דרוש: מפרט מחשב, פרק II

עידן דקל| עידן קונה מחשב הוספת תגובה

הי, מה המצב? זוכרים אותי?

פעם הייתי כותב פה קצת יותר, אבל לאחרונה אם השם שלי נראה בבלוג זה רק כי זיירמן מזכיר אותו.

זה לא שאין לי תירוצים טובים להיעלמות שלי, דווקא יש לי – העבודה שלי שואבת את רוב שעות הערות שלי, את שאר השעות אני מבזבז בעיקר בעבודה על פסטיבל "אייקון" (שהולך להיות אחלה פסטיבל, וכולכם מוזמנים), ואם נשאר לי קצת זמן אז אני יכול גם להתייחס לחברה שלי. ככה שבסוף היום אני בדרך-כלל נשכב מותש על המיטה, בלי יכולת להרכיב משפט אחד הגיוני, שלא לדבר על משהו מעט יותר מורכב כמו, נגיד, פוסט.

אבל כל זה לא באמת צריך לעניין אתכם. אז למה אני בכלל כותב את זה?

ראשית, כי זה בלוג ומותר לי.

שנית, כי זה אולי המקום להתנצל בפני זיירמן על זה שאחרי שהוא נתן לי במה לכתוב, הציג אותי בגאון לפניכם וארגן לי מקום בדף ה"מי אנחנו" של הבלוג, לא גמלתי לו בכתיבת שלל פוסטים משעשעים ומחכימים כל שבוע (במחשבה שניה, זה לא. אז תשכח מזה, זיירמן).

שלישיתשנית, כי הגיע הזמן לשינוי. תזרים המזומנים לחשבון הבנק שלי מצד אחד, והתקרבות סיום העבודה על "אייקון" מצד שני הביאו אותי למסקנה שעכשיו יהיה זמן מצויין לקיים את ההבטחה שלי לעצמי מהשנה שעברה ולרכוש לעצמי מחשב חדש. גם העובדה שהמחשב הנייד שנשאתי על גבי בארבע השנים האחרונות החזיר את שבביו לבורא לפני כמה ימים בהחלט תרמה להחלטה.

תמיד בתקופה שלפני רכישת מחשב חדש אני מגלה עד כמה אני לא בעניינים בכל נושא החומרה. ברגע שיש לי מחשב אני מאבד עניין די מהר במירוץ החימוש של המעבדים, לוחות האם, הכוננים הקשיחים, כרטיסי המסך, הזכרונות או פתרונות הקירור, ואין לי מושג מי החברה המובילה, איזו טכנולוגיה היא בעלת ההייפ בימים אלה, או איזה רכיב דורש עכשיו גוף קירור ומאוורר משל עצמו.

זו התקופה בה אני מתחיל להתוודע מחדש לאתרי החומרה השונים (עבורי אלו Tom's Hardware הקלאסי בשביל המקצועיות ו-HW Zone בשביל הזווית הישראלית. השנה גיליתי את IOPaneL, שנראה לי גם הוא רציני למדי, אם כי סובל ממחסור חמור בעריכה ועריכה לשונית, וחבל), משנן סדרות חסרות הגיון של מספרים ואותיות שמסמלות מעבדים, Chipsets של לוחות אם וכרטיסי מסך, מהירויות, נפחים ושאר דברים שעושים לגיקים רטוב.

בסופו של דבר אני מתכוונן על מפרט כזה או אחר (הבחירות הנוכחיות שלי נמצאות בנספח לפוסט זה), ואז הולך איתו לחנות, רק בשביל לשמוע מהמוכר שהמפרט הזה הוא זבל ושעדיף לי להוציא עוד 2,000 שקל על "מחשב תותח באמת".

אז הפעם אני הולך בדרך קצת שונה.

אני מתכבד בזאת להכריז על פרוייקט "עידן קונה מחשב" (אכן, תקופה קשה לכישורי הקופירייטינג שלי).

הפרוייקט מורכב משני שלבים – שלב תיאורטי ושלב מעשי. בשלב התיאורטי אני מבקש את עזרתכם, כמו זיירמן בזמנו – על מה אתם ממליצים? ממה להזהר? באילו חנויות כדאי לקנות, ומאילו להתרחק? ואולי בכלל כדאי קונסולה?

עוד כשבועיים, כש"אייקון" כבר יהיה מאחורינו, הפרוייקט יעבור לשלב המעשי שלו. בשלב זה אני אתור את חנויות המחשבים בארץ (אם כי ככל הנראה "הארץ" תצומצם לגוש דן, מטעמים פרקטיים) בחיפוש אחר המחשב העתידי שלי, ואעלה את הרשמים שלי מהביקורים בחנויות השונות לבלוג.

זהו, מכאן זה אתם.

נספח לפוסט

אני מוכן להוציא 7,000-8,000 ₪ על המחשב, כולל הכל. השיטוטים באתרים השונים הביאו אותי למסקנות הבאות בקשר למפרט שלו:

  • כרטיס מסך – לא היתה הרבה התלבטות כאן. ה-Radeon HD4780 של ATI מקבל ביקורות נהדרות בכל מקום שזכה לכתוב עליו. הגרסה בעלת חצי ג'יגה של זכרון נמכרת סביב ה-1,300 ₪ (זאפ).
  • לוח אם – ליין ה-Chipsets הנוכחי של אינטל כולל בינתיים את X38 ו-X48. הטענות ברשת הן שאינטל שיחקו קצת מלוכלך, ושההבדלים בין שני הדגמים (בעיקר תמיכתו של ה-X48 ב-FSB גבוה יותר) הם רק למראית עין, ובתכל'ס ה-X38 מסוגל לכל מה שהדגם היקר יותר מסוגל לעשות. אני לא אתפלא אם זה נכון, כי זו לא הפעם הראשונה שאינטל עשתה את הטריק הזה. שלוש סדרות מעבדי הפנטיום הראשונים, במהירויות של בין 75MhZ ל-120MhZ היו בעצם זהות, כשההבדל היחיד הוא המדבקה על פני כל סדרת מעבדים.
  • זכרון – שני סטיקים של DDR2 בני 2GB כל אחד שיתנו לי 4GB של זכרון בסה"כ מספקים אותי נכון לעכשיו.
  • מסך – ייעודו העיקרי של המחשב הוא אמנם משחקים, אבל אני גם אשתמש בו לצפייה בתכני וידאו. לכן, עם המעבר לתכני HD (High Definition), אני רוצה מסך שיתמוך ב-Full HD. רוב המסכים שמוצעים למכירה הם בעלי רזולוציה WSXGA+ (1680X1050), שנמצאת איפושהו בין HD Ready (1366X768) לבין Full HD (1920X1080). זה אומר שתכני HD אמיתיים (נגיד, סרטי Blu-ray) צריכים להתכווץ בשביל להיות מוצגים על מסכים כאלה.
    בשביל לתמוך בהצגה מלאה של תכני HD (מה שנקרא Pixel to pixel), צריך מסך עם רזולוציה של WUXGA (1920X1200) לפחות. אגב, 120 השורות הנוספות של WUXGA ביחס ל-Full HD נובעות מכך שיחס המסך של מסכי מחשב מעט פחות רחב מזה של טלוויזיות (16:10 במסכי מחשב לעומת 16:9 בטלוויזיות).
    מסכי WUXGA מגיעים בגדלים של החל מ-24", והמסך שתפס את תשומת הלב שלי הוא ה-Samsung T240. בדומה ל-4870, המסך הזה הוא חביב המבקרים ובמחיר של כ-1,700 ₪ (זאפ) ואולי פחות מזה במכרזים, אין לו מתחרים באיכות וביופי.

  • מעבד – מהיר עם שתי ליבות? איטי עם ארבע? אינטל? AMD? וואלה, לא יודע.

 

13 תגובות ל “דרוש: מפרט מחשב, פרק II”

  1. אנונימי מאת אנונימי:

    תגיד מה אתה דפוק
    אתה הולך להוציא 8000 שקל על מחשב ולקנות HD4870 ?
    ולקנות מסך על HD ?
    קודם כל עוד מאט יוצא פלטפורמה חדשה של אינטל Nehalem עם תושבת חדשה ומעבדים חדשים אז היתי ממליץ לך לחכות עוד קצת ולראות אם היא תוכיח את עצמה
    ובכללי אם אתה רוצה לקנות עכשיו אז לך על משהו בסגנון הזה :
    Q9550
    Asus Rampage Formula
    HD4870X2
    בקשר למסך כדי לך לבדוק את הדגם הזה של Samsung כי יש דגמים ממש איכותיים של 24" של חברות אחרות .
    הכרטיס מסך HD4870X2 הוא כרגע הכרטיס הכי חזק בשוק והוא יריץ לך משחקים על HD כמו שצריך .

  2. אנונימי מאת אנונימי:

    מעט*

  3. play-asia.co.il מאת play-asia.co.il:

    אהבתי את הפתיחה של "תגיד, מה אתה דפוק" בהחלט פתיחה ראויה לתגובה – NOT

    בהצלחה עם המחשב החדש, ואני מקווה שתהנה ממנו. לגבי הפסטיבל, הוא מתחיל ב 14 מהבוקר? אני שואל בתור בן אדם עובד שרוצה להגיע.

  4. גיא מאת גיא:

    ההמלצה שלי היא לקנות מחשב זול לדברים סטנדרטיים, ובמקביל לקנות X360. שילוב מנצח ויצא לדעתי גם יותר זול מ-8000 ש"ח ביחד.

    אבל אם אתה מתעקש – הייתי ממליץ לך *לא* לקנות מסך Full HD. יש שתי סיבות:
    1) פאנל.
    המסך שהצגת ורוב המסכים במחירים זולים מגיעים עם פאנל TN, שהוא הפאנל הזול והגרוע. אם אתה רוצה מסך באמת טוב, אז יותר חשוב הפאנל מאשר הגודל – ולכן כדאי ללכת רק על מסכים שיש להם פאנל IPS או לפחות PVA. הם יותר נוחים לעין, ומציגים צבע מלא (פאנל TN לא באמת מציג 24-ביט של צבע, מה שלדעתי קצת יותר חשוב מרזולוציה).
    המסכים המומלצים מתחילים ב20" עם ה2007FP או 2007WFP (הרחב) של דל בבערך 2000 ש"ח. רזולוציה של 1680X1050 היא בהחלט מספקת.

    2) ביצועים. מן הסתם ברזולוציה של 1680X1050 כל משחק ירוץ יותר טוב מאשר ברזולוציה של 1920X1200. מאחר ומסכי LCD מותאמים רק לרזולוציה טבעית אחת, זו בעיה להוריד רזולוציה בשביל לקבל ביצועים טובים יותר כי התמונה תרגיש מרוחה.
    השיקול של רזולוציה גבוהה יותר VS קצב פריימים גבוה יותר אפקטים מתקדמים יותר נוטה בהחלט לצד השני, במיוחד כשמדובר ברזולוציות כאלו גבוהות שבהן בכל מקרה רואים מצויין. זה לא ההבדל בין 800X600 ל1024X768 שאשכרה רואים את הפיקסלים.

    ואגב: אל תשלה את עצמך. ה4870 הוא כרטיס מסך מצויין, אבל דברים כאלו מתיישנים מהר, וגם היום הוא לא מסוגל לתת בכל משחק קצב פריימים משביע רצון על רזולוציה כל כך גבוהה ובהגדרות מקסימליות. אפילו האח הגדול והיקר שלו צריך לעשות פשרות בשלב מסוים.

    אם בכל זאת יש לך עוד כסף להוציא ואתה ממש חייב 24" עם FULLHD , אז ה2408WFP של דל כבר עולה 3000 ש"ח ומעלה, אבל מספק FullHD בלי להתפשר על איכות הפאנל. זה לדעתי הדבר הכי חשוב בבחירת מסך ולכן אין לך סיבה להשקיע כל כך הרבה במחשב ואז להתפשר על המסך.

    חוץ מזה, שמור כסף למארז וספק איכותיים (אגב: ממש לא צריך 600W, אלו סתם הגזמות. חשוב שיהיה פשוט ספק איכותי ואז גם 400W יעשה את העבודה) ובעיקר למערכת קולנוע ביתית אם אין לך עדיין. אלו דברים לא פחות חשובים.

  5. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אני מסכים עם גיא בנוגע לזה ש- 1680×1050 מספיק בהחלט (במיוחד בהתחשב בעובדה שאתה רוצה שכרטיס המסך שלך יסחוב את המשחקים בקצב ראוי), אבל אני לא מסכים איתו שפאנל TN זו כזו קטסטרופה. אני מזכיר לך שהמסך שלי הוא עם פאנל TN, והוא באמת נראה מצוין. מה שיותר חשוב בהחלטה של "איזה מסך לקנות" זה למצוא מישהו שיש לו את המסך שאתה מעונין בו, ולבדוק איך נראים אצלו סרטים/משחקים. זה הרבה יותר אינדיקטיבי מכל דבר שתקרא על המסך שאתה חושב שאתה רוצה.

    חוץ מזה, בשנה שעברה מאז שקניתי את המחשב כבר איבדתי כל קשר עם מה שקורה בשוק, אבל המארז, הספק-כוח והקירור הנוסף שקניתי (http://idanz.blogli.co.il/archives/224) בהחלט לא התיישנו גם היום. הספק פשוט נפלא (המחשב שלי הוא האביזר החשמלי היחיד בבית ששורד נפילות מתח רגעיות), והמארז נוח בטירוף. קנה כאלה. 🙂

    אה, ולך על מעבד מהיר ולא על 4 ליבות. בשנה שעברה, אני חושב ש- 4 הליבות שיש לי במחשב בהחלט לא הוכיחו את עצמן בתור הכרחיות מדי.

  6. Talool1 מאת Talool1:

    got no heb sry…
    don't go to the fullHD there are exellent monitors in HDReady and the games looks great… oh and BTW T220 looks gorgeus

    dont go with the 4850/4870 spcially not crossfire once like 4870×2
    i suggest u 2 go with 2 8800GT's
    or one 9800GTX+ and 9800GTX(yea…they do work together in SLi)

    if u want some good CPU "sus power" xD get the Q6600 and watercooling then u can Xtreme overclock it

    as an overall system i recommend u this:
    nForce 790i Ultra SLi
    3*280GTX(FTW Edition)'s 3-way SLi
    Intel Core 2 Xtreme Quad QX9770
    OCZ 4GB(2GB*2) DDR3 2000mhz
    ^^another one of these
    WD 1TB HDD(the high capacity one)
    Hitachi 36GB HDD 15000RPM(the speedy one)
    a Blue-Rayy Reader/burner
    Creative Fatal1ty Soundcrad
    ZALMAN 850HP
    SoM WATERCOOLING
    G15 Gaming Keyboard
    G9 Laser Gaming mouse
    Logitech QuickCam UltraVision/Vision Pro
    Creative 5.1/7.1 Speakers
    Ooh and don't forget a Sexy Case
    😉

  7. Talool1 מאת Talool1:

    ^^or just get an Xbox^^

  8. ofirm מאת ofirm:

    תגיד מה אתה דפוק
    סתם :mrgreen:
    (נראה לי שמהיום כל תגובה שלי באינטרנט צריכה להתחיל ככה 😀 )
    בניגוד לדעתו של גיא, למיטב ידיעתי מסך TN עדיף למשחקים. אם אתה הולך לבלות מספר שעות בשבוע בעבודות גרפיקה שיוצאות לבית דפוס – זה באמת לא מתאים כי דיוק הצבעים לא מספק (זה מה שקרה לאחותי והיא שדרגה מסך). אבל אם לא, כמו שעידן מעיד, זה מעל ומעבר (אתה מכיר את המסך שלו). הבעיה של FHD היא באמת שזאת רזולוציה גבוהה מדי למרבית המשחקים, אפילו עם כרטיס מעולה כמו שרצית, ואז צריך לוותר על איכות תמונה (לרדת באפקטים או ברזולוציה). מצד שני, נראה לי שאתה אוהב סרטים… אני באופן אישי לא מסוגל להבחין בין HD-ready ל-FHD, אז קשה לי להעריך האם תרגיש בהבדל המזערי או לא.
    בכל מקרה, אתה מחובר למקורות והאתרים הנכונים. נראה לי שלמרות הנכונות שלך להוציא עד 8K, כרגע המפרט שלך הוא באזור 6-6.5K כולל מסך והוא יהיה מעולה

  9. גיא מאת גיא:

    אני רוצה להבהיר את עצמי לגבי סוג הפאנל:
    במשחקים זה באמת פחות חשוב, למרות שפאנל VPA או IPS עדיין עדיפים היום על TN בשביל משחק עשיר יותר בצבע. פעם אגב המצב בכלל היה הפוך כי מהירות התגובה של פאנל VPA/IPS לא היתה מספיק גבוהה ולכן פאנל TN היה ברירת מחדל.

    אבל לא רק חובבי גרפיקה צריכים פאנל טוב יותר. כל מי שקורא מסמכי וורד או גולש באינטרנט ירגיש הבדל עצום בחדות והאיכות של הטקסט שהוא קורא. אני גם לא הבנתי את זה בהתחלה ורק אחרי שהתחלתי לעבוד עם מסך כזה אני רואה עכשיו את ההבדלים.

    בשורה התחתונה: מחשב למשחקים נטו? תשקיע במקום אחר כי פאנל TN טוב יספיק. מחשב איכותי all around? תשקיע בפאנל יותר טוב.
    (אבל כמו שאמרתי קודם: אם המחשב הוא למשחקים נטו – קנה XBOX 360 עם טלוויזיה32" ומעלה. יעלה לך פחות ותהנה יותר)

  10. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    עם הנקודה האחרונה אני לא מסכים, כמובן. בתור בעליו הגאה של Xbox 360 אני תומך לחלוטין בקניית Xbox, כמובן. אחרי שקנית PC ראוי. 🙂

  11. עידן דקל מאת עידן דקל:

    קודם כל – תודה לכולם על התגובות.
    שנית – תגידו מה אתם דפוקים? (הי, זה באמת כיף)

    כמה דברים כלליים:

    אחרי מעט מחשבה הגעתי למסקנה שעכשיו אני בכל מקרה לא אקנה X-Box או כל קונסולה אחרת. זה, כמו גם מערכת קולנוע ביתית, יצטרכו לחכות לזמן בו יהיה לי קצת יותר כסף להוציא, אבל בעיקר לזמן בו אני לא אחלוק את הסלון שלי עם שותפה.

    בנוגע למסך – טוב, הצלחתם להרוס את חלום ה-Full HD שלי. אני מקווה שאתם מרוצים. אני מניח שאני אלך על מסך WSXGA "סטנדרטי". ואני אצטרך לראות את הבדלים בין הפאנלים השונים. מישהו מכיר חנות עם מוכרים שאשכרה מבינים בדברים האלה?

    ולתגובות קצת יותר פרטניות:
    לאנונימי – מאחר שאין לי מחשב בימים האלה, אני לא יכול להרשות לעצמי לבדוק עד כמה הפלטפורמה החדשה תתאקלם בשוק. במקרה הכי גרוע אני אצטרך לקנות כמה רכיבים חדשים עוד שנה.
    כמו-כן, אני לא רוצה להתעסק עם כרטיסים כפולי מעבדים (או קונפיגורציות מרובות כרטיסים, for that matter), כי אני לא חושב שהם שווים את ההוצאה הנוספת.

    ל-Play-asia – אכן, "אייקון" מתחיל מהבוקר של יום שלישי ה-14, אבל עד צאת החג הוא יפעל במתכונת מצומצמת של הקרנת סרטים בשני אולמות הסינמטק.
    אני ממליץ לך לבדוק את התוכניה באתר, ולראות אילו תכנים מעניינים אותך, ואם שווה להפסיד בשבילם יום עבודה.

    לגיא – כמובן שאני לא משלה את עצמי, ואני יודע שיש כיום לא מעט כרטיסים חזקים יותר, ובטח תוך חצי שנה כבר ייצאו הליינים החדשים של nVidia ו-ATI. אבל אם אני אמנע מקניית מחשב רק כי הוא לא הכי חזק או כי עוד כמה חודשים הוא כבר יהיה גרוטאה, הייתי עדיין תקוע עם ה-XT שלי.

    ל-Talool1 – תודה על ההצעות, אבל משום מה כל אחת מהן לא נשמעת לי "אני".
    ראשית, אני לא אקנה כרטיס מסדרה ותיקה, ובטח לא שניים מהם. כמו-כן, ב-Benchmarks שאני בחנתי לא הראו עדיפות קבועה לזוג 9800GTX על פני 4870 אחד.
    מאחר שאני לא אוברקלוקר, ומעדיף לקנות מעבד חזק מלכתחילה מאשר להתחיל להתעסק עם פתרונות קירור מטורפים ואובדני אחריות, אני חושש שאני גם אוותר על הצעת ה-Xtreme OC שלך, ברשותך.
    עכשיו, בנוגע למפרט המומלץ שלך – כן, אני מניח שאני אוכל להרשות לעצמי אחד כזה, אם אני אחזור לגור אצל ההורים ולא אוכל שום דבר חוץ מאורז, אבל לצערי יש עוד דברים חשובים בחיים להוציא עליהם כסף.

    ל-ofirm – תודה. תמיד נחמד לחבל חיזוקים חיוביים. אני סומך עליך שכשאני אקנה את המחשב אתה תהיה הראשון לכתוב לי שעשיתי אחלה קניה. ושאני מגניב. ולא טיפש ו/או שמן.

    וזהו. תגובות נוספות יתקבלו בברכה.

  12. אבי רחמים מאת אבי רחמים:

    אל תכעס אבל, IOPanel? מדובר באתר שקטן פי עשרות מונים מ-HWzone, וקיים שנה בשוק לעומת יותר מ-7 שנים של HWzone. אני גולש ב-HWzone ואין כמו מדור המפרטים המומלצים שלהם וכמובן פורום מפרטים מומלצים. מבין כל החברים שפונים ומבקשים מפרטים, 90 אחוזים המדור והפורום קולעים בול למטרה שלהם. 🙂

    אגב, זה HWzone ולא HWZone או HW Zone. 🙂

    המשך יום נעים.

  13. חיים אלישב מאת חיים אלישב:

    היי אבי. אני חולק על דעתך.
    IOPANEL כבר לא אתר קטן כל כך ומרגיש מקצועי בעשרות מונים מ HWZONE
    שפתאום נראה כל כך כבד ואיטי בחדשות ובביקורות שלו, "סבא כזה".
    אם תרפרף בקלילות ב IOANEL תראה ביקורות שמגיעות שנות אור לפני HWZONE
    ובטח בשוק החומרה שמתקדם ללא הירף, מה גם שרמה של הביקורות גבוה ומקצועית
    ביותר, גם בחדשות IOPANEL לא נופל ופשוט תענוג לכל חובב חומרה.
    מומלץ לאלו ברמה הגבוהה שקצת מתרחקים מ HWZONE עמוס הילדים. ורמה בהתאם.

    אני גולש בשני האתרים ונהנה משניהם. אבל IOPANEL הוא בהחלט רוח מרעננת
    שהלוואי ותמשיך בקצב הטוב שלה., אתר נהדר, ממליץ לכולם ובטח לחובבי החומרה והאוברקלוקינג.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS