עידן קונה מחשב – קוברה

עידן דקל| עידן קונה מחשב הוספת תגובה

קוברה מחשבים היא החנות השלישית והאחרונה בגיחה הראשל”צית שלי.

החנות הזאת צצה לא מעט בתוצאות החיפוש שלי ב"זאפ", כמעט תמיד בין המקומות הראשונים, מה שמצביע על מחיריה הזולים. לכן, למרות שהשם שלה לא עלה פה בבלוג, ולא שמעתי עליה בשום מקום אחר, החלטתי לנסות את מזלי איתה.

אני חייב להודות שלא הייתי הכי אופטימי בקשר אליה. השם, הלוגו והעיצוב הכללי של האתר יצרו אצלי ציפיה לחנות שמיועדת לאוברקלוקרים, או סתם לבני נוער מתלהבים, ולא למקום רציני שייתן מענה ספציפי לדרישות שלי. אבל ברגע שהגעתי לשם, הבנתי שטעיתי.

בדמיוני ראיתי חנות ענקית, עמוסה במאווררים, צלעות קירור וצינורות מים, עם מארזים בעיצוב מטורף ומרובה לדים פזורים בכל מקום, משהו שנראה כאילו הוא אמור לגרום לי להרגיש כמו ילד בחנות צעצועים, אבל בעצם מעורר אצלי אנטגוניזם. במקום זאת נכנסתי לחנות צנועה וקטנה שפועלת מתוך מרתף באחת משכונות הווילות בראשון לציון.

הגעתי לחנות כחצי שעה לפני שעת הסגירה (שמונה בערב, לפחות שעה מאוחר יותר משאר החנויות שבדקתי, מה שמהווה יתרון גדול לאנשים עובדים), ושם פגשתי את כפיר, בחור מאוד נחמד, שמעביר את הרושם של מישהו שעושה את זה קודם כל בשביל הכיף ומתוך אהבה לתחום, ורק אחרכך כדי להרוויח מזה כסף. למרות שהתקרבנו לסוף היום, כפיר בנה איתי מפרט שלם, שאל, התעניין והציע הצעות שהתאימו לבקשות ולתקציב שלי.

אבל לפני שניכנס למפרט עצמו, יש משהו שאני רוצה לחלוק איתכם. בסוף הערב, כשיצאתי מהחנות בדרכי הביתה, היה לי ברור שמבין חמש החנויות שביקרתי בהן עד עכשיו, זו החנות ממנה אני ארצה לקנות את המחשב. קיבלתי יחס אדיב, ומפרט שנראה לי מצויין במחיר לא גבוה. זו גם הגישה בה התחלתי לכתוב את הפוסט הזה. אבל ככל שהתקדמה העבודה עליו, התגברה בי התחושה שמשהו לא עובד פה כמו שצריך. פתאום שמתי לב שיותר מדי רכיבים נראים לי בעייתיים – יקרים מדי, חלשים או חזקים מדי – והחלופות שהכרתי נשמעו לי הגיוניות יותר.

אני לא יודע בדיוק מי או מה אחראים על הדיסוננס בין התחושות שלי, כי נראה שהכל נעשה פה בתום לב. אני לא מאמין שכפיר ניסה "לסבן" אותי, ולדחוף לי מחשב שאני לא צריך; גם התרשמתי ממנו שהוא שולט בתחום, אז אני לא יכול להאשים בזה את חוסר הכרתו את השוק; אולי זה הזמן שעבר מאז שהייתי בחנות? אולי שכחתי את הנימוקים לבחירות שלו בשבוע וחצי שעברו מאז? ואולי אני סתם בןאדם שנוח להתרשם, ואני צריך להסתכל על הפרטים היבשים, ולא לתת לאנשי מכירות לסנוור אותי? אני לא יודע.

אבל בואו נחזור להתחלה בניית המפרט. כדי לכוון את כפיר לכיוון מעט פחות כללי מ"מחשב לגיימינג" אמרתי לו שאני רוצה לבנות מפרט סביב ה-4870, ונתתי לדמיון שלו לרוץ.

ראשית – מעבד. כפיר, כמו רוב קודמיו, המליץ על הQ9550 מרובע הליבות של אינטל. לטענתו מעבד כפול ליבה פשוט חלש מדי. וכן, המשחקים של היום יודעים לנצל את כל ארבע הליבות. ובעתיד הקרוב יידעו לנצל עוד יותר טוב. לא נותר לי אלא להנהן, כי למעט דיעות של מוכרים אחרים ושל מגיבים פה ובפורומים, אין לי נתונים מוצקים בנושא. היום, יותר משבוע אחרי הפגישה, אני נוטה דווקא לכיוון הE8400 כפול הליבה, אבל שם, בחנות, הטענות של כפיר נשמעו מאוד הגיוניות.

לוח האם שכפיר ממליץ עליו למשחקים הוא הDFI LanParty DK P45-T2RS Plus.

DFI לא משתייכת לקבוצת השמות הגדולים כמו Asus ו-Gigabyte, אבל היא מייצרת מוצרים מצויינים שמיועדים לגיימרים. הלוח מגיע עם צינורות קירור מובנים וטכנולוגיית ABS. בניגוד לטכנולוגיה בעלת השם הזהה מתחום הרכב, היא דווקא עוזרת בהמהרה אוטומטית של המחשב. חוץ מזה, הלוח גם רגיש לקרינת UV, למי שאוהב את הדברים האלה. כפיר הוציא עבורי לוח כזה מהאריזה שלו והראה לי אותו, ואכן מדובר בלוח מרשים. שאלתי אותו לגבי לוח אם שמבוסס על צ'יפסטים יותר מתקדמים, כמו ה-X38 וה-X48, והוא אמר שאין סיבה לקנות אותם כרגע. ה-X38 בכלל ללא מיוצר כבר (זה נכון?), וה-X48 פשוט יקר מדי ביחס לתמורה שלו.

ההפתעה הגדולה עבורי באה דווקא מכיוון הזכרון. אחרי שכבר התכווננתי על 4GB של זכרון במהירות 800MHz, בא כפיר ואמר שעדיף בכלל ללכת על לא יותר מ-2GB של זכרון.

אהם, מה? כן, 2GB. המערכות של היום לא תומכות ב-4GB שלמים של זכרון פנימי, ובמקרה הטוב, עם ויסטה 64 ביט, אני אוכל לראות 3.5GB. אז עדיף לקנות זכרון בנפח קטן יותר ומהירות גבוהה יותר, ולהשקיע את הכסף במקומות אחרים. כרטיס מסך, לדוגמא. אם אני ארצה, תמיד אפשר להוסיף זכרון מאוחר יותר.

הקיט שכפיר הציע לי הוא הOCZ2N10662GK של OCZ, זוג מודולים בני ג'יגה כל אחד, במהירות של 1066MHz שמכוסים במפזרי חום ממש לא מרשימים, ואני הלכתי עם הבחירה שלו. בדיעבד אני חושב שהייתי צריך ללכת על הבחירה המקורית שלי. זכרון בנפח כפול ומעט יותר איטי עולה כמעט אותו דבר, ובכל מקרה הבדלי המהירויות כמעט חסרי משמעות.

בשביל לקרר את המעבד, כפיר הציע את הScythe Ninja 2, גוף קירור אימתני במחיר סביר מאוד, שקיבל ביקורות מצויינות. רק חבל שהאריזה שהוא מגיע איתה גורמת לו להיראות כמו מוצר מזוייף מסין.

למפרט הזה הוסיף כפיר דיסק קשיח של (כולם ביחד) Seagate בנפח של (רק הבנים) 500GB, מדגם (ועכשיו הבנות) ST3500320AS וצורב DVD של Samsung במהירות X22, מדגם SH-S223.

את כל זה הכניס כפיר לAntec 300 For Gamers, מארז גדול ולא יקר (356 ש”ח), שלא מושך תשומת לב מיותרת אליו, אבל מתאפיין בזרימת אוויר מצויינת. כספק, כפיר המליץ על הOCZ600SXS של OCZ. אין ספק שמדובר במוצר איכותי, עם Active PFC ומאוורר שקט במיוחד, אבל בהספק של 600W נראה לי שמדובר ב-Overkill. גרסת ה500W מומלצת גם היא, אבל כפיר טען שעדיף לי לקחת ספק חזק יותר, אם אני ארצה להוסיף רכיבים למחשב בעתיד.

אה רגע, מה עם כרטיס מסך? כפיר הציע שאם כבר חסכנו כסף ברכיבים (במבט מפוכך יותר לאחור קשה לי לראות איפה בדיוק חסכנו. חוץ מבזכרון לקחנו רכיבים איכותיים, שעולים בהתאם. אבל בזמנו ההצעה נראתה זולה), כדאי לשדרג מעט את כרטיס המסך, וללכת על הGigabyte GeForce GTX 260, שמצוייד ב-896MB של זכרון פנימי. הוא עולה כ-130 ש"ח יותר מכרטיס Radeon 4870 עם 512MB, אבל גם חזק ממנו. כמה חזק? טוב, זה כבר עניין של נקודת מבט. כפיר הראה לי כמה בנצ'מרקים שTom's hardware ערכו לפני מספר חודשים על 101 כרטיסי מסך, בהם ה-GeForce התעלה על ה-Radeon, אבל התעלם מלא מעט אחרים בהם המצב הפוך. בטבלה הזאת מופיעות התוצאות של כל הבדיקות שנערכו על שני הכרטיסים, ואפשר לראות שאף כרטיס לא מתעלה על השני באופן מובהק. במקרה הזה עולה כמעט מעצמה השאלה אם לא כדאי ללכת על הכרטיס הכי זול וזהו. האם כפיר באמת מאמין שמדובר במוצר טוב יותר, או שהוא ניסה לדחוף לי כרטיס יקר שלא שווה את הכסף? אין לי מושג.

נכון לעכשיו, הגענו למפרט במחיר של 5,805 ש"ח. כ-200 ש"ח פחות מההצעה של גולדטופ, וכ-900 ש"ח יותר מזו של פי.סי. סנטר (אם מורידים ממנה את מחיר הרשיון לויסטה). אבל מאחר שכבר היה לי נח עם המפרט ועם כפיר, ביקשתי להוסיף גם מערכת הפעלה, מסך, מקלדת ועכבר להצעת המחיר. אני מתנצל, זה לא היה אמור להתחרז. על ויסטה כפיר לא ממליץ, מהסיבות הידועות – כבדה מדי, לא מותאמת למשחקים, ובכל מקרה Windows 7 מעבר לפינה, אז כדאי לי להשאר עם ה-XP שלי.

בחודשים האחרונים התעניינתי יותר בחומרה מאשר בכל נושא הקיטים של מקלדת+עכבר, אז אני לא ממש יודע באילו פיצ'רים אני מעוניין, אם בכלל. לכן נתתי לכפיר יד חופשית להכניס להצעה את הMicrosoft Wireless Laser Desktop 5000, סט סולידי למדי, שכולל מקלדת ארגונומית ועכבר נטול גינונים, במחיר של 379 ש"ח.

המסך שכפיר המליץ עליו הוא ה-Asus MW221C, במחיר של 1467 ש”ח. הוא גיבה את הבחירה שלו בעובדה שמדובר במסך שזכה במקום הראשון במבחן המסכים של HWZone, מה שבהחלט נתן לה גושפנקא מצויינת. רק כשחזרתי הביתה גיליתי שהוא הראה לי את תוצאות המבחן שנערך בתחילת השנה, ולא את אלו של האחרון, שכלל את הדגם החדש יותר של Asus, הVW222u. אז נכון, יש לא מעט שטוענים שה-221 עדיף על פני המחליף שלו, אבל הייתי מרגיש יותר טוב לגבי הבחירה אם כפיר היה מתייחס למבחן העדכני, ולמסך שניצח בו (הChimei 222H), כי התחושה שלי כרגע היא שהוא הראה לי רק את הנתונים שתומכים בהמלצות שלו, ולא את כל מה שהוא יודע, בדומה למה שהוא עשה עם כרטיסי המסך.

אז מה יש לנו, בסופו של דבר:

מחיר סופי: 7,530 ש"ח.

אמנם במבט ראשון המחיר יקר, אבל צריך לזכור שזה מפרט מושלם, בעוד המפרטים הקודמים לא כללו מסך, מקלדת ועכבר, כך שמדובר במחיר סביר בהחלט.

בסופו של דבר, נשארתי לצערי עם טעם רע בפה מהחוויה הזאת. יכול להיות שאם הייתי יותר מתעניין, חוקר ושואל שאלות, ולא נותן לכפיר ליהנות מהספק, הייתי יוצא יותר מסופק מהמפרט הנוכחי, או עם מפרט אחר שהייתי יותר שלם איתו. אבל זה לא מה שקרה, לכן מה שנותר לי הוא להמליץ לא לזנוח את החנות, כי אני עדיין מאמין שמנהלים אותה אנשים עם כוונות טובות, אבל לא לקבל את ההמלצות שתקבלו כמובנות מאליהן.

11 תגובות ל “עידן קונה מחשב – קוברה”

  1. ofirm מאת ofirm:

    הי עידן,
    גם לי יש את המסך שכפיר המליץ לך, וקניתי אותו בדיוק בגלל ההשוואה ב-hwzone. שים לב שחלק ב המעודכן יותר הוא מלפני שבועיים וחצי בלבד, כך שמאוד יכול להיות שהבחור עוד לא הספיק להתעדכן (החלק הראשון הוא מתחילת 2008).
    בגדול, לדעתי אתה מתלבט בין חלופות בגדול שקולות – עשית בדיקה, אתה יודע לבחור חלקים איכותיים, אני מתקשה לדמין שתרגיש הבדל מהותי בין המפרטים השונים שהציעו לך בגלל הבדל בין זוג לוחות אם איכותיים למשל.
    בגדול, כשמוציאים משחק מחשב חדש, כמעט תמיד מכווננים אותו כך שגיימרים עם מפרט טוב מהשנה-שנתיים האחרונות יוכלו להנות ממנו באיכות גבוהה (יש פה ושם חריגים נדירים). לא תמצא משחק חדש בשנה הקרובה שימליץ על 4 גיגה זיכרון ו-GTX 260 כי אז הרוב המוחלט של הקונים לא יהיו מרוצים. אתה צריך יותר כוח עיבוד וזיכרון רק אם אתה עובד על רזולוציות גבוהות במיוחד (מעל 16*10 של 22 אינטש).

  2. תומר גבל מאת תומר גבל:

    אני ממליץ בחום על Scythe — יש לי Ninja דור ראשון ואני מרוצה ממנו בצורה יוצאת דופן. המחשב כמעט בלתי-נשמע ואיכות ההרכבה היא פנומנלית.
    אם כבר אתה מסתכל על ספקי high-end, אני מציע לך בחום לבחון את ההיצע של Corsair; במחשב שלי יש VX450 (זה ספק מהדור הקודם של החברה, אם אני לא טועה) וגם לגביו יש לי רק מחמאות (איכות בנייה, איכות המוצר [עמידות לירידות מתח וכד'] ופעולה שקטה), והדגמים האחרונים זכו במבחן של .Tom's Hardware (או אולי Anandtech? אני לא בטוח).
    אין שום סיבה בעולם לקנות פחות מ-4 ג'יגה זיכרון, וכגיימר לא קטן אני טוען שאין שום סיבה בעולם להמליץ על XP במקום על ויסטה. לא הייתי ממליץ להוציא כסף על שדרוג, אבל אם אתה כבר קונה, לך על ויסטה. אתה כנראה תופתע לטובה.

  3. גיא מאת גיא:

    את ההמלצות שיצא לי לכתוב בפוסטים הקודמים כבר יצא לך לקרוא? כי נשאר לי רק להמליץ לך על בדיוק אותם הדברי גם כאן.

  4. עידן דקל מאת עידן דקל:

    היא גיא. אני קורא את כל התגובות, גם אם אני לא מגיב להן. אז כן, קראתי את ההמלצות שלך, ואני מודה לך עליהן ובהחלט מתחשב בהן.

  5. אורן מאת אורן:

    כמה דברים לגבי מה שהמוכר היקר (עודד?) סיפר לך:
    1. למיטב ידיעתי מייצרים עדיין בעולם את הצ'יפסט X38 אם כי.. עם בואם של מעבדי Core I7 החדשים של אינטל, אינטל נוטה אכן לבטל ערכות שבבים ישנות שאינן תואמות את הטכנולוגיות החדשות שלה. ערכת השבבים החדשה ה"שולטת" היא X58.
    2. לגבי כמות הזכרון. אישית, כל המרבה הרי זה משובח! ולגבי 4 ג'יגה – כל מערכות ההפעלה העובדות ב-64 ביט – ביניהן XP בגרסה זו, ויסטה בגרסה זו (עליה אני כותב את התגובה הזו ואני דיי מרוצה), וכמובן לינוקס לטעמיה השונים – יודעות לנצל 4 ג'יגה וגם הרבה יותר (עד מספר מסוים של טרה בייטים, לא שזה משנה היות ואין לוח שאינו מיועד לשרתים שיכול לתמוך ביותר מ-16 גיגה זכרון).
    3. אני הלכתי על כרטיס מסך 4850 ועל לוח אם שיכול לקבל עוד כרטיס כזה וליצור CROSSFIRE לעיבוד משולב. הכרטיס היחיד כבר יודע להריץ כל מה שזרקתי עליו – ואני עם מעבד Q6700 – וזה מתוך ידיעה שאם וכאשר ארצה להאיץ אותו – אוכל לעשות זאת בקלות.
    4. ספק 600W זה בזבוז של כסף. 500W יספק ברוב המקרים.
    5. דיסק קשיח – נפח נגמר יותר מהר משאתה חושב.. היום דיסקים של טרה עולים כ-600 שקל..

    שיהיה בהצלחה!

  6. קובי בורנשטיין מאת קובי בורנשטיין:

    עידן שלום רב,

    אנו מנסים להשיגך בנוגע לכתבה שפרסמתה בנענע 10 אודות חברתנו
    אשמח לקבל ממך מענה בהקדם למייל שצירפתי

  7. זיו פלג מאת זיו פלג:

    היי,
    קראתי את סדרת הכתבות שלך (בעקבות הפרסום בפורום 91 בתפוז) והתחלתי כמעט מההתחלה – אייבורי – סוף סוף מישהו שמציג את הפנים המכוערות שמאחורי המסיכה! קצת בעייתי שלא כתבת איזה דגם של 9800 נתנו לך כי יש 3 דגמים כיום, כל אחד מהם מראה משהו שונה על החנות (יש את הGT שאם היו נותנים לך אותו בתקציב הזה זה נראה כאילו ירקו לך בפנים, את הGTX הישן שמראה שהם מנקים מחסנים ונותנים לך כ"מ מיושן ויש את הGTX שמראה שפשוט אין להם מבחר מדהים אז הם זורקים לך את מה שכולם קונים).
    שאר המאמרים היו טובים והציגו יפה למה לקנות או לא לקנות מהחנויות האלו למרות שנראה לי שאתה מתעלם מדברים חשובים ומתייחס הרבה פחות חשובים (ואני לאו דווקא מדבר על המראה של החנות, שאני חושב שהוא כן חשוב) כמו הבחירה הביזארית שלך של לוח אם.
    עכשיו, לגבי הידע המקצועי שלך, שיגע אותי שבכל פעם התעלמת כמעט לגמרי מהספק ומארז!!!! אלה חלקים מאוד חשובים!!!! ואיך שאתה התעלמת מהם כי אתה לא מבין ממש עצבן אותי, רוב החנויות ידפקו אותך דווקא על החלקים האלה. אני קניתי לפני חודשיים מחשב חדש והשקעתי 1000 שקל (גם, מתוך 7000 כולל מסך) רק על ספק מארז!!! (antec 900 וcorsair tx650) אני גם חושב שאתה צריך מינימום של מינימום 550 טוב בשביל מע' מבוססת 4870 עדכנית כדי שיישאר HEADROOM לנשימה גם אם זה מה שהחברה ממליצה.
    עוד דבר הוא הזלזול המוחלט שלך במעבד, יכול להיות שQ9550 למישהו כמוך שלא נשמע לי גיימר כ"כ רציני מספיק גם Q9300 בתקציב כזה הייתי ממליץ על הדגם החדש שלו הQ9400, ללכת על כפול ליבה, שמומלץ בד"כ למפרטים במחירים יותר נמוכים (4000-5000) במפרט שיש לו "גב" זאת טיפשות מוחלטת. אתה לחפש השוואות בין משחקים שמשתמשים ב4 ליבות (ובמקרה של הQ9550 גם בכאלה שמשתמשים רק ב2) ולראות שזה נותן שיפור וזה גם ככה הכיוון שהתעשיה מתקדמת אליו.
    עוד דבר שממש הציק לי הוא שכולם הציעו לך P45 (והלוח של ג'יגהבייט הוא טוב) אתה תעקשת ללכת על צ'יפסט יותר מיושן שלא ייתן לך שיפור בלי CF.
    לסיום דברי, לפני שאתה מבקר אחרים – תבקר את עצמך, תוודא שאתה מבין על מה אתה מדבר ורק אז תצא לשטח.

  8. רענן מאת רענן:

    מצטרף לדבריו של אורן וגם למה שרשמתי אני באחת הביקורות הקודמות (אייבורי?) – 4GB זכרון מנוצלים בשמחה בכל מערכת הפעלה שהיא 64bit. למערכות 32bit יש את המגבלה שתוביל אותך ל3.5GB זכרון או פחות.
    שמעתי דברים לא חיוביים על תמיכתה של ויסטה 64bit בדרייברים והתקנים מסוגים שונים, אבל לא התנסיתי בעצמי.

    לגבי דיסקים קשיחים: גם לי יש את הseagate "המהולל" שהזכרת על ה HTPC. הבעיה היחידה שלי איתו זה שלשונית הפלסטיק הקטנה שמחזיקה את כבל ה SATA נשברה, ועכשיו הכבל מחובר ממש רופף. זה נבע מהכנסה סטנדטית של הכבל, לא משימוש אגרסיבי או חוסר ניסיון, וזה די מקלקל את ההרגשה לגבי המוצר עצמו. עם זאת, בתור דיסק קשיח אני מרוצה (עד כמה ששמים לב להבדלים בין דיסק לדיסק ביום-יום…).
    אני ממליץ לקנות 2 דיסקים קשיחים של 500GB ולא אחד של 1TB. ענין של שרידות גבוהה יותר, ואני בטוח שקריאה/כתיבה תהיה מהירה יותר אם היא נעשית בו"ז לשניהם, מאשר לדיסק יחיד (אפילו עם NCQ מופעל).

  9. Drazick מאת Drazick:

    הייתי נצמד למרובע ליבות ולכרטיס של ATI.

    לגבי זיכרון, אל תצא עם פחות מ-4GB.

  10. ארזיקו מאת ארזיקו:

    עידן, אל תיפול לטריק של המעבדים. אם הרזולוציה שלך גבוהה, מה שמגביל כיום את המשחקים זה רק כרטיס המסך. כל מעבד יתאים (לי יש בבית 6420 והוא מריץ משחקים בצורה חלקה על רזולוציה 1200*1900).

    מה שאני אומר, הוא שעדיף לך להתקמצן כמה שיותר בחלקים כי ממילא בעתיד החומרה תתיישן במהירות. אל תשכח שה-corei7 יצא כבר, ועוד שנה המעבדים של היום ולוחות האם של היום יהיו מאוד מיושנים…

  11. שימקו מאת שימקו:

    עידן אתה לא טועה בתחושותיך. מדובר בשני מוכרים,שי וכפיר(להערכתי הם בעלי העסק),
    ששיטות המכירה שלהם יכולות רק להשתפר ברמת ההאמינות וההגינות.התקשרתי ונתתי לכפיר מפרט תוך שאני מציין את מחירו ב"אייבורי". כפיר בדק את המחיר באינטרנט ונתן לי מחיר טוב יותר.אמרתי לו שאני מגיע תוך שעתיים לקנות את המחשב. כשהיגעתי לחנות ,לאחר שעתיים, הודיע לי שי שאין ביכולתו למכור במחיר כזה וכשהסתכלתי על כפיר ואמרתי שזה מה שסגרנו לפני שעתיים בטלפון,כפיר שתק ושי אמר" להבא תתדאג לקבל הצעה בכתב".

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS