא. אז במקום להגיב בכל אחד ואחד מהדיונים האלה, ולחזור שוב ושוב על אותן הנקודות, החלטתי לרכז את הדעה שלי בפוסט. הדעה השקולה היטב והבלתי מתפשרת שלי. הזמן שבו אני רוקע ברגליים ומכריז בקול גדול, למען ישמעו כולם…

תזמינו משחקים בהזמנות מוקדמות אם בא לכם.

"אבל אתה הורס את התעשיה!", "אנשים כמוך אחראים לשפל של תעשיית המשחקים!", "כואבת לי הרגל!", אני שומע אתכם צועקים. ובכן, לא. כלומר, כן, אולי זה לא הדבר הכי חכם להזמין משחקים בהזמנה מוקדמת. כן, לחברות המשחקים יש אינטרס ברור שיזמינו את המשחקים שלהם בהזמנות מוקדמות כמה שיותר. אבל בשם הגנה על היישות האמורפית שנקראת "עולם המשחקים", אנשים נוטים להפוך את זה ליותר מהחלטה צרכנית פשוטה, אלא אמירה שיש לה השלכות חוצות גבולות. כלומר, זה שאתם קונים משחקים בהזמנה מוקדמת לא רק הורס לכם – הוא הורס לכולם.

בואו ניגש לעיקר: הנתונים לגבי הרווחים של חברות המשחקים מהזמנות מוקדמות לא מתפרסמים לציבור הרחב. כמו הרבה מאוד סוגים של מדיה, חברות המשחקים עושות אחוז מאוד מכובד מהרווחים שלהם מהשבוע הראשון שבו המוצר נמצא בשוק – אבל לא הרבה חברות מפרסמות כמה מהרווחים האלה הגיעו עוד לפני שהמשחק היה בכלל זמין לרכישה. כך שהרבה מהטענות לגבי התפקיד ההולך וגובר של הזמנות מוקדמות בתעשיית המשחקים כבר נשענות על רגל שבורה.

גם הטענה שהזמנות מוקדמות הן נטו רווח לחברת המשחקים והלקוח לא מרוויח מהן שום דבר הן פשוט לא נכונות. בין אם זה בשביל לקבל הנחה או תוכן נוסף (חלק מהאנשים שקוראים עכשיו את הפוסט הזה מסננים עכשיו "Day 1 DLC" בשנאה ששמורה בדרך כלל למשטרים אפלים בהיסטוריה האנושית ולעונה השישית של "באפי") – האנשים שקונים את המשחק בהזמנה מוקדמת מרוויחים מזה משהו. זה שיקול עלות-תועלת פשוט. על יד אחת נמצאת התועלת שבדמות התוכן הנוסף או ההנחה, ומהצד השני – הסיכון המוגבר שבקניית משחק לפני שהתפרסמו עליו ביקורות או שאנשים שאתם מכירים שיחקו בו. בעיני, זה שיקול צרכני רגיל לגמרי – כמו להזמין מנה במסעדה שאף פעם לא ניסיתי או להחליט בין שני דגמים של טלפון סלולרי בלי שהתנסיתי בצורה מעמיקה עם כל אחד מהם. אבל כשאני מציג את זה ככה אני בדרך כלל מקבל כמה טענות בתגובה:

1. התוכן הנוסף לא שווה את הסיכון!

ובכן – אולי. אבל זה לא באמת משנה את מה שטענתי קודם, ובכל מקרה – מי שמזמין את המשחק בהזמנה מוקדמת הוא זה שצריך לעשות את השיקול הזה. אם לא תכננתם לשחק בכלל ב- XCOM, ה- DLC שמאפשר לכם לשנות את צבע המדים של החיילים שלכם לא נראה כמו אטרקציה גדולה במיוחד. אבל אם בעקבות כל מה ששמעתם עליו אתם בטוחים שתרצו לשחק בו בהשקה – מה אכפת לכם להרוויח את השטות* הזו על הדרך?

2. חברות המשחקים מפצלות את התוכן מהמשחק רק בגלל שאנשים מזמינים משחקים בהזמנות מוקדמות! אם זה לא היה כל כך פופולרי, הן היו כוללות את התוכן הזה במשחק מלכתחילה!

להגיד את זה זה תמים בערך כמו להגיד שחברות מציעות הזמנות מוקדמות רק מטוב ליבן ואין להן שום אינטרס נוסף בנושא. ייצור של תוכן, כל תוכן, גם אם אתם ממש מזלזלים בו, עולה כסף. אפילו הסקין המסכן הזה לקשת שלכם דרש לשלם משכורת לאיזשהו מעצב במשך כמה שעות (שלא לדבר על כך שבמקרה של חברות גדולות נוספות המון עלויות על הדרך, אבל לא נכנס לזה). אם החברה שמפתחת את המשחק לא היתה יכולה להרוויח ממנו שום דבר – הוא לא היה מפותח. חד וחלק.

כן, יש חברות שמשחררות עדכונים בחינם. זה לא מתוך אלטרואיזם. זה מודל רווח אחר. זה יחסי ציבור טובים יותר (שהם מקבלים, בין השאר, בכל פעם שאתר אינטרנט מפרסם "תראו! Left 4 Dead קיבל את העדכון הענק הזה בחינם!"). זה יוצר התעניינות במשחק שלהם גם אחרי השבועות הראשונים ומושך לקוחות מזדמנים חדשים. גם התוכן הנוסף שמעודד הזמנה מוקדמת בדרך כלל לא מייצר שורת רווח בדו"ח הכלכלי של החברה (עותקי הזמנה מוקדמת הרי בדרך כלל עולים פחות). הוא נעשה מתוך ההכרה שהוא משתלם – גם אם בצורה פחות מתמטית.

3. הזמנת משחקים בהזמנה מוקדמת מאפשרת לחברות להוציא משחקים באיכות מחורבנת!

זו טענה מאוד פופולרית, אחריה, אנשים בדרך כלל נוטים להזכיר את Assassin's Creed: Unity או Battlefield 4 והכשלונות הטכניים המפוארים שלהם. הם בדרך כלל נוטים פחות להזכיר את Diablo 3, אבל נעזוב את זה. זו הטענה שהיה יכול להיות הכי הרבה בשר מאחוריה, אם אנשים היו מפסיקים להתעקש להצמד לאנקדוטות ומנסים לתמוך בה עם נתונים סטטיסטיים. אבל אני חושד שאם הם היו מנסים לעשות את זה, הם היו מגלים שהטענה הזו שגויה, ושיש להם זכרון לטווח מאוד קצר.

כי משחקים ״שבורים״ שנדחפים החוצה בזריזות זה ממש לא קטע חדש, ולרוע המזל, זה היה קיים גם בתקופות שבהן אי אפשר היה לפתור את הבעיה באמצעות עדכון תוכנה דרך Steam במועד מאוחר יותר. וההתמקדות המטורפת בכמה משחקים שבורים בודדים רק מסייעת להדגיש את העובדה ש… אתם יודעים, רוב המשחקים הם לא כאלה. אחרי הכל, משחקים שבורים פוגעים במוניטין של החברה והמותג, ואפילו ההערכות המפריזות ביותר בערכן הכלכלי של הזמנות מוקדמות לא יעזו להגיד שהן חשובות לחברות כמו הרווחים ממשחקי המשך.

 

לא, אני לא חושב שחברות לפיתוח משחקי מחשב הם גופים אלטרואיסטיים במיוחד, והן אכן מעגלות פינות במטרה להוציא משחק בתאריך מסוים. אני גם לא חושב שבדרך כלל הזמנה מוקדמת היא מעשה צרכני נבון. אני, למשל, בדרך כלל לא עושה את זה, כי בהימור של "האם אני אספיק לשחק במשחק לפני שהוא יהיה זמין בהנחה גדולה במבצעי Steam" אני בדרך כלל מפסיד. אבל הנסיון לנסות להסביר כל מיני מקרי קצה בעולם המשחקים ע"י גופים אינטרסנטים שמתמרנים אותנו במטרה להרוויח על חשבוננו בכל מחיר אינו שונה ממרבית תיאוריות הקונספירציה האחרות: ניסיון לייחס איזושהי כוונה זדונית לאירועים שקורים בלי שמישהו באמת תכנן אותם מראש.

אין פה קריאה לאנשים ללכת ולהזמין משחקים בהזמנות מוקדמות. מה שאני טוען זה בסך הכל שני דברים – הראשון הוא להתייחס להזמנה מוקדמת של משחק כמו כל החלטה צרכנית עם מידע לא-שלם שאתם עושים בחיים שלכם. השני הוא שאם אתם שומעים על מישהו שמזמין משחק בהזמנה מוקדמת, אתם לא באמת חייבים להסביר לו למה הוא הורס את תעשיית המשחקים. זה לא באמת נכון, ובכל מקרה, סביר להניח שהוא שמע את זה כבר.

* ראוי להגיד כי שינוי צבע המדים של החיילים ב- XCOM אינו שטות, כי אם יכולת טקטית חשובה ביותר בשדה הקרב. אני מסוגל להבין שיש אנשים שלא חושבים ככה, אבל הם טועים.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS