מבזקים: מתקפת הטריילרים

עופר שוורץ|כללי 3 תגובות »

כנראה שהכריזו על שבוע שעבר כ"שבוע הטריילרים העולמי", כי אני לא זוכר שראיתי ריכוז כזה של טריילרים חדשים אי פעם. יש פה הכל: משחקים חדשים, משחקי המשך, DLC למשחקים קיימים; קטעי CGI קצרצרים וסרטוני in-game מלאים; טיזרים ראשוניים ומשחקים שיוצאים השבוע. אז הנה הם, בליווי תיאור קצרצר לכל אחד.


Assassin's Creed: Revelations – הטיזר הזה הוא בעצם מלפני שבועיים, אבל בקטנה. המשחק הרביעי בסדרה אמור לצאת בנובמבר, ועדיין יהיה עם אציו אבל הפעם לא באיטליה אלא בקונסטנטינופול. הוא אמור להכיל מצב מולטיפלייר משופר, ולסיים בשעה טובה את הסיפור של אציו. פורסמו 5 טיזרים, כולם חסרי משמעות בדיוק באותה מידה, אז הנה אחד אקראי מביניהם:


Hitman Absolution – המשחק החמישי בסדרה טוען שהוא נותן פרספקטיבה קצת שונה על העולם של Hitman דרך סיפור יותר אישי של Agent 47. הברקוד בסוף הטיזר, למי שתוהה, אומר "110706", כלומר התאריך של E3.


Modern Warfare 3 – הוכרז בשבוע שעבר, ומגיע יחד עם ארבעה טיזרים שונים עבור ארבע מדינות שונות (ארה"ב, אנגליה, צרפת, גרמניה). Kotaku חשפו הרבה פרטים על המשחק, שמתוכנן לצאת ב-8 בנובמבר, ויתרחש בהרבה ערים ברחבי העולם. גם כאן, כמו ב-AC: Revelation, כל הטיזרים חסרי אינפורמציה באותה מידה, אז קחו אחד אקראי.


Dark Souls – "המשך רוחני" ל-Demon's Souls (שהוא בעצמו "המשך רוחני" לסדרת King's Field, לפי ויקיפדיה). המשחק מתוכנן לצאת (מחוץ ליפן) באוקטובר.


Diablo III – הגיהנום מתחיל להתחמם קצת, אחרי שהוכרז שהבטא תיפתח ביולי. בינתיים יצא טריילר שמראה את ה-sidekicks שאפשר לגייס במשחק.


Honest Hearts – ה-DLC הראשון (מתוך שלושה שמתוכננים לחודשים הקרובים) ל- Fallout: New Vegas יוצא עוד יומיים לכל הפלטפורמות. הטריילר לא אומר יותר מדי, בתקווה ה-DLC לא יהיה מלא באגים.


LA Noire – המשחק החדש של Rockstar יוצא גם הוא עוד יומיים, וכבר אמרתי עליו בערך כל מה שיש להגיד, אז הנה הטריילר הרשמי:


The Witcher 2: Assassin Of Kings – ההמשך למשחק התפקידים המוזר-אך-מעניין של CD Projekt עוד לא יצא וכבר קיבל אינסוף שבחים וביקורות אוהדות מכל כיוון. המשחק יוצא – ניחשתם נכון – עוד יומיים. אם אתם רוצים לשמוע מה דעתי על The Witcher הראשון, תוכלו להקשיב לפודקאסט הקרוב. בכל מקרה, טריילר.


אוקיי, ועכשיו ברצינות: מה לעזאזל קורה ב-17.5 שכל המשחקים החליטו לצאת בתאריך הזה?

Portal 2: הביקורת, חלק א’

עידן זיירמן|כללי 21 תגובות »

הערה: הביקורת הזו נכתבה רק על סמך המשחק לשחקן יחיד של Portal 2. אני עדיין מחכה שאשתי תסיים את המשחק כדי שאני אוכל לשחק ביחד איתה במצב השיתופי. כשזה יקרה, אני מבטיח לפרסם את הרשמים שלי ממנו. אם אתם רוצים, אתם יכולים להתייחס לזה כאילו הביקורת הזו היא היחס שהייתי נותן למשחק אילו הוא לא היה מכיל מצב משחק מרובה-משתתפים בכלל. בהתחשב בכמות הסופרלטיבים שעוד שניה הולכת להשפך פה, זה די מרשים.

אה, ולמען הסר ספק, אין פה ספוילרים. לפחות לא ספוילרים לפורטל 2. את פורטל הראשון אני מספיילר די בחופשיות.

2011-04-23_00005לא היו לנו הרבה ציפיות מפורטל. הוא היה משחק נסיוני כזה. הרפתקה קצרה של שלוש שעות ששוחררה לציבור הרחב בתוך “הקופסה הכתומה”, מתהלכת לה ליד ענקים כמו Half Life 2: Episode 2 ו- Team Fortress 2. הקונספט נראה מגניב, וכולנו אהבנו את הקטע הזה ש- Valve מאמצת לחיקה סטודנטים עם רעיונות מגניבים ונותנת להם את המשאבים לבנות משחק מחשב בסדר גודל רציני יותר.

ואז הוא התגלה כמשחק מושלם.

פורטל 2 מתחיל בעמדה בעייתית יותר. הוא לא סתם המשחק הנסיוני הזה, שהגיח לחיינו במפתיע. הוא משחק ההמשך המבטיח. משחק שמגיע לקהל שהשתוקק במשך יותר משלוש שנים למשחק המשך. משחק המשך למשחק נפלא שאיכותו רק הועצמה במשך השנים ע”י כמויות מרשימות של נוסטלגיה. מחברה שהביאה לנו כמה מהמשחקים הכי טובים בכל הזמנים. האתגר הכי משמעותי איתו צריך להתמודד פורטל 2 הוא רמת הציפיות המטורפת והלא-סבירה בעליל שיש לכל העולם מפורטל 2. והמחמאה הכי טובה שאני יכול לתת למשחק הזה היא שהוא עומד בכולן.

קשה לי להגיד לכם למה. לא בגלל שאני לא יכול לנסח את עצמי, או בגלל שאני לא בטוח בדיוק מה גורם לפורטל 2 לעבוד כל כך טוב. אם תתנו לי חופשה בתשלום במשך שבועיים, אני כנראה אוכל לנסח מניפסט של כמה עשרות עמודים על למה פורטל 2 הוא משחק כל כך טוב. הבעיה היא שכל פרט קטן מהמשחק הזה עלול להחשב כספוילר – הפתעה קטנה שאני לא רוצה לגזול מכם, או בדיחה שאני לא רוצה להרוס.

אז נתחיל מהתיאורים הכלליים יותר: כמו קודמו, פורטל 2 הוא משחק פאזלים מגוף ראשון, בו “כלי הנשק” היחיד שעומד לרשותכם הוא רובה פורטלים. אתם יורים פורטל כחול על קיר א’, פורטל כתום על קיר ב’, ואז אתם יכולים לעבור דרכם, לא משנה עד כמה הם רחוקים זה מזה. קחו את הרעיון הזה, הוסיפו לו כל מיני אלמנטים כמו “כוח משיכה”, “שימור תנע” ו”בריכות חומצה”, ותקבלו את המכניקה של פורטל: משהו פשוט, שהולך ומסתבך בהדרגה בשעה שאתם לומדים על דרכים חדשות ויצירתיות לנצל את רובה הפורטלים שיש לכם.

Portal-2-screenshots-04אבל המכניקה הזו, עד כמה שהיא נפלאה, לא היתה זו שהעניקה למשחק הראשון את מעמד הקאלט שהוא זכה לו. זו היתה הכתיבה שלו. החזות התמימה שלו של בחורה בשם צ’ל שעוברת שורה של “מבחנים” הסתירה מאחוריה מאבק אימתנים בינה לבין GLaDOS, האינטליגנציה הממוחשבת הסאדיסטית ששולטת במתקן בו מתרחש המשחק. הכותבים של פורטל עשו עבודה מדהימה כשהם העניקו אישיות לעולם המינימליסטי של המשחק: GLaDOS היתה קרירה, בעלת חוש הומור ציני במיוחד ותשוקה בלתי-מתפשרת למדע שהלכה יד ביד עם אפס מוסר. ולמרות שהיא הדמות הכמעט-יחידה שדיברה אליכם במהלך המשחק, הכותבים של פורטל הצליחו להעניק חיים כמעט לכל פרט במתקן בו אתם נמצאים. לעזאזל, אחת הדמויות האהובות ביותר מהמשחק היתה קוביה עם לבבות ורודים שמופיעה למשך מסך אחד. לא משהו שאפשר לזלזל בו.

פורטל 2 לוקח ועושה את הכל גדול יותר. הגישה המינימליסטית של המשחק הקודם נזרקת לפח, ופורטל 2 חושף בפניכם את המתקן המפואר של Aperture Science במלוא הדרו – מלא בהיכלים עצומים שזזים על זרועות רובוטיות ענקיות וקירות שמתפרקים ומרכיבים את עצמם מחדש מול עיניכם. אבל המתקן הזה סובל מהזנחה פושעת – לאחר תקופה ארוכה ללא טיפוחה של GLaDOS, הצמחיה פורצת מבעד לכל חלון וסדק בקיר, והמתקן דוהר בנתיב הבלתי-נמנע להרס מוחלט, אם מישהו לא יציל אותו.

המישהו הזה הוא אתם. לאחר שאתם מתעוררים בגסות, אתם מוצאים את עצמכם שוב במגפיה בולמי-הזעזועים של צ’ל, שצריכה לעבוד ביחד עם רובוט בעל מבטא בריטי בשם וויטלי על מנת למנוע את מותה הקרוב בעקבות חורבן המבנה. במהרה, GLaDOS תצטרף לעלילה הזאת, וכצפוי, הנוכחות של אינטליגנציה ממוחשבת רצחנית שזוכרת איך השמדתם אותה במפגש האחרון שלכם לא בדיוק הולכת לעשות לכם את החיים קלים יותר.

2011-04-23_00001המכניקה של פורטל מקבלת כאן זריקת מרץ רצינית. מה שעבד במשחק הראשון היה נחמד מאוד, אבל זה לא ממש יכול להחזיק משחק של 8 שעות. פורטל 2, לכל אורכו (ובהתחשב באורך המשחק, זה די מרשים) מוסיף אלמנטים חדשים לשחקן. יש כאן לייזרים, קוביות שמסיטות אותם, “גשרי אור” שאפשר להעביר דרך פורטלים ולהשתמש בהם בתור קיר/רצפה אלטרנטיביים, ועוד המון אלמנטים שאני לא רוצה לדבר עליהם כי גם ככה אני מרגיש שכבר אמרתי יותר מדי. גם המסכים בהם השתמשתם ברובה הפורטלים בשביל להסתובב בנבכי מתקן המחקר של Aperture Science, ולא בשביל לפתור את חדרי החידות שלו, מקבלים כאן עידוד רציני. שוב, אני לא רוצה להכנס לפרטים, אבל אני רק אגיד שאתם הולכים להגיע עמוק יותר ורחוק יותר לתוך Aperture Science ממה שחשבתם שתגיעו אי-פעם.

אבל כמו קודמו, הנקודה החזקה ביותר של פורטל 2 היא, עדיין, הכתיבה. בתור התחלה, יש בו הומור מצוין (“The test results came in. You are a horrible person.”), שהוא חסר תקדים בהשוואה לכל משחק אחר שנתקלתי בו. והחלק המרשים ביותר הוא שמעט מאוד ממנו מסתמך על היכרות עם המשחק הראשון, או על הבדיחות הגדולות שצוטטו מתוכו במשך שנים (אין אף עוגה בפורטל 2, למשל). מעבר לכך יש בו גם דמויות מדהימות, שזוכות לחיים באמצעות הדיבוב של צוות שחקנים מוצלח במיוחד (ג’יי קיי סימונס מ”אוז” וסטיבן מרצ’נט מ”המשרד” מצטרפים לאלן מק’ליין, שדובבה את GLaDOS גם במשחק הראשון), והמון הפתעות עלילתיות ונגיעות חביבות של פרטים קטנים שכיף במיוחד לגלות. שימו לב, למשל, למכונות הירייה הפגומות, ולמשפטים שוויטלי אומרים בכל פעם שאתם מתמהמהים בחדר מסוים יותר זמן מהצפוי. דברים כאלה הפכו את המשחק הראשון שלי בפורטל 2 לאיטי במיוחד, עם המון סצינות ששיחקתי פעמיים ברצף ומקומות שבחנתי כל אבן ואבן שנמצאת בתוכם.

והדבר הכי מפתיע הוא שבכל העלילה הזאת, שבה הדמות שאתם משחקים לא אומרת אף מילה, ומתמודדת עם אינטליגנציות ממוחשבות ורובוטים שחיים במתקן שמוקדש לחלוטין למדע בלתי-מתפשר, יש כמויות מכובדות של רגש. בלי להיות קיטשי, או בוטה מדי, ובלי להפסיק להיות מצחיק לרגע, יש בפורטל 2 לא-מעט רגעים שבאמת יגרמו לכם להתרגש.

2011-04-23_00009התלונות שכן עשויות להיות לכם על המשחק היא שהוא קצת קל מדי (שחקו ב- Co-op, שמעתי שהוא יותר קשה, או שתחכו לשלבים הנוספים שיווצרו ע”י הקהילה) או שהוא קצר מדי (כ- 8 שעות במשחק הראשון שלי). במקרה שלי, כמו במשחק הראשון, העדפתי משחק קצר יותר שאין בו אף נפילת מתח ושומר על רמה גבוהה לכל אורכו מאשר משחק שאני מרגיש שיכולתי לדלג על קטעים שלמים מתוכו בלי שזה היה משנה משהו. התלונות הללו כבר שלחו כל מיני גיימרים ממורמרים להוריד את הציון של פורטל 2 ב- Metacritic, ובעיני זה פשוט פתטי.

ובכל זאת, פורטל 2 הוא לא משחק מושלם. המשחק הראשון היה משחק מושלם, כי מאוד קשה ללכלך משחק קטנטן שנמשך כשלוש שעות. פורטל 2 פשוט מנסה יותר. וככזה, לפעמים הוא קצת מועד. למשל, ברגע שעולם המשחק נפתח ומתרחב כל כך, התחושה שהמסלול שלכם הוא מאוד לינארי וקבוע נעשית קצת יותר מורגשת. וזה חבל. חוץ מזה, ההומור שלו יורה לקצת יותר כיוונים מהמשחק הראשון, ולפעמים, מה לעשות, הוא קצת צפוי, או שהוא פשוט מפספס.

אבל לא תתפסו אותי טוען שזה משנה משהו. פורטל 2 הוא המשחק הכי טוב ששיחקתי בו בשנים האחרונות, ואני חושב שבשנים הקרובות הוא יתיישב בכבוד לצד המשחק הראשון, לאחר שהוא התברג בהדרגה למעמד של אחד המשחקים האהובים עלי ביותר אי-פעם. אם אתם יודעים מה טוב בשבילכם, אתם צריכים לשחק בפורטל 2. ואז לשכנע את כל מי שאתם מכירים לנסות אותו גם. הם יודו לכם על זה אחר כך.

שיחות על Portal 2

עידן זיירמן|כללי 26 תגובות »

עידן: "אז, פורטל 2… איזה משחק אדיר, נכון?"
דני: "לגמרי".‬

רוצים להקדים את תאריך ההפצה של Portal 2? שאלו אותי כיצד!

עידן זיירמן|כללי 16 תגובות »

זהו, ה- ARG המוצלח של Portal 2 הגיע לסיומו. בערך. פורטל 2 לא שוחרר 4 ימים לפני הזמן, אבל כן ניתנת לכם ההזדמנות להקדים את תאריך ההפצה שלו. איך? ובכן, מסתבר ש- GLaDOS זקוקה לכוח החישוב שלכם, אותו אתם יכולים לתרום לה באמצעות הרצה של אחד (או יותר, כפי ש- red מציין בתגובות לפוסט הזה) המשחקים מ”שק תפוחי האדמה” של Steam.

לצורך העניין, אתם לא חייבים לקנות את שק תפוחי האדמה – אם יש לכם את המשחקים שלו כבר בחשבון, אתם יכולים פשוט להריץ אותם. תשאירו אותם פועלים ברקע, כך ש- Steam יזהה אתכם “In-game”. זה כנראה יהיה מספיק טוב. בעמוד הזה אתם יכולים לבדוק את כמות השחקנים הנוכחית ברחבי העולם, ועד כמה אנחנו משיגים (אם בכלל) את תאריך ההפצה העולמי.

בשביל לתת לכם מושג קצת יותר טוב בנוגע למה שקורה, אחד מחברי הקהילה תרגם את מד ההתקדמות מהעמוד של GLaDOS למונחים קצת יותר ברורים. בדף האינטרנט שהוא פתח לצורך העניין (שכצפוי, קורס עכשיו לעתים די קרובות עקב עומס עצבני) מפורט זמן השחרור של Portal 2, בהנחה שנמשיך להתקדם בקצב הנוכחי. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, נראה שאנחנו מקדימים את תאריך היציאה של המשחק ב- 10 שעות. שזה די נחמד, אבל לא מספיק בשביל שנספיק לדבר עליו בפרק הקרוב של “גיימפוד”…

אם אתם רוצים לעזור אפילו עוד קצת, אתם צריכים לצבור כמה תפוחי אדמה בפרופיל ה- Steam שלכם. לא ברור איך הם עוזרים בדיוק להאצת הקצב הכללי, אבל אתם יכולים להשיג אחד בלי מאמץ אם אתם פשוט מצטרפים לקבוצת ה- Steam שנקראת “NELIPOT” ויש בבעלותכם לפחות משחק אחד מתוך “שק תפוחי האדמה”. אם אתם רוצים להשיג לעצמכם תפוחי אדמה נוספים, אתם יכולים לעשות את זה באמצעות ביצוע הישגים מסוימים במשחקים מהחבילה, ולאחר מכן הקלדה של הסיסמה המתאימה במסך ה- login שייחשף בפניכם. את ההישגים והסיסמאות אתם יכולים למצוא בעמוד הבא.

לא צריך להיות גאון בשביל להבין שכל הסיפור הזה נעשה הרבה יותר בשביל לקדם את 13 משחקי האינדי שמשתתפים בחבילה, ופחות בשביל לקדם את פורטל 2 עצמו. אבל כך או כך, כל הכבוד ל- Valve על אחד ממשחקי ה- ARG המעניינים והמושקעים ביותר שיצא לי לעקוב אחריהם. גם אם הייתי מעדיף בהרבה שנקבל בסופו טריילר ראשון ל- Half Life 2: Episode 3.

קדימה, לעבודה.

על פורטלים ותפוחי אדמה

עידן זיירמן|כללי 22 תגובות »

לפני קצת פחות משבועיים, כש- Valve הכריזו לראשונה על ה- “Potato Sack Indie Sale” שלהם והתחילו להתרוצץ כל מיני שמועות על כך שהמשחקים שמשתתפים במבצע זכו לקבל עדכונים מסתוריים, לא יכולתי להסתיר את ההתלהבות שלי. נכון, אפשר להסביר את זה פשוט ע”י כך שאני פאנבוי עיוור של Valve, וגם אם כל מה שהיה קורה בימים האחרונים זה שגייב נוול היה מכריז ש- Valve עוברת לתחום שיווק הירקות הייתי נאנח ואומר “אוי, ה- Valve האלה גדולים”. אבל יש לזה הסבר יותר טוב: בפעם הקודמת שבה Valve שתלו רמזים שהובילו למשחק מציאות-חילופית, זו היתה ההתחלה של סדרת אירועים שהובילה להכרזה של Portal 2.

אז הציפיות שלי מהמשחק ש- Valve התחילה באותו יום היו קטנות לא-פחות. ציפיתי להכרזות חדשות וקונקרטיות לגבי המשחקים הבאים של Valve. אולי הכרזה רשמית על Half Life 2: Episode 3. אולי חשיפה של DOTA 2. אולי אפילו הכרזה על מותג חדש. בסופו של דבר, לא קיבלתי אף אחד מאלה. נראה שכל המשחק הזה בסך הכל מיועד בשביל לפרסם עוד קצת את Portal 2, ולעשות על הדרך המון יחסי ציבור ל- 13 משחקי האינדי שנכללו בשק תפוחי-האדמה. אבל בדרך, Valve יצרו את אחד ממשחקי ה- ARG הכי מגניבים שיצא לי לראות.

למי שיש כוח, אירועי המשחק מפורטים באריכות-יתר בוויקי שנפתח לכבוד ה- “Potato Fools Day ARG”. אבל ממש בקצרה, נספר לכם שחלק מהעדויות כרגע מדברות כרגע על כך שאם משתתפי המשחק ברחבי העולם יצליחו “לפתור” אותו (ואולי גם אם לא, לכו תדעו), Valve תקדים את תאריך היציאה של המשחק בארבעה ימים – מה- 19/4 ל- 15/4.

אז מה היה לנו שם?

כל המשחק ב- Potato Sack Sale זכו לתוכן נוסף, שקשור בצורה כלשהי לפורטל 2. ברובם הושתלו רמזים שקשורים ל- ARG בצורה כזאת או אחרת. זה, בפני עצמו, כנראה הדבר המרשים ביותר במשחק הזה. זה דבר אחד לעשות ARG שמסתמך על כמה בלוגים וחשבונות טוויטר פיקטיביים, ומשהו אחר לגמרי כשמדובר ב- ARG שמצריך שיתוף פעולה מצד 13 מפתחים עצמאיים – שיתוף פעולה שדורש השקעה מרשימה למדי בחלק מהמקרים. למשל – ראיתם את המסך המיוחד שהכינו עבור The Ball?

חוץ מזה, האירוע החביב עלי בכל המשחק הזה התרחש כשבחור בשם ג’ייק עקב אחרי הרמזים שהושתלו ב- Toki Tori, והגיע למשרדים של מפתחי המשחק בהולנד. המשרדים היו סגורים, וכל מה שהוא מצא שם היה רק שק של תפוחי אדמה, כשעל אחד מהם יש חץ שמצביע כלפי מעלה. אז הוא טיפס על עמוד, ומצא שם פוסטרים שנתנו למשתתפים במשחק כיוון חקירה נוסף. מה שהוא לא ידע זה שבאותו רגע, מפתחי Toki Tori חיכו מהצד השני של הכביש, צילמו אותו בסתר, ואחר כך העלו את הוידאו לרשת. הקטע המוצלח באמת? בערך דקה לתוך הסרטון שהם צילמו אפשר להבחין במשאית נוסעת בכביש, ומסתירה את ג’ייק מהמצלמה לרגע. אם עוצרים את הסרטון בנקודה הזאת, אפשר להבחין בסמלים על המשאית, שכשהם פוענחו, העניקו רמז לפתרון של חידה נוספת בתוך Toki Tori.

כמו כן, יש גם איזשהו קטע עם תפוחי אדמה שמתחילים להופיע בפרופיל של כל מיני שחקנים, שמשלימים משימות מסוימות במשחקי ה- “Potato Sack”. אני ניסיתי להרוויח את תפוח האדמה שלי ב- Audiosurf, אבל מסתבר שלא לגעת במשחק במשך 3 שנים הופך אותך ללא-מוצלח במיוחד כשאתה מנסה לשחק בו.

חוץ מזה, עדיין לא ברור מה קורה עם זה בדיוק, אבל 109 שחקני Defense Grid “גויסו” ע”י המשחק, לאחר שהם ענו נכונה על שאלה כלשהי. גויסו למה? אף אחד לא יודע.

כאמור, המידע שנחשף בהדרגה ע”י המשתתפים במשחק מרוכז בוויקי שמוקדש לנושא, שמעדכן את המעונינים בכך גם באמצעות אפליקציית סמארטפון שנכתבה לצורך המאורע. עדיין לא ברור למה זה יוביל. אני לא יודע אם באמת התוצאה תהיה הקדמה של תאריך ההפצה של המשחק (אם כי זה יהיה ממש נוח עבורי – זה אומר שאני אספיק לשחק בו לפני ההקלטה של הפרק הקרוב של “גיימפוד”), אבל כמו במשחק הקודם ש- Valve ארגנו, רק המעקב אחרי האירועים מהצד מעניין אותי מספיק. אז כל הכבוד ל- Valve. באמת. אתם רק עושים לי עוד יותר חשק לשחק כבר בפורטל 2.

Duke Nukem Forever יהיה משחק גרוע

דורון יעקבי|כללי 8 תגובות »

כבר דיברתי על זה באחד הפודקאסטים, שם הזכרתי כיצד כתבת הבקרוב של יורוגיימר לא השאירה רושם מזהיר עבור המשחק. גם הכתבה הזו מבית ג’ויסטיק, מתארת תמונה עגומה למדי. אני אחסוך לכם את הקריאה ואסכם: DNF הוא משחק אקשן בנאלי שבו יורים בגלים אחרי גלים של חייזרים. וגם הגרפיקה לא משהו.

מה השתבש? לשאול את השאלה הזאת לגבי Duke Nukem Forever זה כמו לשאול אותי את אותו הדבר לאחר ניסיון כושל באפיית עוגה. מה לא? משחק שעבר כל כך הרבה ידיים וכל כך הרבה מנועי משחק, הסבירות שיצא מוצלח היא לא גבוהה. Gearbox קיבלו לידם משהו, וניסו לעשות ממנו משחק מוגמר. מה שיצא יצא.

ויש גם את כל העניין הסקסיסטי, שהוא, לטעמי, פשוט מביך. מצב ה-Capture the babe, שהוא CTF שבו הדגל מוחלף בבחורה שדיוק מפליק לה בישבן מדי פעם, הרים לא מעט גבות, ובכלל נראה שהיחס למין היפה במשחק הוא די מזעזע. תראו את הוידאו הזה רגע.

עכשיו, אני רחוק מלהיות גדול השמרנים והמתחסדים, ולחלוטין מבין שדיוק הוא דמות צבעונית, סאטירית ומה שלא תרצו. ובכל זאת, משהו בסרטון הזה גרם לי להרגיש קצת לא בנוח. אין כאן שום דבר שלא ראינו ב-GTA 4 (ובמיוחד ב-Ballad of Gay Tony), אבל איכשהו שם זה היה משעשע והתאים לתסריט, וכאן זה נראה סתם סליזי. מכירים את זה שמישהו אחד יכול לספר בדיחה וכולם צוחקים, אבל כשמישהו אחר מספר אותה כולם מסתכלים למטה במבוכה? אז ככה.

אבל היי, יכול להיות שאני שופט את המשחק מוקדם מדי. אחרי הכל, לא שיחקתי בו עדיין, וגם הסרטון למעלה הוא לחלוטין מוצא מהקשרו. יכול להיות. הלוואי.

Dragon Age 2: הביקורת

דני מור|כללי 2 תגובות »

מאז שדיברתי על זה בהרחבה בפודקאסט, הספקתי לסיים את Dragon Age 2, ועכשיו הגיעה השעה לביקורת הרשמית. לכל אלו שאיכשהו לא מכירים את המשחק הקודם, מדובר ב-RPG אפי מבית היוצר של Bioware, המלווה את גיבור המשחק בדרכו מאנונימיות לגבורה קיומית והצלת היום. כל זאת תוך טיול באזורים רבים, רציחה בטרם עת של אויבים רבים מסוגים שונים, ומפגש עם דמויות שונות ומגוונות. לטעמי, מדובר היה ב-RPG מהנוסחה הקלאסית שפשוט היה מבוצע כהלכה. כמוני חשבו הרבה אחרים, ולכן אפשר היה לצפות שה-"הייפ" למשחק השני יהיה משמעותי והציפיות יהיו גבוהות. האם המשחק עומד בציפיות? האם הוא בכלל בר השוואה? כל זאת ועוד, בהמשך.

כמה דברים בסיסיים שצריך להתייחס אליהם כשמתחילים לדבר על DA2. דבר ראשון, הסיפור הפעם הוא סביב דמות חדשה, אנונומית לחלוטין גם היא. העלילה מתרחשת לאחר זו של המשחק הראשון, ומתייחסת אליה בנקודות שונות לאורך המשחק. מעבר לכך, ויש כאלו שיראו בזה חסרון, כמעט כל המשחק מתנהל בעיר אחת וסביבותיה בלבד. התוצאה הברורה היא שרואים את אותם הנופים פעמים רבות, ומוטלת על המשחק החובה לפצות על כך באירועים מרגשים ועלילה סוחפת. לבסוף, בוצעו במשחק שינויים רבים על מנת להפוך אותו נגיש לקהל רחב יותר מצד אחד, תוך קריצה ברורה מאוד לשחקני הקונסולות למיניהם. זה בא לידי ביטוי בעיקר בקרבות, שנהיו מכווני אקשן הרבה יותר מאשר מחשבה ותכנון, אבל גם בחלקים שונים כדוגמת הציוד, אשר רודד כמעט לחלוטין.

עד כאן לעובדות היבשות, ומכאן מתחילה דעתי אותה אפשר לסכם במשפט אחד – אחלה, אבל זה לא Dragon Age.

dragon age squad view

אני והח'ברה, בטיול לכותל

שלא ישתמע לשתי פנים – המשחק מוצלח מאוד. סיימתי אותו מקצה לקצה, וסביר מאוד להניח שאעשה עליו בשלב מסויים סיבוב נוסף עם התנהגות שונה. אבל המכניקה השתנתה כל כך הרבה, שזה פשוט כבר לא אותו המשחק. הקרבות שמתנהלים באופן מתמיד בגלים חסרי הגיון של אויבים שרירותיים, מערכת הציוד השטחית שלא מאפשרת לשנות את השריון לאף אחד חוץ מהדמות הראשית, מערכת הדיאלוגים שנגנבה מ-Mass Effect, כל אלו מנגונים חביבים מאוד שלא מייצגים את המשחק הקודם. אני בהחלט הייתי אחד מאלו שציפה לעוד RPG ברוחו של DA1, והתאכזבתי במיוחד לגלות שמדובר במשחק שבבסיסו שואף למשהו אחר לגמרי. לקח לי כמה שעות טובות לתוך המשחק להתנער מתחושת התמיהה ולהתחיל להנות ממנו בפני עצמו, וחבל.

ללא קשר לרמת הציפיות, המשחק עמוס בחסרונות ופערים לוגיים. יש פגם בסיסי באיך שמתגולל הסיפור – פרקים המרווחים ביניהם בפרקי זמן של כמה שנים, כאשר תוך כדי הזמן הזה קורים אירועים רבים בהם לשחקן אין שום תפקיד אינטרקטיבי של ממש. אחסוך בספוילרים ורק אומר שבמספר מוקדים שונים במהלך המשחק הרגשתי ששדדו ממני את הזכות להיות חלק מהאירועים שאני עזרתי להניע. מעבר לכך, יש גם פגם הגיון בסיסי בעולם הסיפור; איך יכול להיות שבעיר הרצופה בטמפלארים-ציידי-קוסמים אני כקוסמת (כן, קוסמת), יכול להתנהל בחופשיות עם חברי הקוסמים הנוספים, ליצור סופות של אש, ברקים וקרח בכיכר העיר מבלי שזה יוביל להנדת עפעף? אם לא היו הופכים את הסיפור הזה לציר מרכזי במשחק הייתי יכול להתעלם מכך, אבל בהתחשב במציאות בה נזרקים עמוק לתוך הקו העלילתי המסויים, נהיה קשה להבליג. לבסוף,  הגרפיקה אמנם שופרה מאז המשחק הקודם, אבל עדיין לא עומדת בתו התקן של 2011, והייתה יכולה להיות מרשימה הרבה יותר.

אבל כל אלו לא נוגעים בחסרון המהותי ביותר בעיני, שנראה כמעט כמו רגרסיה בפיתוח משחקים. המשחק בצורה בוטה וחסרת רחמים ממחזר אזורים למטרות שונות, ועושה זאת באופן הנוראי ביותר. למשל, יש מפה מסויימת של מחסן, ובקווסטים שונים לחלוטין מגיעים אליוונלחמים באויבים שונים שאיכשהו התמקמו שם. במקרים בהם מפתחי המשחק טרחו בכלל להתייחס לאבסורדיות של המציאות הזו, הם פתרו זאת באמצעות נעילה של דלתות ופתיחה של אחרות, כך שלכאורה הולכים לאורכו של נתיב שונה. אם כבר צמצמו את עולם המשחק למספר אזורים, המינימום שיכלו לעשות זה לגוון במערות, מחסנים ובתים אליהם בכל זאת מגיעים במהלך המשחק. לשים דלתות אבן באמצע מערה ולהעמיד פנים שהן נעולות אחרי שלפני שעה הייתי בדיוק באותו מקום נראה עצל ומביך.

dragon age purim

פורים 2011

אל נואש, היתרונות גם הם רבים ומגוונים. אהבתי מאוד את רוב הדמויות המתלוות לשחקן במהלך דרכו, ובמיוחד האינטרקציה המשעשעת ביניהן המתנהלת לסירוגין כשמטיילים בעולם המשחק. דיבוב הדמויות השתפר משמעותית גם הוא, ובמיוחד נהניתי להיות קוסמת שובבה עם מנהג שפל לזרוק שנינויות קלישאתיות וצורמות בכל סיטואציה אפשרית. בעלך עולה באש? אין בעיה, לפחות יהיה לך חם בשעות הקרובות! הילד שלך הפך לשד נוראי במהלך הלילה? חבל מאוד, פעם הבאה אל תאכילי אותו ממתקים לפני השינה! בעוד שלא היה ברור באופן מיידי איך אפשרויות השיחה השפיעו על התנהלות האירועים, כן הרגשתי שלההתנהגות שלי הייתה משמעות בטווח הארוך. לעלילה לוקח זמן להמריא, אבל הסכסוכים שבסופו של דבר מתנהלים בעיר כן מצליחים לעניין ולמשוך את השחקן פנימה, במיוחד כשלכל פתרון אליו מגיעים יש השלכות חיוביות ושליליות להמשך. לבסוף, למרות השינוי והרידוד הקרבות נותרו מהנים ברובם ומאתגרים בחלקם, ובעיקר עמוסים בפיצוצים, אנימציות ואלימות. כל זאת מתוך נסיון מוצלח לגרום להם להיראות פחות סטאטיים מאשר במשחק הקודם.

לסיכום, מדובר במשחק מוצלח, עם עולם עמוק ומלא בשסעים פוליטיים, אבל פחות מאוכלס על ידי מפלצות ואויבים גדולים מחיים. מי שמעוניין ב-RPG מוכוון-קרבות ובקנה מידה קטן יותר מקודמו, בהחלט יהנה ממה שיש ל-Dragon Age 2. ובכלל, מי שקונה את המשחק עד סוף אפריל, יכול גם להנות מכך שיקבל עותק חינם של Mass Effect 2, בהחלט דיל מומלץ!

מבזקים טרופיים

עופר שוורץ|כללי 12 תגובות »

והפעם: תיירים זומבים, בריונים קירחים וגיטרות מפלסטיק.


ספוטלייט: זה לא סוד שאנחנו מאוד אוהבים זומבים. ועוד יותר אוהבים משחקים עם זומבים. ובכן, Dead Island הוא משחק עם זומבים. אבל הוא יותר מלהיב מזה: מדובר על משחק sandbox שמתרחש באי נופש טרופי. כתוצאה מכך, המיקוד הוא פחות ברובים ופיצוצים כמו Left 4 Dead, ויותר בנשק קר, כשהרעיון הוא לאסוף מה שאפשר מהחפצים הסטנדרטיים שמפוזרים ברחבי האי, ולהרכיב מהם כלי נשק, כמו ב-Dead Rising. למעשה המשחק מזכיר את Dead Rising ביותר ממובן אחד, אבל האווירה נראית שונה לגמרי, ובמשחק זומבים האווירה היא אחד הדברים הכי משמעותיים.

המשחק הוכרז כבר לפני 3 שנים, אבל רק לאחרונה התחילו לצוץ פרטים אמיתיים. למשל הטריילר (שמופיע באתר), שכרגיל לא מכיל אפילו תמונה אחת של גיימפליי, אבל מעביר תחושה כללית של אימה וטירוף בצורה מדהימה ומזעזעת, שאני מקווה שתהיה גם במשחק עצמו. יש באתר גם תמונות מהמשחק, ועוד כל מיני מידע על דמויות וכד'. אה, ויש גם קו-אופ, כמובן. עד 4 שחקנים. למה זה תמיד 4? אני יודע שלקונסולות בדרך כלל יש לכל היותר ארבעה קונטרולרים, אבל מה לגבי משחק אונליין? בכל מקרה, המשחק מתוכנן לצאת "ב-2011", ל-PS3, אקסבוקס ו-PC.

[עדכון: PC Gamer פירסמו סקירה קצת יותר נרחבת של המשחק, למי שמעוניין]


Avalanche Studios, החברה שפיתחה את Just Cause 2 האהוב על כולם (אפילו על יאצי (האהוב על כולם)), עובדת על משחק חדש שנקרא Renegade Ops. לפי הריאיון ביורוגיימר, כשהם פיתחו את JC2 הם ניסו לחשוב מה עוד אפשר לעשות עם המנוע שלו, ובפרט ניסו לשחק איתו בפרספקטיבה של מבט מלמעלה, וגילו שזה מגניב. אז Renegade Ops יהיה בדיוק זה: Just Cause 2, רק במבט מלמעלה ועם יותר דגש על כלי רכב ונשקים מגניבים. ויש גם מולטיפלייר. אה, והמשחק שואב הרבה השראה מ- Shadow Complex, שזה מצוין.


אחרי שני משחקים מעולים (או משחק אחד מעולה ואחד סבבה, שמעתי שיש אנשים שלא אהבו את השני), מקס פיין נעלם ולא שמעו ממנו כלום במשך כ-5 שנים (נו, הסרט לא נחשב). לפני שנתיים הוא עלה שוב לפני השטח, אבל רק לרגע קצר כדי לקחת אוויר ומיד חזר להתחבא. השבוע הוא צץ שוב, אבל כנראה ששוב רק לביקור קצר ולא מעניין במיוחד. יש שתי תמונות חדשות, שלא עוזרות להרגיע את החשש מהעובדה שמקס פיין הפך להיות ביריון קירח, וחוץ מזה יש הכרזה מרוקסטאר (שמפתחת את המשחק במקום Remedy שעשתה את שני הראשונים) שהמשחק יהיה "יותר מתוחכם". הא? למקס פיין אף פעם לא היה חסר תחכום. למעשה, למקס פיין לא היה חסר שום דבר. למה הם כל כך להוטים לשנות את מה שעבד מצוין?

בנימה יותר אופטימית – אלה בכל זאת רוקסטאר, שעשו את GTA ואת Red Dead Redemption, וגם מביאים לנו בקרוב את L.A. Noire שנראה מאוד מלהיב. אז עוד יש תקווה.


גירסת ה-PC של Deus Ex: Human Revolution מפותחת לא ע"י Eidos אלא על ידי חברה חיצונית בשם Nixxes. ב-PC Gamer נתנו שני טיעונים בעד ושני טיעונים נגד. לדעתי, הטיעון המרכזי פה הוא שמשחק שבעבר היה אחד מעמודי התווך של היסטוריית ה-PC gaming, עכשיו מפותח בראש ובראשונה לקונסולות, וגירסת ה-PC היא סוג של תוצר לוואי. (ומצד שני, טוב לדעת שזה לא יהיה פורט מסריח של הרגע האחרון, כמו למשל GTA IV)


נסיים כרגיל במשהו משמח: לפי סטטיסטיקות שפורסמו לפני כמה ימים, משחקי וידאו עקפו את תעשיות המוזיקה והסרטים במכירות בשנת 2010. עוד כמה עשרות שנים ככה, ואולי גם תהיה הכרה עולמית בעובדה שמשחקים הם אמצעי בידור אמיתי ולגיטימי, ולא סתם צעצועים של ילדים מגודלים.

באותו עניין: Black Ops אמנם היה המשחק שמכר הכי הרבה עותקים אי פעם (יותר מ-3 מיליון), אבל מסתבר שמי שהרוויח הכי טוב בהיסטוריה הוא דוקא גיטר הירו 3, עם רווחים של 830 מיליון דולר. זה עדיין לא מתקרב לרווחים של סרטים הוליוודיים (אווטאר למשל מתקרב ל-3 מיליארד, ללמדכם שמי שטוען שמשחקי וידאו הם יקרים מדי כנראה צריך לוותר גם על סרטים), אבל אין ספק שזה מרשים, וטוב לדעת שיש לגיטר הירו 3 (לדעתי המשחק הכי טוב בסדרה) מקום של כבוד בהיכל התהילה.


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS