ביקורת: Arkham Knight

עופר שוורץ| ביקורת הוספת תגובה

מה ששבר אותי סופית ב-Batman: Arkham Knight היה קטע התגנבות בבאטמוביל שבו הייתי צריך להרוג טנק ענק.

אם לפני כמה שבועות הייתי שומע את המשפט הזה, התגובה המיידית שלי הייתה “מה?!”, ומיד לאחר מכן, “רגע, מה?!?!!”, ואז בטח איזה 20-30 שניות של מלמולים לא ברורים ופרצופים תמוהים. שום דבר בו לא הגיוני, במיוחד אם לוקחים בחשבון ש-Arkham City הוא אחד המשחקים האהובים עלי. אז מה השתבש? ובכן, הרבה.

מכוניות! טנקים! טילים! מטוסים! רגע, איזה משחק זה שוב?

שני המשחקים הקודמים בסדרה, Asylum ו-City (אה כן, אני מתכחש לקיומו של Arkham Origins וגם לכם מומלץ), היו כאמור מעולים. הגיימפליי התחלק איפשהו בסביבות ה-50/30/20 בין קרבות, התגנבות, ודאייה שרירותית עם הגלימה של באטמן ברחבי המפה, מעל הגגות, ואל תוך קירות של בניינים או מקורות מים למיניהם. שלושת החלקים האלה היו מעוצבים מצוין ומהודקים להפליא, ואני לא חושב שלמישהו יש ספק שזו אחת הסיבות המרכזיות שהמשחקים האלה הצליחו כל כך.

Arkham Knight שומר פחות או יותר על החלוקה הזו, ומוסיף הרבה עניין להכל. בגזרת הקרבות יש אויבים חדשים שדורשים שימושים מגוונים יותר בגאדג’טים ובקומבואים, וקטעים של קרבות זוגיים עם sidekicks שהם כיף גדול; בקטעי ההתגנבות יש AI יותר חכם וכמה אתגרים חדשים להתמודד איתם וגאדג’טים חדשים לנצל; ויש שדרוג חדש ל-grappling gun שמאפשר זינוק משמעותית יותר גבוה והופך את ההתעופפות מעל גגות גות’הם לאפילו יותר משמחת.

אבל כל זה מכסה בערך חצי מהמשחק. שאר הזמן מוקדש לבאטמוביל.

עכשיו, אני לא איזה hater ששונא כל דבר שקשור לעולם פתוח או GTA. נהיגה במכונית מגניבה ברחבי עיר פיקטיבית מעוצבת יפה יכולה להיות אחלה, כפי שהוכיחו משחקים כמו Burnout או Saints Row. אבל אם רוצים להפוך את זה לחלק מרכזי מהמשחק זה דורש הרבה מאוד השקעה גם מצד המעצבים וגם מצד הסיפור וההרגשה הכללית של המשחק.

"תחשוב מהר!"ב-Arkham Knight הגיימפלי של הבאטמוביל הוא – בלי להיות יותר מדי בוטה – זבל מוחלט. הנהיגה מרגישה כמו כל מכונית אקראית מכל חיקוי GTA מהשנים האחרונות, עם שליטה גרועה כמקובל ובלי המבחר הסטנדרטי של כלי רכב מגוונים. הקרבות, ובאמת שאני לא מגזים, מרגישים כמו משחק Asteroids ועם רמת תחכום דומה, רק ממש ארוכים מדי. וזה נהיה אפילו יותר גרוע כשמגיעים קטעי ההתגנבות – שבהם צריך להסתובב באיזור של כמה בלוקים בעיר ולנסות להתגנב מאחורי טנקים וללחוץ על כפתור. להתגנב מאחורה! כן, זה מה שהידרדרנו אליו.

לשם השוואה, הנה רשימה חלקית של הכלים שיש לבאטמן עצמו לצורך התגנבות: grappling gun, תעלות אוורור, פצצות עשן, משהו כמו 5 סוגים שונים של takedowns, גאדג’טים למיניהם, detective vision.
אלה הכלים שיש לבאטמוביל: גלגלים, תותח.

כשמבלים חלק משמעותי מהמשחק עם הגיימפליי המשעמם הזה, זה הופך ממטופש למעצבן לנוראי ל-rage quit. אבל אפילו יותר גרוע: זה לא מרגיש כמו באטמן.

באטמן לא מבלה חצי מהזמן שלו ב-cruisin’ בגות’האם. באטמן לא נלחם בטנקים (“זה בסדר, הם לא מאויישים!”). באטמן לא דורס הולכי רגל אקראיים (“זה בסדר, הבאטמוביל נותן להם שוק חשמלי שמעיף אותם הצידה במהירות מטורפת, הם לא באמת מתים!”). באטמן לא צריך עזרה מהאוטו שלו בשביל לטפל בכמה mooks. באטמן לא מביא את הבאטמוביל מהצד השני של העיר כדי לעשות חור באיזה קיר.

לרוב הדברים האלה יש הצדקה עלילתית במשחק, אבל למה לא פשוט לכתוב עלילה שלא דורשת את השטויות האלה? ובכן, ברור למה: כי מישהו החליט ש-Arkham Knight יהיה “המשחק עם הבאטמוביל” וזה צריך להיות המיקוד של הכל. אז כל העלילה ורוב משימות הצד סובבות סביב הבאטמוביל, ובאטמן מורד לדרגת sidekick. וכמו סיידקיק טוב, חצי ממה שהוא עושה במשחק זה לעזור לבאטמוביל להגיע ממקום למקום, במגוון דרכים.

לצערי, הגישה הזו של “בואו נעצב את הגיימפליי קודם, ואם יוצא במקרה שהעלילה מסתדרת עם האופי של הדמויות אז סבבה” ממש לא מוגבלת לבאטמן. Campster, הבחור שעושה את הסרטונים של Errant Signal, כתב בטוויטר משהו שישב לי בראש לכל אורך המשחק:

קאמפסטר דיבר ספציפית על ה-Riddler, שמנסה איכשהו להוכיח שהוא יותר חכם מבאטמן בעזרת פעלולי באטמוביל וקרבות, אבל זה נכון לרוב הדמויות במשחק. קאטוומן נלקחת בשבי ע”י בריון גנרי של ה-Riddler, כי יהיה מגניב אם באטמן וקאטוומן יצטרכו לפתור חידות ביחד. Firefly משום מה לא עף לעזאזל ברגע שבאטמן מופיע אלא דואג להישאר ברחובות גות’האם בגובה שיהיה נוח לעקוב אחריו עם הבאטמוביל. אלפרד פתאום נהיה גאון מחשבים וגם מפקד מבצע, בנוסף להיותו בייביסיטר של באטמן. ו-Scarecrow, הנבל הראשי בסיפור, היה יכול להיות כל נבל באטמן אחר אלמלא העובדה שהוא אומר את המילה “fear” כל הזמן, בלי שום הקשר הגיוני.

 Arkham Knight. לפחות מישהו פה נותן עבודההנבל היחיד שיוצא טוב מכל הסיפור הזה הוא ה-Arkham Knight עצמו, והוא דווקא דמות מצוינת. קודם כל, עד כמה שאני יודע, זו הפעם הראשונה שמשחק או סרט או משהו שאינו קומיקס/סדרה מצוירת המציא דמות חדשה בעולם של באטמן. טוב, הוא לא באמת דמות חדשה אלא פיתוח של דמות קיימת מהעבר של באטמן, אבל baby steps. והוא מאוד תורם למשחק כי הוא מכיר את כל הטקטיקות של באטמן ויודע להגיד ל-mooks שלו דברים כמו “תיזהרו, הוא מתחבא ברצפה!”, או לצייד להם גאדג’טים שמבטלים את ה-detective vision, או דברים דומים שהופכים את הגיימפליי לאפילו יותר מעניין. להגנתו של המשחק, הוא גם הרבה יותר משמעותי לעלילה מכל הנבלים האחרים, והחלק הזה של הסיפור עשוי טוב. מצד שני, הוא המקור לכל הטנקים הנוראיים האלה שמסתובבים בעיר, אז אני שונא אותו.

בסופו של דבר, זה ממש לא הספיק בשבילי. מהרגע הראשון, אי שם ב-2009, Rocksteady היו מצוינים בלתרגם את העולם של באטמן למשחק וידאו; הפעם במקום זה הם עיצבו משחק וידאו והלבישו עליו את באטמן, ולדעתי זה נע בין מאולץ למזעזע. אבל אם אתם אוהבים משחקי עולם פתוח כמו GTA או “משחק יוביסופט גנרי 37ב”, אז הנה אחד שגם מכיל 50% באטמן, וזה בהחלט יתרון גדול.

5 תגובות ל “ביקורת: Arkham Knight”

  1. עומר מאת עומר:

    ובכן הדמות הראשונה שהומצאה לעולם של באטמן מחוץ לקומיקס, חוץ מהארלי קווין מהסדרה המונפשת, וקטגוריה שלמה רק של באטמן כאן:
    http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/CanonImmigrant

    אבל בעיקר הארלי קווין!

  2. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    כן, רק אחרי שפרסמתי את הפוסט הבנתי ששכחתי מה-Animated Series. אבל זה עדיין פחות או יותר נכון אם מגבילים רק לסרטים ומשחקים.
    עכשיו שיניתי את ההסטוריה באמצעות הקסם של עריכה-בדיעבד, מואהאהא! (ותודה על התיקון!)

  3. ziv מאת ziv:

    הנהיגה בבאטמוביל (בתור מכונית לא טנק חס וחלילה)היא מצוינת לדעתי ועשויה בצורה כמעט מושלמת לי השליטה היתה מאוד נוחה והאקשן הגראפיקה והאנדרנלין היו מטורפים בנוסף החידות עם הבאטמוביל היו נחמדות והשלבים של רידלר כפים ומאתגרים
    ולכן לדעתי הבאטמוביל היא היא ממש לא כישלון חוץ מההקרבות שנמאסים די מהר.
    הביקורת שלך היתה שלילית מידיי ולא הזכירה כמה טוב מה שעובר בראש של באטמן ואיך שזה מוסיף.
    בקיצור משחק חובה והמשך איכותי לסדרה איכותית

  4. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    השליטה בבאטמוביל בנסיעה רגילה הרגישה לי פחות טבעית ממשחקי נהיגה אמיתיים כמו Burnout, אבל ברגע שהמשחק מוסיף לזה כל מיני אתגרים כמו קפיצות או נסיעה על קירות זה נהיה פשוט נוראי, וברוב המקרים האלה די כיוונתי באקראי וקיוויתי לטוב.
    אבל גם אם הנהיגה באמת הייתה מושלמת, זה חלק יחסית שולי מהגיימפליי של הבאטמוביל, וזה גם לא משנה את העובדה ש-Arkham Knight הוא יותר משחק על הבאטמוביל מאשר על באטמן עצמו.

    מה שאני באמת לא מבין בתגובה שלך זה איך ביקורת יכולה להיות ״שלילית מדי״. ברור לך שמדובר בדעה אישית, כן? הביקורת שלי שלילית כי החוויה שלי מהמשחק הייתה שלילית. אולי אני לא כזה אהבתי את מה שעובר בראש של באטמן. אולי לקח למשחק הרבה יותר מדי זמן לתת סיבה הגיונית להזיות האלה ועד אז כבר הייתי מבואס מכל העניין. אולי הייתי כל כך מעוצבן על שאר המשחק שלא באמת יכולתי להיכנס לסיפור כמו שצריך. בכל מקרה, סבבה, אתה לא מסכים איתי, אבל זה לא אומר שמישהו מאיתנו בהכרח טועה.

  5. גיימפאד » גיימפוד, פרק 123: הזה שהם דיברו בו על ייצוגי נשים במשחקי מחשב מאת גיימפאד » גיימפוד, פרק 123: הזה שהם דיברו בו על ייצוגי נשים במשחקי מחשב:

    […] 00:10:40 – עופר המשיך עם Batman: Arkham Knight, עד לנקודה בה הוא החליט שהוא כבר לא רוצה להמשיך איתו יותר. האשמה העיקרית: הבאטמוביל. אשמה משנית: העלילה. והוא אפילו כתב עליו ביקורת. […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS