דיאבלו 3: רשמים (מעורבים) מהבטא

עופר שוורץ| ביקורת הוספת תגובה

אני אישית כבר מזמן הכרזתי שאני לא אקנה את דיאבלו 3 אם הוא ימשיך להתנהג כמו שהוא מתנהג כרגע. אבל בינתיים, תודות לזיירמן (או לחוסר הזמן הפנוי של זיירמן), קיבלתי הזמנה לבטא, וכמובן שאין לי שום התנגדות לנסות דברים בחינם. אמנם שיחקתי רק כמה שעות בינתיים, אבל זה הזמן הנכון לכתוב מה אני חושב על הבטא, כי אני לא מתכוון לשחק יותר מזה.

אז אני מניח שנתחיל מהרע הפעם. כפי שאתם בטח יודעים, לדיאבלו 3 אין מצב single player. בכלל. יש לו מצב אונליין שבו אף אחד לא יכול להצטרף למשחק שלכם. זה בעייתי מהרבה מאוד בחינות, שדיברו עליהן בהרחבה ב- Rock, Paper, Shotgun למי שמעוניין. בקצרה, הבעיה העיקרית היא שאי אפשר לעשות pause. אף פעם. אבל מה שבאמת הפריע לי זה דווקא הדבר שלא נכנסו אליו בכלל בפוסט ב-RPS: איכות החיבור.

שלא תבינו לא נכון, יש לי חיבור אינטרנט בסדר לגמרי. 10 מגה, חבילת תעדוף-גיימר-שקר-כלשהו וכו’. ועדיין, יש לאג. ובמשחק מהיר ומדויק כמו דיאבלו, זה הורג לגמרי את המשחק. במיוחד בקלאס שאני בחרתי – ה-Demon Hunter, שמבוססת בעיקר על התחמקויות ומלכודות – ובמיוחד כשנלחמים באויבים מהירים (ומי ששיחק בדיאבלו 2 – שזה בטח כל מי שכבר עבר את גיל 10 – ודאי זוכר שלא חסרים כאלה). חצי מהזמן ששיחקתי בכלל היה לי לאג של חצי שנייה או יותר, שזה אפילו יותר גרוע ממה שאני זוכר מהמעט ששיחקתי אונליין בדיאבלו 2, ונראה לי שאז היה לי חיבור ISDN.

SelfKickולצערי הלאג הוא עדיין לא הדבר הכי גרוע שנתקלתי בו. בכל ארבע הפעמים ששיחקתי, אחרי כמות זמן שנעה בין 20 דקות לשעתיים, המשחק העיף אותי. פעמיים כי החיבור התנתק, ופעמיים – וזה ממש הרתיח אותי – כי נבעטתי החוצה. מהמשחק האישי שלי. ע”י ה-“party leader”, שהוא, זו התיאוריה שלי, איזושהי ישות עליונה, כמו ה- AI Director של Left4Dead. מסתבר שאני לא משחק יפה? לא יודע, אני צריך להיות נחמד יותר למפלצות? להגיד שלום לפני שאני מתחיל לזרוק עליהן פצצות?

יכול להיות שאלה בעיקר בעיות של בטא. אבל גם אם יהיו שרתים טובים ונטולי באגים באירופה, זה עדיין לא מונע לאג של 100-200 מילישניות, ניתוקים פתאומיים כשהראוטר/ספקית/מיקרוגל שלכם מחליטים לעשות בעיות, או את כל הדברים שג’ון ווקר דיבר עליהם ב-RPS.

מבחינת גיימפליי, לעומת זאת, המצב שונה לגמרי. דיאבלו 2 היה משחק מעולה, על זה אין ויכוח. ובכן, דיאבלו 3 הוא שיפור משמעותי כמעט מכל בחינה. מה שהכי אהבתי הוא תשומת הלב לפרטים הקטנים – בעיקר כל השינויים שנעשו בניהול המלאי, שהמטרה העיקרית של כולם היא לצמצם כמה שאפשר את הצדדים היותר רפטטיביים ומייגעים של כל ההתעסקות עם הציוד. למשל, הרבה מפלצות משאירות אחריהן כדורים מרפאים, מה שאומר שלא צריך להיסחב כל הזמן עם עשרות שיקויי ריפוי כאילו הייתם סוחר שיקויים. או למשל, לא צריך יותר לעשות identify לחפצים קסומים רגילים, רק מיוחדים. והגאונות האמיתית – הוסיפו מנגנון של crafting, שנותן לשפר חפצים קיימים, ויחד איתו מגיעה אופציה לפרק חפצים לא מעניינים לרכיבים שלהם. אז במקום לחזור כל רבע שעה לעיר כדי למכור ערימה של זבל, המלאי נשאר נקי ומסודר. מה שגם מבטל לחלוטין את הצורך ב- Town Portal.

יש גם שינויים יותר משמעותיים, כמובן. בעיקר הקלאסים – הדמויות החדשות הרבה יותר מגוונות, ובניגוד לדיאבלו 2 שונות זו מזו לא רק בנשקים ובאוסף ה-skills, אלא ממש בסגנון המשחק. זה מתבטא אפילו ברמות ממש בסיסיות כמו ה-mana: לכל קלאס בדיאבלו 3 יש סוג שונה של “אנרגיה”, שמבוזבזת באופן שונה ומתחדשת באופן שונה. ל- Demon Hunter, למשל, יש שני סוגים של אנרגיה, כשכל אחד משמש לדברים שונים ומתמלא במהירות שונה. והדמויות בנויות בצורה שמאוד מעודדת שימוש ב-skills, ככה שבקושי יש סיבה להשתמש בהתקפה הבסיסית. גם האויבים יותר מגוונים, וכבר מההתחלה מגיעים בכל מיני צורות וגדלים – למשל מפלצות שצריך להרוג פעמיים (משהו שאשכרה הצחיק אותי – מפלצת בשם walking corpse שכש”הורגים” אותה הופכת ל- “crawling torso”), או מפלצות שכשהן מתות יוצאות מהגופה שלהן תולעים שהן בעצמן מפלצות.

השינוי היחיד שראיתי בינתיים ולא אהבתי הוא ניהול הדמות. בקצרה, אין כזה. המשחק קובע בשבילכם כמה נקודות נוספות לכל תכונה כשעולים דרגה, וההתקדמות ב-skills היא לינארית לחלוטין. השליטה היחידה שלכם על כל העניין היא “לצייד” תת-קבוצה כלשהי של הכישורים הזמינים (כמות ה-skills שאפשר לצייד עולה עם הדרגות) שבהם אפשר להשתמש. כן, זה אומר שבכל רגע נתון במשחק אתם לא יכולים להשתמש ברוב היכולות שלכם. אני יודע שיש אנשים שהשינוי הזה מאוד ישמח אותם, אבל אני אישית, כפי שכבר התלוננתי כשדיברתי על Bastion בגיימפוד, מעדיף את המשחקים שלי קצת יותר מורכבים, אז כשעושים dumbing down למשחק כמו דיאבלו זה קצת מבאס אותי (למעשה זו השוואה מאוד מתאימה, כי המערכת החדשה מזכירה באופן חשוד את זו של Bastion).

בשורה התחתונה, אני לא חושב שלמישהו היה ספק שדיאבלו 3 יהיה מצוין מבחינת גיימפליי. אז אם לא אכפת לכם מלאג, ניתוקים ומשחק שאי אפשר לעצור, זה משחק מעולה בשבילכם. אם חשוב לכם שמשחק הסינגל פלייר שלכם יהיה באמת סינגל פלייר, או לחלופין אם יש לכם עקרונות ואתם לא רוצים להוכיח לבליזארד שהם יכולים לעשות מה שבא להם ועדיין לקבל את הכסף שלכם, אני ממליץ לוותר.

אני מניח שרוב מי שקורא את הפוסט הזה כבר החליט אם הוא יקנה את דיאבלו 3 או לא (אני מניח שלרובכם התשובה היא “כן”). אני מבין שמה שכתבתי פה כנראה לא ישפיע הרבה לכאן או לכאן. אבל לעזאזל, בשביל מה יש בלוג אם לא כדי לכתוב דעות מפורטות ונלהבות שלאף אחד לא יהיה אכפת מהן?

תגיות: , ,

19 תגובות ל “דיאבלו 3: רשמים (מעורבים) מהבטא”

  1. שחר מאת שחר:

    גם אני הכרזתי בריש גלי שאני לא מתכוון לקנות את המשחק הזה.
    באופן טבעי, אף אחד לא מאמין לי, כי "מחאות צרכנות" בתעשיית הגיימינג נגמרות בקבוצה בסטים שקוראים לה "חרם נגד MW2", שבה חצי מהחברים משחקים MW2.

  2. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    כן, כולנו ראינו את התמונה הזו 🙂
    אני לא מתכוון לעשות "מחאת צרכנות", אני פשוט מתכוון לא לקנות את המשחק.

  3. שחר מאת שחר:

    אגב, מי צריך את דיאבלו 3? בשנה הבאה יוצא טורצ'לייט 2!

  4. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    נכון, אבל אני אישית מאוד קיוויתי שדיאבלו 3 יהיה מוצלח, כי לא כל כך אהבתי את טורצ'לייט הראשון.

  5. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אני עם עופר. אני לא הולך לקנות את המשחק. אני הולך לספר לכל מי שהולך לדבר איתי על הנושא למה אני לא הולך לקנות את המשחק, אבל "מחאת צרכנות"? מאז "חוק החרם" המושג הזה נהיה הרבה פחות פופולרי. 🙂

  6. דניאל מאת דניאל:

    החלק העצוב ביותר בסיפור הזה הוא שכמו בכל פעם שמממשים מערכת DRM דרקונית (ואני לא חושב שלמישהו יש ספק שה"private multiplayer mode" הזה הוא DRM) נוצר מצב שהגנבים יקבלו חוויה איכותית יותר. הרי ברור שלא יקח הרבה זמן עד שההאקרים יפרצו את הדרישה לאונליין ושחקנים שישחקו בגרסא הפרוצה יוכלו לשחק מתי שבא להם, איפה שבא להם.

  7. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    דווקא במקרה הזה מה שאתה אומר לא בהכרח נכון. קודם כל, כי זה לא רק שהמשחק דורש חיבור קבוע, אלא ממש חלק מהתוכן נמצא על השרת. ודבר שני, כי באמת נראה שהסיבה האמיתית לכפיית האונליין היא לא DRM (למרות שהם בטוח לא מתלוננים על תופעת הלוואי הזו) אלא לגרום לכמה שיותר אנשים להשתמש ב-marketplace. כי זה מה שהם באמת מקווים להרוויח ממנו כסף.

  8. שחר מאת שחר:

    הסיבה העיקרית של כפיית האונליין זה DRM. את המרקטפלייס היה אפשר להציע בכיף גם למשתמשים שהחיבור שלהם לא יציב.

    הבעיה העיקרית שלי עם הDRM הזה הוא שחלק ניכר מהתוכן (להבנתי, כל הפרטים של הדמות, היכולות שלה והציוד שלה) נמצא בשרתים של בליזארד.
    בלי חיבור, גם אם יש לך פריצה, באמת אי אפשר לשחק.

    זה צעד מכוער, לפי דעתי וזה בהחלט מוריד את ערכה של בליזארד בעיני.

  9. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    המארקטפלייס בפני עצמו לא דורש חיבור יציב ותמידי, אבל הוא דורש שלא יהיו רמאים ואנשים שמשחקים עם קליינט "משופצר" או ווטאבר. וזה דורש חיבור יציב ותמידי.
    כמובן שהם היו יכולים לתת גישה למארקטפלייס רק לדמויות שנוצרו אונליין, אבל אז זה כנראה היה מוריד מהרווחים שלהם.

  10. שחר מאת שחר:

    במשחק הקודם יכלת לשחק און ליין רק עם דמות שיצרת און ליין. אין שום סיבה לא לאפשר לשחקנים לעשות את זה שוב, פרט לרצון להלחם בפיראטיות.

    ברגע שהמלחמה הזאת פוגעת בלקוח המשלם, המפתחת והמפיצה פשוט הולכות רחוק מדי.

  11. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    אבל אמרתי לך בדיוק מה הסיבה שהם לא מאפשרים את זה: הם רוצים שכולם ישתמשו במרקטפלייס.
    ממליץ לך לראות את הפרק האחרון של אקסטרה קרדיטז שמדבר בדיוק על זה.

  12. שחר מאת שחר:

    לחשוב שהDRM הוא תופעת לוואי "נחמדה" זה נאיביות לפי דעתי.

  13. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    קודם כל, בשום מקום לא אמרתי שזה נחמד. דבר שני, אתה שוב נתפס לניסוח המילולי שלי ומתעלם לחלוטין ממהות הטיעון. מה שהתכוונתי הוא שלדעתי DRM לא היה המטרה *העיקרית* מאחורי הדרישה המעצבנת הזו.

  14. שחר מאת שחר:

    מתי טענתי שאתה אמרת שזה נחמד? לא שמת לב שיש מרכאות מעל המילה?

    התייחסתי בדיוק לטענה שלך. אתה טענת שלדעתך DRM לא היה המטרה העיקרית מאחורי הדרישה המעצבנת הזאת.
    אני התייחסתי אליה, בכך שאמרתי, שלדעתי זו בהחלט המטרה העיקרית שלה ולחשוב אחרת זה מעט נאיבי.

  15. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    הפעם האחרונה שאני כתבתי על דרישת החיבור התמידי של דיאבלו היתה לפני די הרבה זמן, אבל גם אני די בטוח בזה ש- DRM זו המטרה העיקרית שלהם. בכל מקרה – זה דורש הצצה לתוך המוח של מנכ"לי בליזארד שבחיים לא תהיה לנו, והדרישה הזאת מטומטמת כך או כך.

  16. swym מאת swym:

    אני דווקא מסכים עם שחר: הדבר הזה הוא DRM אחד גדול בסופו של דבר.
    הרי אין שום בעיה טכנית לאפשר לאנשים לקנות חפצים במרקטפלייס בדמות האונליין שלהם , ועל הדרך גם לתת להם להשתמש בחפצים האלו עם כל אחת מדמויות האופליין שלהם. כל עוד המעבר של החפצים הוא "חד כיווני" לא תהיה בעיה של רמאות.

  17. Sabre Runner מאת Sabre Runner:

    למען האמת, עוד לא החלטתי עם אני רוצה לקנות. אני רוצה לשחק אבל אם חיבור של 10 מגה לא מספיק, כמה זה שווה את זה? ואם ניהול המשחק "טומטם" אז אני גם לא כל כך בטוח כמה זה שווה את הכסף. לפי הדעה הזאת, אני כנראה אלך לשחק Bastion ואחכה לביקורות קודם.

  18. גיימפאד » ערב קצר עם נשיא בליזארד. בחולון. מאת גיימפאד » ערב קצר עם נשיא בליזארד. בחולון.:

    […] מהסיפורים שאנחנו הכי נהנים להתלונן עליהם לאחרונה – הדרישה לחיבור מתמיד לאינטרנט של Diablo III. מייק ניסה להסביר לנו ש”יש הרבה בעיות במשחק מנותק […]

  19. גיימפאד » דיאבלו 3: עכשיו, עם פוּס מאת גיימפאד » דיאבלו 3: עכשיו, עם פוּס:

    […] שלנו בבטא, אלון טאקו, מספר שעכשיו, בניגוד לבעבר, כשאתם משחקים משחק לבדכם, אתם יכולים לעצור את המשחק. […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS