שנה ל- Left 4 Dead 2

עידן זיירמן|כללי 2 תגובות »

יש אנשים שפויים בעולם. ואחד מהסימפטומים שמעידים על השפיות שלהם היא שכשמגיע יום הנישואים שלהם, הם לא אומרים לאשה שלהם "איזה יופי, מחר יש יומהולדת שנה ל- Left 4 Dead 2. אני צריך לכתוב על זה משהו".

אבל כן, אני ואשתי חגגנו את יום הנישואים הראשון שלנו ביום שלישי האחרון (מסעדת "פיטר לוגר" בניו-יורק, תודה ששאלתם). ו- Left 4 Dead 2 חגג את יום ההולדת הראשון שלו יום לאחר מכן. ואני חייב להתייחס לזה באיזושהי צורה. כי בעוד ש- Left 4 Dead הראשון היה משחק מצוין, הוא אף פעם לא איחד בצורה כל כך גורפת אותי ואת החברים שלי. שיחקתי בו ביחד עם עוד שלושה אנשים, מתוכם שניים כתבו איתי בבלוג, למשך שלושה-ארבעה חודשים… וזהו, בערך. אבל לעומתו, Left 4 Dead 2 היה כבר סיפור אחר לגמרי.

למשך מספר חודשים, כמעט כל החברים שלי שיחקו Left 4 Dead 2. או שהם היו בדרך לקנות את Left 4 Dead 2. או שכל הזמן אמרנו להם שהם צריכים לקנות את Left 4 Dead 2. דיברנו על זה ללא הפסקה במפגשים חברתיים (ואולי זה הזמן להתנצל בפני מיעוט החברים שלי שלא משחקים במשחק…). פיתחנו מסביב למשחק המון בדיחות – פנימיות יותר ופנימיות פחות (החביב עלי זה המשפט "אני מת. תודה", אבל אין לי כוח להסביר אותו). ארגנו מסיבות רשת מסביב למשחק הזה (גם לכבוד המשחק הראשון ארגנו אחת, אבל לשני ארגנו הרבה יותר). הזמנו אנשים מרחבי האינטרנט להתחרות נגדנו. העלנו סרטונים שהכילו קטעים משעשעים שקרו לנו במשחקים ליוטיוב. בקצרה, המשחק הזה הפך למאורע משמעותי בחיים שלנו, בהיקף שהמשחק הראשון אפילו לא התקרב אליו.

ו- Valve, מצידם, עזרו לא-מעט. The Passing הביא איתו, מלבד המערכה החדשה, גם את כל נושא המוטציות, שנתנו לנו תירוץ לחזור למשחק לעיתים הרבה יותר קרובות, גם כשחשבנו שיש סיכוי שהוא יתחיל להמאס עלינו. מלבדו, הם גם פרסמו עוד שתי מערכות חדשות למשחק (The Sacrifice ו- No Mercy). הם בהחלט מנסים לעשות את כל מה שאפשר בשביל להמשיך ולעודד את העניין שלנו במשחק.

בקרב הקהילה הקטנטנה שלי ושל החברים שלי, זה עבד רק באופן חלקי. למרות שרובנו עדייין משחקים במשחק (וכשאני אומר "אנחנו" אני מתכוון להגיד "הם", כי קצת קשה לשחק איתם כשאני נמצא בקנדה), חלק מאתנו כבר פרש והפסיק לשחק בו, וגם בקרב החלק שכן משחק במשחק ההתעניינות במשחק קצת ירדה.

אבל קשה לי להתלונן. שיחקתי ב- Left 4 Dead 2 יותר מ- 150 שעות. ואני כנראה הולך לשחק בו עוד. במשך השנה האחרונה, המשחק הזה היה, בלי שום עוררין, המשחק המשמעותי ביותר ששיחקנו בו, והוא הגיע אצלי למעמד שמעט מאוד משחקים הצליחו להגיע אליו בשנים האחרונות.

מה הלאה? מהצד של Valve, אני מקווה לעוד מערכה חדשה אחת או שתיים בשנה הקרובה, ואולי עוד איזו מערכה מ- Left 4 Dead הראשון שתועבר למשחק השני, כמו No Mercy. מהצד שלנו – בקרוב יגיע הזמן שלי לארגן עוד Zombiefest,  ואני עדיין מנסה לחשוב על רעיונות מה אני יכול לעשות איתו הפעם.

אז בסך הכל, זאת היתה שנה נפלאה. ובניגוד לחיי הנישואים שלי, אני לא מצפה שמערכת היחסים הזו תמשך עוד שנים רבות, אבל אני כן מצפה להפיק עוד שנה/שנתיים של הנאה מהמשחק הזה. וזו עסקה לא רעה בכלל, כשחושבים על זה.

למיקרוסופט זה עולה יותר

עידן זיירמן|כללי 12 תגובות »

אני לא מכיר את חברת UBM TechInsights, אבל החבר'ה האלה לקחו את ה- Kinect, ובמקום לחבר אותו לאקס-בוקס שלהם ולתת לילדים שלהם לשחק במשהו, הם שברו אותו עם פטיש, בחנו את כל הרכיבים שלו עם זכוכית מגדלת, ואז הקישו את המספרים הסידוריים שלהם ב- Google כדי לברר כמה הם עולים*.

התוצאה? 56 דולר. למוצר שמחירו לצרכן עומד על 150 דולר. מה שמיד זכה לפרסום ברחבי הרשת, ונתן לקבוצה המפרגנת שהיא האנשים-שגולשים-באינטרנט הזדמנות מצויינת לפרוק את זעמם על מיקרוסופט ("גנבים! המחיר מופקע! איך הם מצפים שנקנה גם את זה וגם את גיטרת ה- Pro של רוק בנד 3?!"). הגדילו לעשות Vgames, שפרסמו ידיעה על הנושא שהמסקנה המתבקשת ממנה היא שאם עלות הרכיבים של הקינקט היא 56 דולר, מחירו הסופי של המוצר עבור מיקרוסופט הוא בוודאות באזור ה- 56 דולר ו- 50 סנט, כי כמה כבר עולה להרכיב את הרכיבים האלה בסין. בזמן האחרון אני נתקל יותר ויותר בידיעות באתרי משחקים שמתפרסמות ללא כל הקשר (או שהוא סתם מוצג בצורה חסרה ולקויה), מה שהופך את המידע שמוצג בהן למגמתי-משהו, אבל זה כבר מוגזם. אהבתי במיוחד את הזלזול חסר-הבסיס שלהם בשבב של Primesense (המרכאות הכפולות מסביב למילה "חדשניים"), כי חס וחלילה שנפרגן לחבר'ה ישראליים כשהם באמת עושים משהו מוצלח.

אז הנה קצת קונטקסט מסביב לידיעה הזאת, שרק חלק מהאתרים טרחו לציין:

1. מחיר של מוצר לא מורכב רק מעלות הייצור שלו. במקרה של הקינקט, העלות שלו אמורה לכסות גם על היקף מכובד של מחקר ופיתוח, שלא לדבר על הכסף שהם שילמו לחברות שהם קנו בדרך, תקציב השיווק המסיבי של המוצר, משכורות לכמות מסיבית של עובדים, עלות הבנייה של פס ייצור וכיסוי הוצאות הדלק של המשאיות שמובילות את החבילות של הקינקט לחנויות המשחקים.

2. מחיר של מוצר משקף את הערך של המוצר לצרכן, ולא עלות (זה לא הכי קשור לנושא, אבל דובי קננגיסר פרסם פוסט מצוין בהקשר אחר לחלוטין שמדבר על זה), ככה שאפילו סעיף 1 לא רלוונטי כשבאים לדבר על מחיר הקינקט. המחיר של הקינקט הוא המקסימום שהאנשים ממיקרוסופט חשבו שכמות מספקת של אנשים תסכים לשלם עבורו. וכנראה שהם צדקו.

3. ולגבי החלק של PrimeSense בסיפור הזה – אני לא באמת מומחה בנושא, אבל לפי מיטב ההבנה שלי (מכתבות כמו זו) היתרון העיקרי של PrimeSense על פני חברות מתחרות שסיפקו מוצרים דומים הוא בעלות הזולה של המוצר שלהם. או בניסוח אחר: הם לא היחידים שמספקים מצלמה תלת-מימדית בתור ממשק משתמש, אבל הם עושים את זה יותר בזול – וכאן טמונה החדשנות שלהם.

אני לא הולך לקנות קינקט. לפחות עד שהיצע המשחקים שלו ישתנה, כי בהתחשב בהיצע הנוכחי, הוא לא שווה לי 150$. אבל בחייכם, קצת פרגון עוד לא הרג אף אחד.

(*) זו כנראה לא צורת העבודה האמיתית ב- UBM TechInsights, אבל לכו תדעו.

באג לייף

עופר שוורץ|כללי 30 תגובות »

Is your boner inspired?תרחיש היפותטי: אתם קונים מכונית חדשה. זו מכונית יפה, מהירה, ומאוד boner-inspiring, אם לצטט את הליצנים מ-Sin City. אבל אחרי כמה זמן אתם מתחילים לגלות בעיות מוזרות: תא הכפפות לפעמים מסרב להיפתח, אם נוסעים במהירות של בדיוק 66 קמ"ש ההילוכים נתקעים, ועוד כל מיני דברים כאלה. אז אתם מגלים שלהרבה אנשים יש הרבה בעיות כאלה. אה, וגם שאחת ל-1000 פעמים, כשמתדלקים את המכונית, המנוע עולה באש.

כעבור שבועיים החברה יוצאת בהכרזה: "אוקיי, פתרנו את הבעיה עם תא הכפפות, ועכשיו הקטע עם הדלק קורה רק אחת למאה אלף פעמים. אנחנו מבטיחים שנתקן את רוב שאר הבעיות בעתיד הקרוב."

אף אחד שפוי לא היה קונה מכונית כזו, נכון? אז למה כל כך הרבה אנשים קונים משחקי מחשב כאלה?

הנה רשימה של באגים שתוקנו בפאץ' האחרון של Fallout: New Vegas.

הנה רשימה של באגים שעדיין לא תוקנו.

הרשימה השניה (שמבחינת אורך היא בערך פי 2 מהראשונה) היא לא תוצר של בדיקות מקיפות או בדיקת איכות מקצועית. היא סתם רשימה אקראית של דברים ששלושה אנשים רגילים, ששיחקו במשחק באופן רגיל לחלוטין, גילו במהלך השבוע-שבועיים הראשונים. חלק מהבאגים האלה הם קריסות, תקיעות בלתי-הפיכות ומחיקה של סייבים, כולם שקולים ל"מנוע עולה באש" מבחינת חומרה (במובן של severity, לא hardware). יש עוד הרבה אנשים ששיחקו ב-Fallout: New Vegas ונתקלו בעוד הרבה מאוד באגים. אלה לא באגים איזוטריים או קטנים. זו חוויית המשחק ב-New Vegas.

התירוץ של Obsidian הוא ש"זה משחק גדול". למיטב זכרוני, היו הרבה משחקים גדולים בהסטוריה, ואני חושב שבכולם ביחד לא הייתה כמות מטורפת של באגים כמו במשחק הזה. יצאו כבר שני פאצ'ים גדולים למשחק, ועדיין לא תוקנו אפילו חצי מהבעיות הקריטיות.

מעבר לזה שאני מעוצבן על אובסידיאן שנותנים למשחק כזה לעבור בקרת איכות, אני בעיקר מעוצבן על האנשים שקונים את המשחק הזה. כי אם אובסידיאן יכולים להוציא משחק עם כל כך הרבה באגים ועדיין למכור 5 מיליון עותקים בחודש הראשון, למה שהם אי פעם יטרחו להוציא משחק בלי באגים? זה כמו ב-Fallout: New Vegas (שמעתם על המשחק הזה?) – אם אפשר לגנוב דברים חופשי בלי שתהיה לזה שום השפעה שלילית (ולא, "קארמה רעה" לא נחשבת השפעה שלילית אם אין לה שום השפעה פרקטית על המשחק), איזה אינטרס יש לי לא לגנוב דברים?

שוחררו פרטים אחרונים על ה-Squire Stratocaster

עידן דקל|כללי 10 תגובות »

סוף סוף, כמעט שבוע אחרי ש-Rock Band 3 יצא לשוק, הפרטים על הכלי החדש הכי מבוקש של המשחק (נראה לי. אין לי שום נתונים שיתמכו בטענה הזאת) שוחררו:

ה-Squire Stratocaster, מבית היוצר של Fender, תצא לשוק ב-1/3/2011, במחיר מוצע לצרכן של 280$ פחות סנט אחד. הזמנות מוקדמות יוכלו להתבצע החל מהיום הראשון של 2011. בסה"כ לא מחיר נורא (Gamer Daddy הבטיח שהיא לא תעלה פחות מ-300), אבל אני חייב להודות שקיוויתי יותר למשהו באיזור ה-250$. יש באתר גם סרט מאומבד שאמור להציג את הביצועים של הגיטרה, אבל בזמן שאני כותב את הפוסט הלינק שבור. יופי Fender.

כרגע, החנות היחידה בארץ שמציעה למכירה באינטרנט את הכלים של Rock Band 3 היא Enjoystick. היא מוכרת כל אחד מהכלים (חוץ מה-Stratocaster, כמובן, אבל כן את ה-Mustang) בסכום מגוחך של 1,000 ש"ח (כשהמחירים בהם הם נמכרים בארה"ב הם כ-70$ לקלידים, 130$ לתופים ו-150$ למוסטנג). אתמול התופים עוד נמכרו שם ב-700 ש"ח, ואני מניח שההתנפלות הראשונית על הכלים היא שגרמה לעלייה המשמעותית. כשההייפ ישכך, גם המחירים ירדו, אבל לא יותר מדי. אני חושב שאפשר לצפות שהגיטרה תמכר בכ-1,600-1,800 ש"ח בחנויות המתמחות, מה שאומר שמי שמעוניין לחוות את חוויית ה-Pro השלמה (משחק, תופים, קלידים וגיטרה) בארץ ייאלץ להפרד מלפחות 3,500 ש"ח (בחישוב גס מאוד, שמניח ירידת מחירים עד שהגיטרה תצא), או לחפש דודים מאוד נדיבים באמריקה.

מה איתכם? מישהו קנה/קונה/יקנה? אם כן – איפה?

עריכה:

גיא עילם (בתגובות לפוסט) ודניאל דר (בפייסבוק) העירו את תשומת לבי לכך שבשביל שאשכרה תוכלו להשתמש ב-Stratocaster כקונטרולר, תצטרכו לרכוש עבורו קופסת Midi ייעודית לקונסולה שלכם במחיר 40$, מה שמקפיץ את המחיר בארץ בעוד 300-400 ש"ח.

Modern Warfare 2: עכשיו תורי

דורון יעקבי|כללי 16 תגובות »

ב-Call of Duty: Modern Warfare 2 רציתי לשחק כשהוא יצא, לפני כשנה, אבל התקמצנתי. Activision ביקשו עבורו 60 דולר, ובתור אחד שהתעניין רק בקמפיין לשחקן יחיד, שאורכו הקצר הטריד את מנוחת המבקרים, זה היה קצת מוגזם. יותר מכך: התרעמתי על העובדה שכל כך הרבה אחרים לא חשבו כמוני, והשאירו את המשחק גבוה ברשימת המשחקים הנמכרים ביותר (“תפסיקו לעודד אותם!”, חשבתי).

אבל עדיין רציתי לשחק בו, ועכשיו, כשיש לי מחשב חדש, זו נראתה לי הזדמנות טובה. מצאתי את המשחק במחיר סביר ב-DVD.co.uk (אחלה אתר, ששולח לארץ בזול). אתמול סיימתי אותו, אחרי חמש וקצת שעות משחק. כרגיל, יש לי כמה דברים להגיד.

קודם כל, No Russian. זוכרים? נו, השלב ההוא, שעורר סערה ברחבי העולם, בו השחקן משתתף בפיגוע ירי בשדה תעופה ברוסיה. איזה שלב מפגר ומיותר. המפתחים ניסו להיות אמיצים! להגיד משהו חזק! ביקורת חברתית\בטחונית\מדינית! קיירון גילן כתב בזמנו שזה בולשיט, ואני מסכים עם כל מילה. השלב הזה מרגיש כל כך מנותק ולא קשור, ללא שום הצדקה או בניית מתח לקראת שיא כלשהו, והתוצאה היתה שזה הגחיך את המשחק בעיניי. יודעים מה אני עשיתי בשלב הזה? ניסיתי לספור כמה חפים מפשע מסכנים אני מספיק לרצוח. זה הרגיש לי כמו הרגעים האלה ב-GTA, שבהם משעמם לך, אז אתה יוצא מהאוטו ומתחיל לחסל את מי שבא לך עם קלצ’ניקוב. לא חזק, לא רציני, לא מעניין, אלא פארק שעשועים שבו אתה בודק אם יש הבדל בין פגיעת ראש לפגיעת רגל (אין). במקום חיבור למשחק, השלב הזה משיג את ההפך בדיוק: ניתוק מוחלט.

למרבה המזל, שאר המשחק הוא Call of Duty במיטבו. מכירים את הסרטונים האלה ב-YouTube שבהם לוקחים קטעים עם פיצוצים מהמון סרטי אקשן שונים ועורכים אותם ביחד עם מוסיקה מלהיבה? MW2 הוא כזה: מעין רצף אקראי של קטעי אקשן נהדרים. רגע אחד אתה באפגניסטן, נלחם ברחובות בכוחות מיליציה שצצים מכל פינה (סטייל “בלאק הוק דאון”). פתאום אתה מוצא את עצמך נוהג ברכב שלג, מעלה באש טרוריסטים סובייטים (“מת לחיות 2”, מישהו?). בסצינה מעולה אחרת, אתה פורץ לבית כלא ונעזר במגן של פיזור הפגנות בתור מחסה. איזה כיף.

החוט העלילתי המקשר בין כל הסצינות האלה הוא דל, יש שיאמרו פתטי. אבל העלילה במשחקי Call of Duty תמיד היתה זניחה. העריכה המדוקדקת של כל רגע ורגע, עם המוסיקה המתאימה ועיצוב חזותי מרהיב, הופכים את המשחק הזה לחגיגה מלבבת של אש וגופות מתעופפות. והאווירה. Infinity Ward יודעים ליצור אווירה מלחיצה. איכשהו תמיד יורים עליך מכל הכיוונים, כשבקשר צועקים לך להתקדם. סתמו כבר, אני לא יכול להתקדם, יורים עליי! אף פעם לא הייתי בקרב של ממש, אבל יש לי הרגשה שתחושת המצוקה הזו משקפת משהו אמיתי.

לבסוף, המשחק ראוי לציון גם על הדברים הקטנים. הוא שומר את ההתקדמות לעיתים מאוד קרובות, בתדירות שגבוהה יותר מתדירות השימוש הממוצע ב-quick save, הייתי אומר. הגרפיקה טובה (לא מדהימה), אבל המשחק פועל חלק גם על מחשבים חלשים יותר, או כך שמעתי לפחות. בימים בהם משחקים רבים לא עוברים אופטימיזציה ל-PC, קמצנים בשמירות ונגועים בבאגים (עיינו ערך Red Faction: Guerrila ו-Prototype), זה ראוי להערכה.

אז האם המשחק שווה את מחירו המלא? אם אתם כמוני ומתעניינים רק בסינגל-פלייר, אז לא. לשמחתכם אפשר כבר להשיג אותו במחירים נמוכים בהרבה. פשוט לא דרך סטים, בינתיים. במחיר של כ-100 שקלים, קשה לי שלא להמליץ על המשחק. זה האקשן הכי מרוכז שנתקלתי בו מזה הרבה זמן, בקולנוע ובגיימינג יחד.

כעת אני סקרן לדעת מה מבשל עבורנו הגלגול החדש של Infinity Ward תחת EA, העונה לשם Respawn Entertainment. סיכוי טוב שזה יהיה טעים.

טריילר חדש ל-Dragon Age 2

דני מור|כללי 3 תגובות »

לכל מי שעוקב באדיקות אחר הפרסומים אודות המשחק, אפשר לצאת לרחובות במחול; יצא טריילר חדש ל-Dragon Age 2, והוא נראה לא רע הפעם. בסרטון אפשר לראות רצף של פאתוס ודרמה סביב גורלו של ה-Champion, או Hawke כפי שהוא נקרא בקרב חבריו לברידג'. אבל מעבר לדיאלוג המרגש, הסרטון בעיקר מדגיש את רמת האלימות הקיצונית שצפויה להיות במשחק וללבוש צורות שונות ומגוונות. אין יותר מדי פרטים, אבל כן אפשר לראות הבזקים של Gameplay מתוך המשחק עצמו.

לינק חיצוני לטריילר אפשר למצוא כאן

60 שניות על 60 דולר

עופר שוורץ|כללי 20 תגובות »

בזמן האחרון זה מאוד באופנה (עד כמה שדבר שהוא נחלתם הבלעדית של חנונים יכול להיות באופנה) להתלונן על מחירים של משחקים. יצא לי לשמוע לאחרונה הרבה מאוד ש-"60 דולר זה מחיר לא סביר בשביל משחק". אז נכון, גם אני קונה הרבה משחקים במבצעים של Steam, וגם אני מעדיף לשלם פחות על משחקים (וגם על אוכל, ועל אלכוהול, ובעצם – יש מישהו בעולם שלא מעדיף לשלם פחות על משהו?), אבל בתור מתמטיקאי אני רוצה להסתכל על העניין לרגע מנקודת מבט אנליטית:

נגיד שאני קונה ספר. נניח אפילו, לצורך ההקצנה, שזה ספר זול יחסית ואני קונה אותו בארה"ב, איפה ששער הדולר נמוך ודברים נמכרים במחירים בלתי-מופקעים. 8 דולר (כ-30 שקל) הם מחיר סביר לדבר כזה. נגיד שאני קורא בקצב רגוע – עמוד ב-2 דקות. בספר ממוצע יש 200-300 עמודים, סה"כ בערך 10 שעות קריאה.

עכשיו אני הולך לקנות משחק. משהו חדש, נגיד Civ V. נניח, שוב לצורך ההקצנה, שאני סובל מנכות מנטלית קשה וחושב שזה הגיוני לקנות משחקים בארץ, ולכן משלם עליו 300 ש"ח. להגיד ש"סביר להניח שאני אשקיע במשחק כזה לפחות 100 שעות" יהיה understatement רציני. ב-Left 4 Dead 2 למשל, שהוא משחק מולטיפלייר ולכן אני משחק בו רק כשהכוכבים מסתדרים, שיחקתי 150 שעות (נטו!) נכון לכתיבת הפוסט הזה, והיד עוד נטויה.

אפילו עם כל ההנחות וכל עיגולי הפינות האפשריים, למשחק הכי חדש ויקר יש יחס שעות\מחיר טוב כמו זה של ספר ישן וזול. במדיומים אחרים המצב יותר גרוע: סרט בקולנוע עולה 35-40 שקל ונמשך לכל היותר 3 שעות, כבלים עולים 200 שקל לחודש ורוב האנשים הנורמליים לא רואים בממוצע יותר משעה-שעתיים טלויזיה ביום. (ומי שיגיד לי שאפשר להוריד סרטים וסדרות מביטורנט, אגיד לו שגם משחקי מחשב אפשר)

אני לא מנסה לטעון שכל משחק שיוצא שווה 50-60 דולר. לצערי, זה רחוק מהמציאות. אבל רוב המשחקים שלא שווים את זה הם לא יקרים מדי, פשוט לא מספיק טובים. אני מניח שמה שאני מנסה להגיד הוא: תפסיקו להתלונן על המחיר של משחקים, ותתחילו להתלונן על האיכות שלהם.

Alpha Protocol: הביקורת

עופר שוורץ|כללי 6 תגובות »

"ההתקדמות שלך ב-Alpha Protocol לא תישמר אם לא תבחר כונן אחסון. האם אתה רוצה לבחור כונן אחסון? (כן/לא)"

השאלה המטופשת הזו פותחת כל סשן משחק באלפא פרוטוקול, ולדעתי היא די מייצגת. כמו כל משחק של Obsidian (גם Fallout: New Vegas החדש, לפי הביקורות), הוא מלא ברעיונות מוצלחים, אבל גם בהרבה בעיות ובאגים שמאפילים עליהם, וזה יחזור הרבה בביקורת הזו.

אלפא פרוטוקול הוא espionage RPG שבו אתם משחקים את מייק ת'ורטון, סוכן חשאי שנשלח למשימות שונות ברחבי העולם שאין ביניהן שום קשר, או ככה לפחות אני בחרתי להאמין. המשחק עצמו מנסה לטעון אחרת, ומעמיד פנים שיש איזושהי עלילה שמחברת את הכל, אבל כל פעם שהוא עושה כזה דבר זה רק מבלבל, מעצבן או מיותר לחלוטין – או, במקרה היותר נפוץ, כל השלושה. הקטעים הכי נוראיים הם ה"פלאשבקים" (שהם למעשה "פלאשים", כי הם קורים בהווה בעוד ששאר המשחק כביכול מתרחש בעבר) בין המשימות, שבהם הבוס הגדול מספר בצורה דרמטית את מה שקרה במשימה שהרגע הסתיימה.

ג'רונימווווווו!!! מבחינת ריגול, המשחק מכיל הכל – איסוף מודיעין, מניפולציות, הסתננות לכל מיני מקומות מעניינים, משחקונים נחמדים של פריצת מנעולים ומערכות מחשב, ואפילו סקס. המשימות מאוד מגוונות והרבה מהן משלבות הרבה אלמנטים שונים של המשחק, אבל בסופו של דבר הרוב מתנקז ל"להיפטר מהאויבים ולהגיע לנקודה X". לצורך כך המשחק מספק 3 גישות אפשריות: גישת ה"קומנדו" – נשקים חזקים, הרבה שריון, נכנס ומרסס את כולם; גישת ה"מרגל" – התגנבות והריגת אויבים בחשאי; וגישת ה"מהנדס" – גאדג'טים, רימונים וכו'. אלה גם שלושת הקלאסים הבסיסיים של המשחק, אם כי כמובן שתוכלו ליצור אחד משלכם אם תרצו.

מלבד הקלאס שצריך לבחור יש 9 מיומנויות להתמקצע בהן: 4 סוגי נשק + אמנויות לחימה, התגנבות, גאדג'טים, טכנולוגיה ו"קשיחות". בניגוד ל-Deus Ex (שלנצח יהיה נקודת ההשוואה למשחקים בסגנון הזה), אלפא פרוטוקול לא מאפשר להתמחות בתחום אחד לחלוטין, ותמיד דורש לשלב כמה כישורים. אל תצפו, למשל, לעבור את כל המשחק בלי שאף אויב יראה אתכם – לת'ורטון יש נטייה, אחרי שעה שלמה של התגנבויות והתחמקויות, לצאת בפתאומיות מהמסתור שלו, לנופף מרחוק לאיש שניסה למצוא אותו כל הזמן הזה ולצעוק "היי, אני כאן!", ואז להיות מופתע כשמתחילים לרסס אותו.

מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני אני בחרתי בגישת המרגל ולכן התמקצעתי בהתגנבות, אקדחים (עם משתיק קול, כמובן) ואמנויות לחימה. ההתגנבות מופשטת יחסית, ולא מתוחכמת או מוצלחת כמו במשחקי Thief למשל, אבל בגדול המנגנון עובד בסדר. ה-AI הוא לא מהגאונים, אבל סביר – האויבים יודעים  למשל להפעיל אזעקות, מה שיכול להיות מאוד מעיק – ובאופן כללי הגיימפליי טוב אך ניתן לשיפור, והמשחק יחסית מאוזן ומאתגר.

כל זה משתנה כשמגיעים ליכולות ה"אקטיביות". בכל קטגוריה של מערכת הכישורים יש יכולת אחת שהיא game changer, ובעזרתה אפשר לנצח גם אויבים קטלניים בקלילות. למשל, בקטגוריית האקדחים יש יכולת שעוצרת את הזמן לכמה שניות ומאפשרת לכוון ולירות כמה יריות ברצף. את רוב הבוסים במשחק הרגתי ככה בלי שהם הספיקו לזוז בכלל. ליכולות האלה כמובן יש cooldown, אבל ברוב המקרים אפשר פשוט לחכות, או לחלופין לעשות load last checkpoint והכל יתאפס.

האלמנט ה-RPG-י הנוסף באלפא פרוטוקול – הדיאלוגים והבחירות – הוא הסיבה שהמשחק הזה בכלל שווה אזכור, ולדעתי צריך להירשם לעד בהיכל התהילה. לא כי זה משחק ממש מוצלח (הוא לא), אלא כי הוא מראה לכולם איך באמת צריך לעשות את זה. כל דבר שעושים במהלך המשחק משפיע על ההמשך. המודיעין שת'ורטון אוסף על אנשים יוכל לעזור לו בשיחות איתם או עליהם, כל שיחה משפיעה על האיש שמדברים איתו – גם בטווח הקצר וגם בעתיד הרחוק – וכל בחירה שאפשר לעשות במהלך המשחק (גם בחירה שולית כמו האם לשסף את הגרון של אויב אקראי עם סכין, או רק להמם אותו עם Judo chop) משפיעה על המשך המשחק במגוון של דרכים. מעבר לזה, בניגוד לרוב משחקי התפקידים שבהם יש בחירה ברורה בין "פילנתרופ", "דובון לא-אכפת-לי" ו"פסיכופת עם תעודות" (אני חושב ספציפית על Dragon Age כרגע), באלפא פרוטוקול הבחירות הרבה יותר עדינות, ובהרבה מקרים בכלל לא ברור מה "טוב" ומה "רע". למשל, האם להרוג בריוני מאפיה זה טוב או רע? תלוי את מי מהדמויות במשחק אתם שואלים.

"למה צבעת גם את האף שלך בסגול?" מערכת הדיאלוגים במשחק לא נותנת אופציות שיחה, אלא מבקשת לבחור "גישה" שבה ת'ורטון יגיב. בדרך כלל אלה דברים בסגנון "עצבני", "מפקפק", "מקצועי" וכו'. אבל לפעמים מופיעים שם דברים פחות ברורים, כמו "Freeze" בתמונה למעלה, וכמובן שחייבים לבחור את האפשרות הזו רק כדי לראות למה לעזאזל הם התכוונו. המשחק נותן בערך 3 שניות לבחור אחת מהגישות, אבל כדי לשמור על הזרימה של השיחה הטיימר מתחיל תוך כדי שהצד השני מדבר. זה יוצר הרבה פעמים מצבים שבהם, למשל, צריך לבחור בין "כן" ו"לא", אבל השאלה עצמה נשאלת רק חצי שניה לפני שהטיימר נגמר. אז צריך להקשיב טוב טוב לשיחה ולנסות לנחש מה הולכת להיות השאלה. (ומצד שני, מצבים שבהם הצד השני רק שואל שאלה קצרה, ואז כולם עומדים ומחכים בסבלנות 3 שניות עד שהטיימר יעבור)

מה שכן, הדיאלוגים עשויים טוב. היוצרים ממש השקיעו והקליטו כמויות אדירות של טקסטים, והדיאלוגים מרגישים ממש זורמים וטבעיים. למשל, במשימות המאוחרות יותר (ואפשר לעשות אותן בכל סדר שהוא) הרבה אנשים מזכירים בשיחות את המשימות הקודמות.

לדעתי הסיבה העיקרית ששווה לקנות את אלפא פרוטוקול היא כדי שיצרניות ה-RPG יבינו שעלו כאן על משהו ויתחילו לעשות מערכות דיאלוגים ובחירות כמו כאן. מעבר לזה, כאמור, המשחק נחמד אבל לא נורא מרגש, ומלא בעיות מעצבנות שמונעות ממנו להיות משחק טוב באמת. Obsidian, אני מוריד בפניכם את הכובע על ההישג של ליצור משחק שמצליח באותו זמן לגרום גם לעצמו וגם לכל RPG אחר להיראות מטופש.


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS