חייו ומותו של World of Starcraft

עידן זיירמן| כללי הוספת תגובה

כבר כמה ימים אני קורא עדכונים על הסיפור הזה, ובכל פעם שמח מחדש על העובדה שלא היה לי באמת זמן לכתוב עליו, כי נראה שהוא לא ממש הגיע לסוף שלו. אבל עכשיו, לאחר מספר ימים, נראה לי שהוא הסתיים. אז זה הזמן לדבר על מה שגרם לכל מיני אנשים לקלל את אקטיויז’ן-בליזארד קצת יותר מהרגיל בימים האחרונים.

הסיפור התחיל ביום שלישי האחרון. Modder חובב בשם ריאן ווינזן פרסם ביוטיוב סרטון קונספט שמציג את המוד שהוא יצר באמצעות עורך השלבים שבליזארד סיפקה עבור Starcraft II. הרעיון היה לספק למעריצים את המשחק הממש-מתבקש, World of Starcraft.  בשביל להדגים את הרעיון הזה, הוא פרסם את הסרטון הבא:

רק שאת הסרטון הזה לא ממש יכולתם לראות ביום רביעי. סוללת עורכי הדין של בעלי הזכויות (כלומר, אקטיויז’ן-בליזארד) החליטה שהסרטון הזה מפר את הזכויות שלהם בצורה שהם לא יכולים לעבור עליה בשתיקה, והסירו את הסרטון הזה מיוטיוב. וזה הקטע שבו הייתי בטוח שבליזארד איבדו את זה סופית.

ריאן פרסם בפורומים שלו מכתב פתוח שלדעתי מציג את כל הבעייתיות והג’יפה שבמהלך הזה (ההדגשות שלי):

You created a tool that allowed us to do anything with your assets. You encouraged us to use your assets and were eager to see what we might come up with. You had to have seen this coming?

I know it’s hard to trust someone you’ve never met to piggyback on your own legacy. The brilliance of StarCraft combined with the multiplayer focus of World of Warcraft. You might be a little worried about your lore being butchered… or even more-so worried about a guy with no supervision tainting the name of your company with poor product.

Let me assure you that I am in no way shape or form going to deliver anything less than complete perfection. I’ve been following your work since Warcraft. I’ve worked with every editor you’ve put out since I was 13 years old.

If you have a problem with what I am doing… or would like to talk about it. I’m all ears. But please don’t send me some messenger with a cease and desist letter.

אם לתמצת את הבעיות שלי עם המהלך הזה:

  1. אם לבליזארד יש בעיות עם אנשים שמנצלים את המותג שלהם, שחרור כלי עריכת שלבים לציבור הרחב והתגאות בחופש הפעולה שהוא מעניק לקהילה הוא לא הצעד ההגיוני ביותר לעשות. לתת כלים לקהילה ביד אחת ולאיים עליה בתביעות משפטיות עם היד השניה (ועוד בלי שהוא הפר את תנאי השימוש ויצר תוכן פורנוגרפי או משהו, כן?) זה משהו מגעיל לעשות.
  2. להודיע ליוצר המוד שאתם לא מרוצים מהפעולות שלו באמצעות מכתב שנשלח דרך Youtube זו עצלנות, ועוד עצלנות מטופשת במיוחד, שמבטיחה את זה שלא משנה מה תעשו אחר כך (ובליזארד עשו הרבה דברים אחר כך) – אתם תתפסו בצורה רעה במיוחד ע”י הקהילה.

שני דברים קרו מאוחר יותר. הראשון הוא שריאן קיבל הצעת עבודה מ- Riot Games. זה נראה לי כמו חדשות טובות מאוד עבורו, אבל אני לא יכול שלא לחשוד שהסיבה העיקרית שהם עשו את זה היא בשביל להרוויח קצת יחסי ציבור מוצלחים בעקבות כל הסיפור עם בליזארד. הדבר השני הוא שבליזארד יצרו קשר עם ריאן, הסבירו לו בעדינות שהבעיה שלו היא עם השם “World of Starcraft”, הרשו לו להמשיך לפתח את המוד תחת השם “Starcraft Universe”, והזמינו אותו לבקר במשרדים שלהם. אתם יודעים, כמו חבר’ה נחמדים במיוחד, שתומכים בקהילה, וכאלה.

זהירות, המשפט הבא הולך להכיל שפה בוטה.

אקטי-בליזארד, אני מצטער, אתם לא תומכים בקהילה. למעשה, אתם די חארות.

יש הרבה דרכים להסתכל על כל הסיפור הזה. חלקן ציניות יותר, וחלקן ציניות פחות. הדרך שמוציאה את בליזארד בצורה הכי טובה היא אם מניחים שמלכתחילה לבליזארד לא היו שום בעיות עם המוד של ריאן, וסתם מדובר בעורך-דין נלהב יתר-על-המידה מאקטיויז’ן-בליזארד ששלח את המכתב דרך יוטיוב וביקש להוריד את הסרטון.

אבל גם במקרה הזה בליזארד יוצאים גרוע. אם באמת אין לכם משהו נגד המוד, דרך הפעולה הנכונה היחידה שעמדה לרשותם היא לפרסם מיד התנצלות באופן פומבי (אפילו אם אתם לא מחזירים את הסרטון של ריאן לאוויר), ובמקרה הכי גרוע, להגיד בנוסף להתנצלות הזאת שיש לכם איזו בעיה משפטית קלה עם הסרטון ואתם מנסים לפתור אותה עם יוצר המוד, ובעוד כמה ימים הוא יחזור לאוויר. להביא את יוצר המוד למצב שבו הוא היה צריך לשלוח לכם מכתב פתוח זה מעשה מנוול במיוחד.

כמובן, אפשר לנקוט בגישה שמוציאה את בליזארד אפילו יותר נבלות, ולהגיד שהסיבה היחידה מלכתחילה שהם התנהגו בצורה כל כך נחמדה לריאן ואפשרו לו להעלות את הסרטון לאוויר מחדש (וגם הזמינו אותו למשרדים שלהם) היא שהם ראו את יחסי הציבור הגרועים שהמהלך הזה גורם להם. ואנחנו צריכים לזכור שאת כל הבלגן הזה הם עושים בלי שבאמת יש להם כוונה לפתח בשנים הקרובות משחק שיקרא World of Starcraft, כן? נציגי בליזארד התבטאו בנושא במספר הזדמנויות, וטענו בתוקף שזה לא יהיה ה- MMORPG הבא שהחברה הולכת להפיץ.

השורה התחתונה של כל הסיפור הזה היא מאוד פשוטה. מאוד התלבטתי אם לקנות את Starcraft II או לא, כשהוא יצא (התלבטויות שרוכזו בפוסט שגרם להמוני טוקבקיסטים ב- Vgames להחליט שאני נמושה חסרת-עקרונות). בסוף קניתי אותו, אבל הולך ומסתמן שלא תהיה עוד פעם נוספת שבא אני אתן לבליזארד את הכסף שלי. ודיאבלו 3 יכול לקפוץ לי.

13 תגובות ל “חייו ומותו של World of Starcraft”

  1. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    ליו-טיוב יש בעיה רצינית עם כל מה שקשור ל – Video Game Footage, למשל, למי שמשתמש בתוכנית השותפים שלהם ורוצה להרוויח כסף מפרסומות בסרטונים שהוא מעלה, אסור בשום פנים ואופן לעשות את זה עם קטעי וידאו שלכדו קטעים ממשחקים כי זו נחשבת להפרת זכויות יוצרים. אני מניח שעורכי הדין יידעו שיענו לדרישה שלהם בקלות ולכן הם רצו להפגין כוח, מעשה שבדיעבד התברר כטיפשי מאוד, למרות שאי אפשר להגיד שלא ראינו את זה מגיע עם כל ההסתבכויות שלהם בשנים האחרונות (להכריח שחקנים להשתמש בשם האמיתי שלהם וכו').

  2. eric מאת eric:

    דיאבלו 3 יכול לקפוץ לך? blasphemy!!

  3. meg מאת meg:

    על הכל אני מסכים, אבל על המשפט האחרון שלך…איך אתה כל כך אוהב להגיד? נו, באמת.

    בעיקר כי אני חושב שבתור טיפוס של אסטרטגיה בעיקר, אתה לא באמת כזה רוצה את דיאבלו 3 וזו הסיבה שאתה יכול להרשות לעצמך להגיד את זה.

    מה אני אגיד, את סטארקאפט 2 קניתי, סיימתי את הקמפיין שלו ומאז לא הרצתי אותו אפילו פעם אחת. בתכלס, די הצטערתי ששילמתי עליו כל כך הרבה כסף.

    עם דיאבלו 3, לעומת זאת, החוויה שלי תהיה אחרת משמעותית.

  4. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אולי אני חובב אסטרטגיה, אבל על דיאבלו 2 (כולל חבילת ההרחבה שלו) עדיין שרפתי כמה עשרות (מאות?) שעות, ואני עדיין תכננתי לשחק בו שוב לקראת היציאה של דיאבלו 3. עכשיו לא נראה שזה הולך לקרות.

  5. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    red, meg – אני מצטער, אבל תגובות שקוראות לאנשים אחרים מטומטמים זה פחות "גיימפאד", ויותר ynet.

    (לכל מי שלא יודע במה מדובר – היו פה תגובות. הן נמחקו. nothing to see here. move along.)

  6. red מאת red:

    לא יודע על מה אתה מדבר. דאבל פוסט מיותר.

  7. zipdrive מאת zipdrive:

    ynet? מה זה? עוד איזה בלוג אזוטרי?

    בכל מקרה לגבי המסקנות של עדין על בליזארד, אני מסכים חלקית. בעוד אקטי-בליז חייבת להגיב על מה שנראה כמו הפרת זכויות יוצרים עם שם מוד\משחק כמו WoS, הם לא היו חייבים לעשות את זה בצורה כל כך דורסנית, בלתי אישית וחסרת פרטים כמו שהם עשו. הצורה הטובה יותר הייתה לשלוח לו ישירות (במקום לםנות ליוטיוב) הודעה שזו הפרה של זכויות יוצרים ושעליו לשנות את השם.

    עם זאת, חייבים לזכור כי כחברה שמתעסקת עם קהילה של מליוני שחקנים ואלפי מודרים, לא תמיד יש להם את הזמן והרצון להייחס הצורה המיטבית לכל אחד. אני לא חושב שזה טוב או נכון, אלר רק שזו המציאות.
    הפעם זה עלה להם ביוקר, גם אם הם ישרדו בלי שישים הדולרים של עידן.

  8. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    איתמר, באמת שהייתי מסכים איתך, אבל בליזארד בעצמם שחררו את כלי המודינג, שאי אפשר לעשות איתם משהו שהוא *לא* הפרת זכויות יוצרים, פחות או יותר. ואז עודדו את הקהילה להתפרע איתם.

  9. zipdrive מאת zipdrive:

    שוב, זה עניין השם. כלי המודינג והעידוד להשתמש בהם לא נותן לך את הזכות להשתמש בסימן מסחריים של מישהו אחר (ואני די בטוח ש world of starcraft רשום על ידי בליזארד).
    באותה מידה אני חושב שהם היו מורידים מוד שנקרא "קוקה קולה".

  10. קישורים ישירים | המשחקיה מאת קישורים ישירים | המשחקיה:

    […] מסכמים את סיפור המוד World of Starcraft. ו- RPS מביאים כמה ציטוטים […]

  11. gogoi מאת gogoi:

    אני אהבתי את בליזזארד. אבל מאז שהם התאחדו עם אקטיויז'ן קרו רק דברים רעים כמו לדוגמה פיצול סטארקראפט ל3 חלקים ומכירה ב60 יורו כל חלק או אם לא שמתם לב ששחקן הוורלד אוף וורקראפט החדש צריך לשלם טונות של כסף על כל חבילות ההרחבה שיצאו כדי להגיע לרמה של שאר השחקנים.

    נ.ב
    שמתם לב שזה קורה גם לvalve ?בהתחלה הם היו חברת המשחקים הזולה והשווה בעולם (פחות או יותר עם משחקים מדהימים ב15 דולר) ועכשיו הם מוציאים פורטל 2 ב 60 דולר. נראה לי שכל המנהלים חטפו שפעת הכסף

  12. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    Valve אף פעם לא מכרו משחקים חדשים ב- 15$ (אולי חוץ מכשהם מכרו את Half Life 2: Episode One בפני עצמו, כשהוא רק יצא). ואני לא בטוח למה אתה חושב שפורטל 2 יעלה 60$ (לפחות גרסת ה- PC… אני מניח שגרסת הקונסולות תיישר קו עם כל משחקי הקונסולה האחרים בעולם).

  13. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    פורטל 2 יעלה $50. שזה עדיין הרבה, אבל מצד שני הוא אמור להיות משחק באורך מלא, וכולל מולטיפלייר, אז זה נשמע סוג של סביר.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS