עידן בונה מחשב

עידן דקל| כללי הוספת תגובה

(עדכון: לבקשת הקהל, הוספתי גם מחירים לצד פירוט הרכיבים)

עברו כמעט ארבע שנים מאז הפעם האחרונה שקניתי מחשב. הרכישה ההיא הביאה איתה סדרת פוסטים בבלוג, כתבה ב"הארץ" ואף איום בתביעה על הוצאת לשון הרע מצידה של רשת מחשבים בפריסה ארצית, שאני מאמין שאין צורך שאזכיר את שמה בשביל שתדעו במי מדובר.

המחשב זכה לשם וינג (על-שם וינג ריימס. שניהם טיפוסים שחורים, שקטים וחזקים) ושירת אותי נאמנה. אבל הזמן עובר, וטבעם של מחשבים הוא להפוך למיושנים ולהזרק לפח לטובת דגם חדש ואטרקטיבי יותר. לכן, עם המעבר שלנו ללונדון, החלטנו להשאיר את וינג בארץ, בידיהם המסורות של ההורים שלי, ולקנות לי מכונת משחקים אימתנית יותר.

הפעם לא היתה לי כל כוונה לשחזר את תהילת ימי "עידן קונה מחשב". אני הרי לא מכיר את השוק המקומי – איך אבחר מבין עשרות החנויות שקיימות בעיר? איך אדע אם נכנסתי בשעריה של המקבילה הלונדונית של KSP או אייבורי? ובכלל, אין לי זמן או כח לכתת את רגלי בעיר ולחפש מציאות. אז נתתי לשאלת ה"איפה" לנוח לכמה ימים בראש שלי, בזמן שאני מנסה לענות על שאלה חשובה לא פחות – "מה?"

במקור חשבתי ללכת לחנות שאני סומך עליה, לבקש מהמוכר מחשב בתקציב שלי, וללכת בשמחה הביתה, בעודי שורק שיר עליז. אבל מאחר שלא ידעתי על איזו חנות אני יכול לסמוך, החלטתי לנסות ולהרכיב לעצמי מפרט. וכמו בכל פעם שאני קונה מחשב, מדובר היה בקפיצת ראש לתוך בריכה של מספרים ואותיות, שמסמלים דגמים, מהירויות וגדלים שלרוב אומרים לי מעט מאוד, ושהיה לי טוב מאוד לא להשתכשך במימיה בארבע השנים האחרונות.

Tom's Hardware, אתר ביקורות החומרה הותיק, לא אכזב. סדרת כתבות ה-System Builder שפורסמה בחודש שעבר, בה מומחי האתר בנו מחשבים ב-500, 1,000 ו-2,000 דולר, סיפקה לי נקודות ייחוס והבהירה לי למה אני יכול לצפות בתקציב שלי. בנוסף אליהן, מצאתי עוד שתי כתבות שעזרו לי מאוד למקד ספציפית את הבחירה במעבד ובכרטיס הגרפי. לעומתן, הכתבה הזאת של Hardware Secrets ביטלה בבת אחת את כמעט כל המקורות שהיו לי לגבי ספקי כח, והייתי צריך לחפור הרבה יותר עמוק בנבכי גוגל בשביל למצוא מקורות שאני אוכל לסמוך עליהם. כמו-כן, אני רוצה להודות לערן ארבל ואיתי ברנר, שנתנו לי טיפים חשובים במרדף שלי אחר המפרט.

אבל במהלך החיפושים שלי, ראיתי שהמחירים של הרכיבים בחנויות המקוונות השונות נבדלים זה מזה לא מעט. לפעמים אלו רק כמה פאונדים בודדים, לפעמים יותר, ואין אף חנות שמציעה את כל הרכיבים במחיר הזול ביותר. הבנתי שאני יכול לחסוך עשרות פאונדים אם אזמין את הרכיבים מחנויות שונות. הבעיה היחידה שראיתי עם הקונספט היא שבמקרה כזה אני מקבל אסופה של רכיבים, ומישהו עדיין צריך להרכיב אותם לכדי מחשב שלם. רגע אחר-כך תהיתי לעצמי למה שלא אעשה את זה לבד? זו מחשבה שהתשעשעתי איתה מאז שקניתי את וינג, ואולי עכשיו הגיע הזמן לזה.

אתם יודעים מה? Strike that. לא אולי. עכשיו באמת הגיע הזמן לזה. אני בונה לעצמי מחשב חדש.

התחבטתי לא מעט עם המפרט הסופי. קראתי עשרות כתבות, ביקורות והשוואות עד שהתאפסתי על אסופת רכיבים שאני פחות או יותר שלם איתם. בסופו של דבר, ככה נראה המפרט הנבחר:

מחשב בארגזים

בתמונה הזאת מסתתרת חתולה

 

(בתוספת מסך, וללא שקלול ה-SSD, הסכום הסופי יצא 685.73£. שימו לב שבשביל להשלים את המפרט כדאי גם להוסיף כונן קשיח סטנדרטי ורשיון ל-Windows, שיעלו עוד כ-150£. אני לא יודע כמה מחשב עם מפרט דומה יעלה בארץ, אבל אני מהמר שהוא יהיה יקר בכ-1,000 ש"ח. אם מישהו מעוניין לבדוק, ולדווח על הממצאים שלו בתגובות – בכיף)

לזה הוספתי כונן DVD ודיסק קשיח סטנדרטי, שהיו לי מקודם.

בהנחה שאני לא מפספס שום דבר, אם אזרוק את כל המצרכים האלה לקערה ואערבב טוב, בסופו של דבר אמור לצאת לי משם מחשב עובד.

משהו שלא לקחתי בחשבון כשהחלטתי ללכת על מפרט אקלקטי כמו שלי, הוא שחנויות שונות עובדות עם חברות שילוח שונות, שלכל אחת סטנדרטים משלה בכל מה שנוגע לזמני משלוח והתנהלות מול לקוחות. אני לא אלאה אתכם ביותר מדי פרטים, רק אומר שכמעט שבוע אחרי שהזמנתי את כל הרכיבים, מצאתי את עצמי ביום ראשון בבוקר עם מחסור חמור במעבד ושלל שערות לבנות חדשות על הראש שלי.

טוב, זה לא ממש נכון, שלא לומר שקר גמור. אין לי ולו שערה לבנה אחת והשיער שופע ומלא. ובכלל, קרחת זה גברי. אז זהו.

רגע, מחשב. כן. החלטתי שחבל לבזבז את הזמן בלחכות למעבד, ושאני אתתחיל עם מה שכבר נמצא אצלי. ובכלל, מי אמר שמחשב צריך מעבד?

לפני שאני מתחיל, אני רוצה להבהיר משהו – זה לא מדריך להרכבת מחשב אישי. יש מספיק כאלה ברשת, ואני בטוח שגיגול פשוט יניב לכם עשרות תוצאות מתאימות. אני לא מקצוען או Modder, אלא בסך הכל מישהו שלא מפחד להתעסק עם קרביים של מחשבים, ושמאוד טוב בלעקוב אחרי הוראות. אמנם יש לי קצת נסיון בהרכבת והחלפת רכיבים כאלה ואחרים בתוך מחשבים, אבל זו הפעם הראשונה שאני בונה מחשב מאפס. אז בבקשה תתיחסו לפוסט הזה כאל לא יותר משיתוף בתהליך הרכבת מחשב.

כמו-כן, ההמשך של הפוסט הוא הוא מעט טכני. אם אתם לא מתעניינים באיך בדיוק להרכיב את המפרט הספציפי שקניתי, מוענקת לכם בזה רשותי המלאה להפסיק לקרוא כאן.

טוב, עוד משהו אחרון – נא לא לראות בפוסט הזה המלצה לרכוש מוצר מסויים או לפעול בדרך מסויימת. אם החלטתם בעקבות הפוסט הזה לנסות להרכיב לבד מחשב, וקרה משהו שלא אמור לקרות, החל מהתחשמלות, דרך שריפת הבית שלכם ועד מלחמת עולם שלישית (בטעות, בטעות!), אני מסיר בזה את האחריות שלי למצב. ובכל מקרה ממליץ לכם להשתפשף באלגוריתמים של איקס-עיגול.

אוקיי, אחרי שזה מאחורינו, אפשר באמת להתחיל:

אם איקאה זה לגו למבוגרים, מחשבים אישיים הם לא יותר מאיקאה לאנשים שנמאס להם לבנות רהיטים. החומרה היום מעוצבת עם מחשבה על הרכבה קלה ופשוטה, עם הוראות ברורות וכמה שפחות שימוש בכלי עבודה. אם תסתכלו על לוח האם, לדוגמה, תראו שגם ללא חוברת הוראות תבינו בלי בעיות מיוחדות מה מתחבר למה. ליד כל כניסה או יציאה רשום בדיוק מה הסוג שלה, ומה אמור להתחבר אליה, ככה שהרבה מתהליך הרכבת המחשב הוא בעצם מעין משחק אחד גדול של התאמה – בין צורות, צבעים או טקסטים דומים.

לוח האם

הכל כתוב והרשות (להתאים כל חיבור לכניסה הנכונה) נתונה

אני מתחיל בהסרת הפאנלים הצדדיים של המארז. אחת הסיבות לרכישתו היא שאין לו חוסר במאווררים. כל אחד מהפאנלים מאחסן בתוכו מאוורר 80 מ"מ, ובמארז עצמו יש עוד שלושה בני 120 מ"מ – אחד מקדימה להכנסת אוויר ושניים מאחורה ולמעלה, להוצאתו. המארז מגיע עם שקית שמכילה את כל הברגים שאזדקק להם בשביל להרכיב את שאר הרכיבים במארז, כמה אזיקונים בשביל להדק את הכבלים הסוררים זה לזה, כבל מאריך פנימי וכמובן חוברת הוראות שמסבירה בצורה מאוד ברורה איך להתקין את לוח האם, כוננים ודיסקים קשיחים בגדלים שונים. אני בטוח שהיא תבוא לעזר בהמשך.

הקופסה של ה-Z77-D3H כוללת, חוץ מלוח האם עצמו כמובן, 4 כבלי SATA (זוג טורקיז, במהירות 3 GB/s וזוג שחור, במהירות 6GB/s), מדבקת לוגו של Gigabyte, דיסק עם דרייברים ושאר תוכנות, מדריך משתמש וחוברת התקנה. כמו עם זו של המארז, היא מתומצתת, ומסבירה בבירור ועם תמונות איך להתקין את כל הרכיבים שמתחברים ללוח האם – מעבד, קירור למעבד, זכרון, כרטיס מסך, ספק כח וכו'.

סדר הפעולות שלי הוא הסדר המומלץ במדריך ההתקנה של לוח האם. הצעד הראשון בחוברת הוא התקנת המעבד, ואני מדלג עליו בקלילות הישר לשלב הבא:

 

התקנת הזכרון

ה-D3H מגיע עם 4 חריצי זכרון, שמסומנים 4, 2, 3 ו-1. לפי המלצת חוברת ההוראות, אני שם את המודולים בחריצים 1 ו-2. הכנסת המודולים לחריצים היא מאוד פשוטה – מושכים את ידיות הפלסטיק לאחור, מניחים את המודול בחריץ (יש רק כיוון אחד בו הוא מסוגל פיזית להכנס) ולוחצים עליו קלות, עד שהידיות נסגרות.

 

התקנת ספק כח

חוברת ההוראות של המארז לא מסבירה איך להתקין את ספק הכח, אבל לא נראה שצריך להיות מדען טילים בשביל להתקין אותו. אני שם את ה-XFX PRO450W במקום המיועד בתחתית המארז, כשהמאוורר פונה למטה, לסבכה שברצפת המארז, ומשתמש בארבעת הברגים המצורפים בשביל לחזק אותו לגב המארז. לשמחתי הספק לא גדול מדי, והוא משאיר לי מקום להתקין עוד מאוורר ברצפת המארז, אם אני אהיה מעוניין בזה בהמשך.

ה-PRO450W הוא לא מודולרי, כלומר אי אפשר לנתק ממנו כבלים בהם אני לא משתמש, מה שאומר שאני אצטרך למצוא מקום בו אני אוכל להסתיר אותם בלי שיפריעו לאסתטיקה ולזרימת האוויר. איזה יופי, אם כך, שב-Z11 Plus יש מספיק חלל בין לוח האם לדופן הימנית, במיוחד בשביל דברים כאלה.

 

התקנת לוח האם

פאנל אחורי

לפני שאני מכניס את לוח האם למארז, אני מתקין את מכסה הפאנל האחורי שלו בגב המארז. בתוך המארז, לוח האם מונח על-גבי תשעה Stand-Offs (אני לא מכיר את המונח העברי, אבל מדובר באותם תבריגים שנמצאים בצידי החיבור של כבל המסך למחשב). ארבעה כבר מחוברים, ולפי ההוראות אני מבריג עוד חמישה, בהתאם לתצורה של לוח האם (ATX או m-ATX). כמה חיזוקי ברגים מאוחר יותר, ולוח האם מותקן.

לוח האם מותקן

לוח האם מותקן

 

התקנת כרטיס מסך

ה-Sapphire HD 7850 מגיע ארוז בתוך שקית סטטית עם מדבקה שעליה כתוב בגדול STOP. זה מעט מבהיל, עד שאני קורא מה כתוב מתחת – עליך לחבר את הכרטיס הזה לספק הכח של המחשב. אוקיי, אני אעשה את זה. לא באמת הייתם צריכים לצעוק עלי. חוץ ממנו, הקופסה שלו כוללת גם דיסק דרייברים, מדבקת לוגו, כבל מתח (הממ, אני תוהה לאן אני אמור לחבר אותו), מתאם CrossFire, מתאם DVI to VGA וחוברת הוראות. החוברת ספרטנית משהו, והוראות ההתקנה בה כוללות שני סעיפים – 1. הכנס את הכרטיס לתוך החריץ המיועד ו-2. חבר את כבל המסך לכרטיס (לשם השוואה, הוראות התקנת הדרייברים כוללות 9 סעיפים). נשמע פשוט למדי. אגב, אין שם שום אזכור לחיבור לספק הכח. אולי זו הסיבה שהם הוסיפו את הכיתוב המבהיל. כנראה זה דרש פחות השקעה מהוספת סעיף לחוברת. כשאני פותח את השקית להוציא ממנה את הכרטיס, אני שומע מעין קרקוש, ובורג קטן נופל לחיקי, ומשם לרצפה. כשאני מסתכל מקרוב, אני רואה שאחת ההברגות בין מפזר החום למאווררים נשברה. זה חבל, אבל אני מקווה שלא יפריע במיוחד לפעולה של הכרטיס בעתיד. אני מסיר שני מגני חריצים מגב המארז, בשביל לאפשר לחיבורי הכרטיס להציץ החוצה, ומשחיל אותו לתוך חריץ ה-PCI Express העליון בלוח האם. הוא נכנס בקלות, ננעל ע"י שן הפלסטיק שעל לוח האם, ואחרי שני חיזוקי ברגים על המארז, גם הוא מותקן.

 

התקנת דיסק קשיח

המחשב הזה מתוכנן לכלול גם כונן SSD, אבל מאחר שכמו המעבד גם הכונן עדיין בדרכו אלי, אני מתקין בינתיים דיסק קשיח סטנדרטי. ה-Z11 תומך בעקרון, ב-Tool free installation, וזה כמעט נכון. לפני ההתקנה של הדיסק הקשיח (WD Caviar Green בנפח 1TB) יש צורך להשתמש במברג בשביל להתקין עליו בולמי זעזועים, אבל אחרי שהם הותקנו, אני פשוט מחליק אותו לאחד מחמשת המפרצים (זה התרגום ל-Slot, מסתבר), והוא ננעל בפנים.

 

התקנת כונן DVD

אני מתחיל בתלישה אלימה של חזית המארז. משום מה, זו הדרך הנכונה להסיר אותה בשביל לאפשר הכנסה של כוננים או ניקוי של המאוורר. אני בטוח שיש מארזים עם פתרון אלגנטי יותר, אבל לצערי עוד לא יצא לי להתקל בכאלה. לאחר מכן אני מסיר את המחסום של המפרץ השני מלמעלה (כי המפרץ העליון חסום ע"י הכבלים של הפאנל הקדמי של המארז), ומשחיל את הכונן (לא משנה איזה דגם. זה כונן, והוא קורא DVD) לחריץ. דווקא חיבור כזה לא דורש שום כלי, כי הברגים איתם אני מחזק את הכונן למקום מאפשרים הידוק ידני, בלי שימוש במברג. אני מסיר את מגן האבק של המפרץ המתאים בחזית הפלסטיק, ומחזיר אותה למקום ברגישות ובנחישות.

אחרי הסרת חזית המארז

תאמינו או לא, זה כבר כמעט הסוף. כל מה שנותר זה לחבר את הכבלים.

 

כבלים

יש בתוך המחשב סבך לא קטן של כבלים. בנסיון למצוא את הידיים והרגליים, אני מתחיל עם הדברים הברורים, וממשיך משם, תוך כדי שאני נעזר בחוברת ההוראות של הספק.

לכבל ה-ATX העבה יש בדיוק מקום אחד שהוא יכול להכנס אליו – חיבור החשמל המרכזי של לוח האם. כמוהו, גם כבל ה-PCI-E מתאים רק לכרטיס המסך. בשם האסתטיקה, במקום לחבר אותם בדרך הקצרה ביותר, אני מעביר אותם קודם כל מאחורי לוח האם, דרך הצד הימני של המארז, ומחזיר אותם לחלל המארז רק כשאני רוצה לחבר אותם.

כבל חשמל נוסף הוא כבל 12V ATX בן 4 פינים, שמספק כח למעבד. החיבור שלו נמצא בחלק העליון של לוח האם, אז אני מעביר אותו מאחורה, ומשתמש בכבל המאריך שהגיע עם המארז בשביל לחבר אותו ללוח האם.

כאמור, המארז מגיע עם חמישה מאווררים. בשביל לקבל חשמל, שניים מתוכם (הקדמי והעליון) משתמשים בחיבור 3pin, שמתחבר ללוח האם, ושלושת האחרים (זוג המאווררים הצדדיים והמאוורר האחורי) משתמשים בחיבור 4pin גדול ומגושם, שמתחבר ישירות לספק. זה קצת חבל, כי הכבלים האלה לא ארוכים במיוחד, ובשביל שהכבל של המאוורר האחורי לא יסתובב חופשי בחלל המארז, אני מנתק לרגע את כרטיס המסך, ומעביר את הכבל בינו לבין לוח האם. ככה הוא מגיע לרצפת המארז כשהוא מוסתר יחסית, ואני יכול להשתמש בחיבור ה- 4pin של הספק בשביל לחבר את כל המאווררים מהסוג הזה. המאוורר העליון מחובר לחיבור SYS_FAN_2, שנמצא ממש מתחתיו, והקדמי ל-SYS_FAN_3, שיושב ליד חיבור ה-ATX.

כבל ה-SATA בן ארבעת החיבורים שיוצא מהספק, לכאורה ארוך מספיק בשביל להתחבר גם לדיסק הקשיח וגם לכונן DVD, אבל החיבורים שלו הפוכים ביחס לאלו של הכוננים. הפיתולים שאני צריך לעשות בשביל לגרום להם להכנס מקצרים אותו, ואני נאלץ לחבר אותו רק לכונן ה-DVD, ולהשתמש בכבל נוסף בשביל הדיסק הקשיח.

כשאני מסיים עם החיבור הזה אני שם לב שאני עושה שימוש בכל הכבלים שיוצאים מהספק, כך שזה לא באמת משנה שהוא לא מודולרי. סבבה.

לאחר מכן, אני לוקח את זוג כבלי ה-SATA הטורקיז, תוקע אותם בחיבורי SATA2 מס' 2 ו-3 שעל לוח האם, ומחבר אחד לכונן ה-DVD ואת השני לדיסק הקשיח. אין טעם להשתמש כרגע בחיבורי ה-SATA3 המהירים. אני שומר אותם ל-SSD.

אחרי שסיימנו עם כל הרכיבים הפנימיים, נותר רק לחבר את הכבלים של המארז עצמו.

חיבורי הפאנל הקדמי

החיבורים האלה מסומנים בצורה מאוד ברורה. זו רק שאלה של למצוא את המקום הנכון בלוח האם, ולהכניס.

הכבל שמסומן ב-HD Audio נכנס לחיבור ה-F_AUDIO שעל לוח האם. כבל ה-USB מוצא את עצמו בתוך חיבור F_USB1. בנוגע לחיבורי ה-USB 3.0, זלמן עשו איתם בחירה לא מובנת ב-Z11 Plus. במקום שיתחברו ללוח האם כמו כל שאר החיבורים, הם צריכים לצאת מהמארז ולהתחבר לפאנל האחורי. לכן אני מנתק שוב את כרטיס המסך, מעביר את הכבלים ליד זה של המאוורר, ומוציא אותם החוצה, דרך כיסוי ייעודי. זה מפגר, מכוער ומבזבז לי זוג חיבורי USB, ואני לגמרי לא מבין מה ההגיון מאחורי שיטת חיבור כזו.

חיבורי USB 3.0 מתחברים לפאנל האחורי

מפגר ומכוער

שאר החיבורים מתחברים כולם ל-F_PANEL. זה חיבור לבן וארוך, אליו מתחברים לחצני ההפעלה והאתחול מחדש, הלדים שמציינים שהמחשב דלוק או שהדיסק הקשיח פועל ועוד דברים שלא רלוונטיים למארז הזה, כמו PC Speaker. החלוקה הפנימית היא לפי צבעים, ולפי המפתח שרשום מתחת לחיבור על לוח האם. סימוני פלוס ומינוס לא קיימים על החיבורים של המארז, אז מדובר פה בקצת ניסוי וטעייה. ללחצנים כיוון החיבור לא משנה, ועבור הלדים, במקרה שהחיבור הפוך הם פשוט לא יפעלו.

הכל מחובר

חתיך

 

התקנת המעבד

שלושה ימים מאוחר יותר, המעבד סוף סוף נחת על מפתן ביתי ואפשר לי לסיים עם בניית המחשב. ה-i5 3570k מגיע בתוך קופסה קטנה משציפיתי. בתוכה נמצאים המעבד, חוברת לצרכן וגוף קירור. אגב, מישהו אולי מעוניין בגוף קירור מקורי של אינטל, חדש מהקופסה?

זה ככל הנראה הרכיב היחיד הכי מורכב שנמצא לי בתוך המחשב, אבל הוא נראה כל-כך משעמם. ריבוע מתכת אפור שדבוק לריבוע פלסטיק ירוק ושטוח. שיהיה. אני ניגש ללוח האם, מרים את ידית המתכת שנועלת את תושבת המעבד, מסיר את מגן הפלסטיק, ומניח בעדינות את המעבד במקום. אני נועל אותו למקומו ע"י החזרת הידית, וגם השלב הזה מאחורינו.

i5 3570k בקופסת פלסטיק

משעמם!

 

התקנת גוף הקירור

גם פה, אין הרבה מה להסתבך כל עוד עוקבים במדויק אחרי ההוראות שכתובות בחוברת. ראשית, אני מחבר את התושבת עליה יושב גוף הקירור. אני מתאים את הפינים שעליה לתושבת של לוח האם (LGA 1155), ומכניס אותם לחורים המתאימים בלוח האם. אני מסיר לבינתיים את המאוורר מגוף הקירור, כדי לאפשר לי גישה לברגים, ואז מציב את גוף הקירור במקומו על לוח האם. ה-Freezer 13 מגיע כשהמשחה התרמית כבר מרוחה עליו, כך שאין שום צורך להתמודד עם המריחה שלה – פשוט לשים על המעבד, ולהדק. אני ממקם אותו כך שהמאוורר ישאב אוויר מקדימה לכיוון גב המארז, מהדק את הברגים ומחזיר את המאוור למקום. לאחר מכן אני מחבר אותו לחיבור CPU_FAN שנמצא ממש מעליו, וזהו.

עכשיו כל מה שנותר לי הוא להעמיד את המארז, ולפני שאני מחזיר את הדפנות למקום, לחבר את המאוורר שנמצא בכל דופן לחיבור המתאים שיוצא מהספק.

בחשש מה, אני לוחץ על לחצן ההפעלה הגדול ועוצר את הנשימה שלי. לשמחתי, מטף הכיבוי נותר ללא שימוש הפעם. הלוגו של Gigabyte מוצג על גבי המסך, ומאפשר לי גישה ל-BIOS. קשה לי למחוק את החיוך מהשפתיים שלי כשאני רואה שהמחשב מזהה את כל הרכיבים שלו באופן מושלם. אני מציץ למטה, ורואה את המאווררים מאירים בכחול זרחני. אני מאתחל את המחשב, ומכניס את דיסק ההתקנה של Windows.

זהו, הרכבתי את המחשב הראשון שלי.

המחשב המורכב

Shiny 🙂

תגיות: ,

13 תגובות ל “עידן בונה מחשב”

  1. דביר מאת דביר:

    היה מהנה מאוד לקרוא.
    משהו אחד לא כתבת – מה היה המחיר של כל הסיפור הזה, וכמה דבר כזה (בערך) היה עולה אם היית קונה אותו מאחד הרשתות הגדולות בארץ?

  2. שגיא מאת שגיא:

    מזל טוב!
    את המחשב הראשון שלי התקנתי לפני שבע שנים בערך. פנטיום 4 דו ליבתי (רק התחיל לצוץ) שסיימתי את ההרכבה שלו בשלוש שעות בערך. החלק הקשה ביותר היה דחיסת לוח האם לתוך המארז. כל השאר, כמו שתיארת- פשוט.
    צריך לעשות את זה שוב מתישהו, זה היה די כיף!

  3. blisf מאת blisf:

    זה עשה לי חשק לבנות את המחשב הבא שלי בעצמי. ומכיוון שאני כנראה יקנה אותו בחצי שנה הקרובה (המחשב הנוכחי שלי הוא מ-2007, הוא כבר מראה סימני זקנה), יש סיכוי גדול שאני אעשה את זה.

    תודה!

  4. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    יכול להיות שבמדינה מתוקנת כמו אנגליה יש מחשבים סטייל Alienware במחיר שלא יהרגו אותך? זה מה שאני הייתי בודק לפני שהייתי מנסה להרכיב מחשב בעצמי.

  5. עידן דקל מאת עידן דקל:

    עדכנתי את המחירים בגוף הפוסט.

  6. מירצקי מאת מירצקי:

    היי, אחלה מאמר.

    כמה הערות:
    1.כבלי הSATA הצבעוניים משמשים רק להבחנה בין החיבורים אבל ככבלים אין בינהם הבדל (3GB=6GB)
    2.כדאי לחבר גם את הHDD שאינו SSD לחיבור הSATA3 יש לו שיפורים המגדילים גם מהירות של HSS רגיל
    3."כבל ה-SATA בן ארבעת החיבורים שיוצא מהספק…" אתה מתכוון בטח לכבל המתח של חיבור הSATA, להבדיל מחיבור הSATA של המידע.
    4."זה מפגר, מכוער ומבזבז לי זוג חיבורי USB…" נכון שזהו פתרון לא אלגנטי, אבל מכיוון שלא כל לוחות האם מספקים חיבור פנימי של USB3 והמשמעות היא שבמקרה כזה (בו אין חיבור פנימי) החיבורי USB הקידמיים יהיו חסרי שימוש, זהו פתרון דווקא יעיל.
    5.בנודע למחירים, לא בדקתי ידנית אבל המחירים דיי מקבילים למחירים באנגליה וזו למרות שיש תוספת של משלוח ובגלל שאין מיסים על חלקי מחשב בישראל. מחשב ALienWare לעומת זאת יקר בארץ (כנראה בגלל היבואנים והצרכנים שנכנעים) ולכן "ישתלם" יותר בחו"ל, אבל אני עדיין מעדיף להרכיב לבד מבחינת מחיר מול ביצועים.
    6.לא ציינת את התקנת הSSD (או שפיספסתי) אבל יש לשים לב להגדרות בBIOS של הכונן הם משפיעות מאוד על הביצועים שלו ויותר חשוב, לא ניתן לשנות את חלקן אחרי התקנת הWINDOWS שכן הוא מתייחס להגדרות אלו (ACHI למשל) בעת התקנת הדריברים הראשוניים של המערכת.
    7.חסרון קטן שלא ציינת, האחריות – אםנם לכל אחד מחלקי המחשב יש אחריות בנפרד, אבל במקרה של תקלה לא מזוהה שמשלבת יותר מרכיב אחד (למשל מסך כחול בווינדוז) – תצטרך ללמוד לבד איך לתקנה שכן אף אחת מהחברות לא תיקח אחריות על תיקון כזה.

    סה"כ מאוד אהבתי את המאמר, אני אישית מתקין לי ולחברים מחשבים כבר כ15 שנה, גם מאוד נהנה וגם חוסך כסף.

  7. מירצקי מאת מירצקי:

    נזכרתי בטיפ לחיבור מהיר של הקונקטורים של ה"פרונט פנל":
    כל האותיות (הכתוביות שכתובות על המחברים הקטנים) צריכות להיות "קריאות" ז"א עם הפנים החוצה.
    היוצא דופן היחיד הוא הSPEAKER (מומלץ לחבר כזה תמיד, בגלל ההתראה על בעיות שהוא נותן) שלפעמים הכתובת שלו כלפי פנים.

  8. עידן דקל מאת עידן דקל:

    תודה על התגובות, ניר. שמח שנהנית.

    לעניין כבלי SATA – בחוברת של הלוח מצויין בבירור שזוג אחד מיועד ל-SATA2, והאחר ל-SATA3. על הזוג השחור גם מוטבע "6GB/s", בעוד על הטורקיז רק רשום SATA.
    לא יודע, יכול להיות שזה רק עניין של מיתוג, אבל בהיעדר ידע אחר העדפתי לסמוך על המילה הכתובה.
    וכן, כמובן שהתכוונתי לכבל המתח של חיבור ה-SATA. זו כנראה היתה דרך נכונה יותר לתאר אותו, אבל רציתי להבהיר שמדובר בכבל שיוצא מהספק, שלא יתבלבלו עם כבל ה-DATA, ובכל מקרה התיאור כבר יצא מסורבל מדי.

    לא ידעתי שיש לוחות אם בעלי חיבור USB 3.0 חיצוני, בלי חיבור פנימי. אישית, זה נשמע לי מפגר, אבל אני לא מבין יותר מדי. אני חושב שבשביל להתאים למצב כזה, היה עדיף אם זלמן היו מספקים מתאמים בין חיבור פנימי לחיצוני. פתרון אלגנטי יותר, לתקופה מתורבתת יותר.

    המחירים באנגליה כן זולים יותר פה ושם, בעיקר בזכות הכמות. אמאזון יכולים להרשות לעצמם לקבוע מחירים שאף רשת ישראלית לא מסוגלת להתחרות בהם.

    ה-SSD עדיין לא הותקן. הוא יגיע אלי עוד כשבוע. בינתיים אני רץ על גרסת ה-Preview של Windows 8. איך כדאי להגדיר אותו ב-BIOS?

  9. מירצקי מאת מירצקי:

    כן, לא מכיר כבל ספציפי לSATA3, אז אולי מדובר פשוט ב"למען הסדר הטוב",
    לוחות עם חיבור חיצוני בלבד היו נפוצים בתחילת הייצור של USB3, הסטנדרט של חיבור USB3 פנימי לא היה סגור סופית (מי יודע אם הוא סגור היום) ולכן היו (ועדיין יש) גם כאלה…בהחלט מטופש, אבל יותר מטופשת העובדה שלא פתרו את הבעיה הכי מעצבנת שזה חיבור USB דו-צדדי (אם כי אני מניח שזה בגלל תאימות לאחור)
    הנה לינק לעניין ההגדות של הSSD (לא הכל פרפקט, אבל אתה בטוח תבין לבד מה רלוונטי):
    http://hwzone.co.il/hardware/guides/ssdguide

  10. Tamir מאת Tamir:

    אפשר לדעת מאיזה אתרים הזמנתה את החלקים בבקשה?

  11. עידן דקל מאת עידן דקל:

    הי תמיר.

    הרכיבים נרכשו ברובם מאמאזון יו.קיי. משם קניתי את המעבד, לוח האם, הזכרון ומסך (שאותו לא ציינתי).

    את הספק וכונן ה-DVD קניתי ב-eBuyer, שהיא אחת החנויות הגדולות והזולות בבריטניה, בכל מה שנוגע לחשמל ואלקטרוניקה.

    המחיר הכי טוב שמצאתי למארז והקירור למעבד היה דווקא בחנות המקוונת של BT (שזה כמו בזקסטור בארץ), אז קניתי אותם מהם.

    את כרטיס המסך קניתי ב-Yoyotech. בניגוד לשאר, זו חנות קטנה שיושבת בלב לונדון.

    למיטב ידיעתי, אף אחת מהחנויות האלה לא שולחות מוצרי אלקטרוניקה לארץ.

  12. גיימפאד » 2012: סיכום שנה – דקל מאת גיימפאד » 2012: סיכום שנה – דקל:

    […] שאתם אולי יודעים, בניתי מחשב לפני כמה חודשים. הוא זכה לשם ברוס. עדיין לא החלטתי […]

  13. גיימפאד » עופר בונה מחשב מאת גיימפאד » עופר בונה מחשב:

    […] ותיקים ודאי זוכרים את הפעם האחרונה שמישהו מהבלוג החליט להרכיב לעצמו מחשב ולכתוב על […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS